شناسهٔ خبر: 40417632 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

متقی‌فر در گفت‌وگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان:

مهم‌ترین آسیب مجلس دهم، انقلابی نبودن آن بود/ ساختار اقتصاد کشور باید اصلاح شود/ گفتمان انقلاب، اساس جریان وحدت

سخنگوی جبهه پایداری در مصاحبه‌ای تفصیلی از مجلس یازدهم و بحث‌های پیش آمده پیرامون آن برایمان گفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، امیرمحمد غفاری؛ پیروزی حداکثری جریان اصولگرا در انتخابات موضوع مهمی برای قدرت نمایی این جناح سیاسی در کشور است؛ جریان سیاسی که با حضور پر قدرت خود در مجلس می‌تواند اتفاقات بزرگی در کشور رقم بزند و گام بزرگی در مسیر اصلاح ساختار‌های نادرست در کشور بردارد.

جبهه پایداری انقلاب اسلامی یکی از گروه‌هایی است که در پیروزی اصولگرایان در مجلس شورای اسلامی نقش پر رنگی داشت و با برقراری اتحاد با شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب توانست نقش مهم و موثری در پیروزی این جریان در انتخابات مجلس یازدهم داشته باشد.

به همین خاطر با مجید متقی‌فر، سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی به گفت‌وگو نشستیم تا کمی در خصوص اتفاقات گذشته و آینده صحبت کنیم. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

مهم‌ترین آسیب مجلس دهم، انقلابی نبودن آن بود

باشگاه خبرنگاران جوان: از مجلس دهم شروع کنیم؛ آن را چطور دیدید؟

متقی‌فر: به نظر من مهم‌ترین آسیب مجلس دهم، انقلابی نبودن آن بود. وقتی فضای مجلس انقلابی و آرمان‌خواه نباشد عوارضی چون ناکارآمدی، قرار گرفتن در اختیار مراکز قدرت و ثروت و شکل گیری مناسبات نامطلوب و نگران کننده بر آن مسلط خواهند شد؛ انقلابی گری و آرمان‌خواهی عزت و استقلال مجلس را حفظ و کارآمدی آن را تقویت می‌کند و این نهاد بسیار مهم را از بروز حاشیه‌های مخرب مصون می‌دارد.

مهم‌ترین آسیب مجلس دهم، انقلابی نبودن آن بود/ شفافیت نشان‌دهنده صداقت نماینده است/ گفتمان انقلاب، اساس جریان وحدت

باشگاه خبرنگاران جوان: مجلس یازدهم چطور است؟ عملکرد آن را چطور پیش بینی می‌کنید؟

متقی‌فر: فضای مجلس یازدهم متفاوت از گذشته خواهد بود. رقابت اصولگرا و اصلاح طلب معنا و مفهوم خود را در این مجلس از دست داده است و تعداد زیادی از برگزیدگان مردم در مجلس یازدهم انقلابی و آرمان‌گرا هستند و این نشان‌دهنده انتظارات مردم از مجلس یازدهم است که باید فضای حاکم بر مجلس انقلابی و ارزشی باشد، فلذا پیش بینی می‌شود در مجلس یازدهم آرایش سیاسی، مدل جدیدی را داشته باشد.

در این صورت پر واضح است که نمایندگانی که در رزومه چهل ساله خود عملا و قولا لغزش سیاسی و عملی نداشته اند و همواره با عملکرد خود انقلابی و ولایی بودن را در انظار مردم به اثبات رسانده اند و در تمام پیچ‌های امتحان و گرفتاری نظام همواره به عنوان سرباز ولایت عمل کرده اند و از هرگونه حاشیه‌های نگران کننده و تزلزل در مواضع حق طلبانه در امان بوده اند و در فتنه‌ها و پدیده‌های سیاسی نگران کننده مانند فتنه ۸۸، سند ۲۰۳۰ و... برابر انتظارات مردم و پیرو ولایت بوده اند و اگر مقام و مسئولیتی داشته اند از انبوه حاشیه‌ها و ارتباط با جریانات حاشیه ساز به دور بوده اند، جریان منسجم انقلابی را در مجلس شکل خواهند داد و قطعا چنین اقدامی توان کلیت مجلس را در خدمت‌گزاری صادقانه به مردم افزایش خواهد داد و از تسلط جریان غیر انقلابی بر مجلس تا حد زیادی خواهد کاست.

