شناسهٔ خبر: 40417776 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آغاز مرحله دوم کاهش محدودیت‌های قرنطینه در عربستان

سپیده حسینی

صبح امروز (یکشنبه) مرحله دوم کاهش محدودیت‌های قرنطینه از جمله منع آمد و شد در عربستان از سرگرفته شد و براساس آن عربستان بازگشت تدریجی به شرایط عادی را با تمدید ساعات مجاز رفت‌وآمد، بازگشایی مساجد، حضور کارمندان در محل‌های کار، آغاز پروازهای داخلی و سفرهای ریلی و نیز ازسرگیری فعالیت رستوران‌ها آغاز کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه سعودی الریاض، این اقدامات پس از موافقت سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان با لغو دستوراتی که برای مسؤولان بهداشتی ویژه مبارزه با ویروس کرونا صادر کرده بود و نیز تاکید بر لزوم رعایت اقدامات پیشگیرانه و تدابیر بهداشتی در پیش گرفته شدند.

بر اساس تصمیمات جدید، از امروز تا روز شنبه ۲۰ ژوئن به جز شهر مکه مکرمه، رفت‌وآمد در سایر شهرها از ساعت شش صبح تا هشت عصر بوده و برپایی نمازهای جمعه و جماعت در بیش از ۹۰ هزار مسجد و مسجد جامع و نیز مسجد نبوی مجاز است.

رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها در ساعات مجاز رفت‌وآمد می‌توانند فعالیت داشته باشند اما ارائه خدماتی چون قلیان ممنوع است، همچنین فعالیت تمامی صنوفی که در تصمیمات قبلی معاف شده بودند از جمله پاساژها و مراکز تجاری بزرگ و کوچک ادامه می‌یابد و فعالیت تمامی مشاغلی که در آنها امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی وجود ندارد از جمله سالن‌های زیبایی مردانه و زنانه، باشگاه‌های ورزشی، مراکز بهداشتی، مراکز تفریحی، سالن‌های سینما و دیگر صنوفی که مسؤولان مربوطه اعلام کرده‌اند، همچنان ممنوع است.

به این ترتیب امروز کارمندان در عربستان به دفاتر خود در وزارتخانه‌ها، موسسه‌های دولتی، شرکت‌های خصوصی، موسسه‌های مالی و دیگر ادارات بازگشته و فعالیت‌های خود را طبق پروتکل‌های تعیین شده از سوی وزارت منابع انسانی عربستان و با هماهنگی وزارت بهداشت و مسؤولان مربوطه ازسرمی‌گیرند. همچنین پروازهای داخلی و سفرهای بین شهری با وسایل نقلیه مختلف به صورت تدریجی آغاز می‌شوند. برپایی تجمع‌های اجتماعی همانند جشن‌ها و مراسم ترحیم و دیگر موارد با حضور حداکثر ۵۰ تن و با رعایت اصول فاصله‌گذاری اجتماعی و پایبندی به تدابیر پیشگیرانه بهداشتی مجاز است.

در مکه مکرمه ساعات مجاز رفت‌وآمد از شش صبح تا سه بعدازظهر بوده و رفت‌وآمدهای شهری در ساعات تعیین شده باید تنها با خودروی شخصی انجام شود، برپایی نماز در مسجد الحرام طبق پروتکل‌های بهداشتی و تدابیر پیشگیرانه‌ای که در حال حاضر وجود دارند، انجام شده و فعالیت صنوفی که در دستورالعمل‌های قبلی معاف شده بودند، ادامه می‌یابد و در کنار آن مراکز تجاری بزرگ و کوچک و پاساژها باز می‌شوند و البته فعالیت تمامی صنوفی که در آنها اصول فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نمی‌شود و پیش از این ذکر شد، همچنان ممنوع است.

وزارت منابع انسانی عربستان برای عدم استفاده از ماسک‌های پزشکی و یا پارچه‌ای و هر آنچه با آن بتوان بینی و دهان را پوشاند، عدم رعایت فاصله اجتماعی و نیز ممانعت از گرفتن درجه حرارت بدن هنگام ورود به ادارات بخش دولتی یا خصوصی مبلغ ۱۰۰۰ ریال جریمه نقدی تعیین کرد، همچنین این وزارتخانه جریمه ۱۰ هزار ریالی را برای واحدهای بخش خصوصی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، درنظرگرفت.

این وزارتخانه اعلام کرد، هدف از تعیین این مجازات‌ها اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی و برپایی تجمع‌های انسانی است که عدم شیوع ویروس در آنها تضمین شود.

انتهای پیام

نظر شما