مهم‌ترین آسیب مجلس دهم، انقلابی نبودن آن بود/ شفافیت نشان‌دهنده صداقت نماینده است/ گفتمان انقلاب، اساس جریان وحدت

باشگاه خبرنگاران جوان: انقلابی بودن را چطور تفسیر و تعریف می‌کنید؟

متقی‌فر: تقوا اصلی‌ترین و مهم ترین شاخص انقلابی بودن است. نماینده با تقوا فقط از خدا می‌ترسد؛ با تقوا بودن عملکرد نماینده مجلس را از هر گونه آلودگی به خواهش‌های نفسانی مصون می‌دارد و ملاحظات سیاسی را از ذهن نماینده خارج و عمل به وظیفه را جایگزین می‌کند و حسب وظیفه شرعی و قانونی که دارد، در مواضع و عملکرد خود دقت می‌کند که در خط ولایت برابر خواست مردم عمل کند و در رفع دغدغه‌ها و نگرانی رهبری که همان دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم است نهایت تلاش و مجاهدت با رویکرد انقلابی را خواهد داشت و در پیگیری آرمان شهدا و امام راحل و رهبری، کم‌ترین کوتاهی نمی‌کند.

صادقانه خدمت کردن، صراحت لهجه داشتن، شفاف بودن در همه مسائل، مردمی بودن، پرتحرک بودن، شجاع بودن، ضد تبعیض بودن، استکبار ستیز بودن، دوری از اشرافیت از خصیصه‌های نماینده انقلابی است؛ نماینده انقلابی در اظهار نظرهای خود، رضایت خدا را بر همه ترجیح می‌دهد.

شفافیت نشان دهنده صداقت نماینده است/ مردم باید از وضع زندگی نماینده خود با خبر باشند

باشگاه خبرنگاران جوان: صحبت از شفافیت شد؛ چقدر معتقد به این عمل هستید؟ به نظر شما چقدر می‌تواند در عملکرد نماینده و انتخاب مردم موثر باشد؟

متقی‌فر: شفافیت نشان دهنده صداقت نماینده است. مردم باید از وضع زندگی و سلوک نماینده خود با خبر باشند؛ فلذا نمایندگان باید طوری کار کنند که مردم باور کنند در مجلس پشت پرده‌ای وجود ندارد؛ باید اتفاقات داخل مجلس را به مردم اعلام کنند.

مسائلی مانند، بودجه مجلس و نحوه هزینه کرد آن، سفر‌های خارجی و تبیین ضرورت‌ها در این خصوص، عملکرد هیئت رئیسه و رؤسای کمیسیون ها، خروجی عملکرد کمیسیون ها، آشکارسازی محافل پیدا و پنهان مجلس، اعلام وضعیت معیشتی و مالی و سطح زندگی نمایندگان، تغییرات احتمالی در وضعیت مالی نمایندگان، بیان پیگیری اولویت‌ها در قانون‌گذاری، گزارش کیفیت نظارت بر اجرای قوانین و تخلفات احتمالی و مسائلی از این دست باید به صورت شفاف برای مردم اعلام شوند تا مردم از اتفاقات و رخداد‌های درون مجلس آگاه باشند و بدانند نمایندگان آن‌ها در خانه ملت چه کار‌هایی می‌کنند و چه عملکردی داشتند و چه برنامه‌هایی خواهند داشت.

مهم‌ترین آسیب مجلس دهم، انقلابی نبودن آن بود/ شفافیت نشان‌دهنده صداقت نماینده است/ گفتمان انقلاب، اساس جریان وحدت

فقدان گفتمان انقلابی، بزرگ‌ترین مشکل ادوار گذشته مجلس

باشگاه خبرنگاران جوان: بزرگ‌ترین مشکلی که در ادوار گذشته مجلس شاهد آن بودیم چیست؟

متقی‌فر: بزرگترین مشکل ادوار گذشته فقدان گفتمان انقلابی بود و چون فضای حاکم بر مجلس خصوصا شبکه مدیریتی آن انقلابی و آرمان‌خواه نبود، کارآمدی لازم برای پیگیری مشکلات مردم را نداشت، پس باید در مجلس یازدهم مراقب بود جریان غیر انقلابی بر مقدرات مجلس حاکم نشود و اگر خدای ناکرده چنین شود، آفت مجلس دهم دامن‌گیر مجلس یازدهم هم خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان: نگاه و انتظارات مردم به مجلس یازدهم را چطور ارزیابی می‌کنید؟

متقی‌فر: متاسفانه مردم از عملکرد مجلس دهم بسیار ناراحت هستند و عملکرد مجلس قبل اعتبار مجلس را در ذهن مردم خراب و مخدوش ساخته است؛ بنابراین مجلس یازدهم باید آبروی رفته مجلس را برگرداند و تنها راه بازسازی وجاهت مجلس، خدمت صادقانه، بی منت و تمسک به سلوک انقلابی رهبری و درک عمیق مشکلات مردم و تدبیر و برنامه ریزی برای حل مشکلات، خصوصا مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم با رویکرد انقلابی و همچنین پرهیز از هرگونه اشرافی گری و سیاسی کاری و فرقه گرایی و... است.

نماینده مجلس باید بداند الان که روی صندلی نشسته مثل کسی است که در دفاع از حرم می‌جنگد و کسی که در ۸ سال دفاع مقدس از کشور دفاع کرده است، هر دو در یک سنگر هستند. نماینده با قلم و بیان و اختیاراتی که دارد صادقانه با عزمی استوار به نبرد با مشکلات و آلام مردم برخیزد و باید مانند آن رزمندگان دلاور محبوت قلوب مومنان باشد.

مهم‌ترین آسیب مجلس دهم، انقلابی نبودن آن بود/ شفافیت نشان‌دهنده صداقت نماینده است/ گفتمان انقلاب، اساس جریان وحدت

ساختار اقتصاد کشور باید با رویکرد جهادی اصلاح شود

باشگاه خبرنگاران جوان: مشکلات اقتصادی کشور را چطور می‌بینید؛ راهکار برون رفت از این مشکلات چیست؟ مجلس چه نقشی در حل این مشکلات ایفا می‌کند؟

متقی‌فر: ساختار اقتصاد کشور دارای مشکلات فراوانی است که باید با رویکرد جهادی و انقلابی اصلاح شود و قوانین و مقررات مزاحم به سرعت حذف شوند. مجلس یازدهم می‌تواند با استفاده از مشاوره‌های کارساز نخبگان کشور، رویکردی موثر و کارساز داشته باشد.

مجلس با اتحاد رابطه نظام‌مند و موثر با مراکز تولید علم مانند دانشگاه، به حل معضلات اقتصادی سرعت ببخشد و با برنامه‌ریزی، وزارتخانه‌ها و نهاد‌های اقتصادی را به سمت تغییر و تحول در محول سوق دهد و به ارتباط صنعت و دانشگاه معنی بیشتری ببخشد به نحوی که این دو مجموعه در هم تنیده شوند تا هر دو در همدیگر تاثیر بالنده داشته باشند و از هرگونه فعالیت جزیره‌ای جلوگیری نماید.

باید چشمه جوشش فقر و بیکاری را با مدیریت جهادی و رویکرد انقلابی خشکاند و حتما مجلس دغدغه‌مند و فداکار و تحول گرا می‌تواند با رونق بخشیدن به تولید و کسب و کار، رشد فقر را از بین ببرد.

گفتمان انقلاب اساس جریان وحدت است

باشگاه خبرنگاران جوان: برخی می‌گویند که این صحبت‌ها باعث تفرقه و فرافکنی می‌شود؛ آیا زدن این حرف‌ها در این زمان کار درستی است؟

متقی‌فر: انقلابی گری و گفتمان انقلاب، ستون و اساس وحدت است؛ همه افتخارات ما به انقلابی بودن و تعهدی که به انقلاب داریم مربوط می‌شود و فکر نمی‌کنم این حرف‌ها ضرری به جریان انقلاب بزند؛ کسانی که ساز جدایی و تفرقه می‌زنند بهانه‌های دیگری دارند.

مهم‌ترین آسیب مجلس دهم، انقلابی نبودن آن بود/ شفافیت نشان‌دهنده صداقت نماینده است/ گفتمان انقلاب، اساس جریان وحدت

جبهه پایداری از اقدامات خوب و پیش برنده مجلس یازدهم حمایت خواهد کرد

باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر شما افرادی که رای نیاوردند و یا به هر دلیلی در انتخابات شرکت نکردند، ولی از تجربه کافی برخوردار هستند چطور می‌توانند در رشد و پیشرفت مجلس آینده نقش داشته باشند؟ آیا با توجه به نمایندگانی که از جبهه پایداری در مجلس حضور دارند، شما در این خصوص برنامه‌ای دارید؟

متقی‌فر: ما به عنوان جریان گفتمانی انقلاب وظیفه خود می‌دانیم که مانند ادوار قبل تحرکات مجلس را رصد کنیم و با راهنمایی ها، ارائه نظرات و بیانیه ها، به مردم و مجلس کمک کنیم. از اقدامات خوب و پیش برنده مجلس حمایت خواهیم کرد و با استفاده از کارشناسان مختلف به کمک آن‌ها خواهیم رفت.

ظرفیت‌های علمی، اقتصادی، اجتماعی و... خوب و کارآمدی داریم که نادیده گرفته می‌شوند؛ می‌توانیم آن‌ها را برای خدمت به مردم در اختیار نمایندگان قرار دهیم. هر نماینده طبق قانون می‌تواند ۵ مشاور داشته باشد؛ چه خوب می‌شود اگر این مشاوران را از میان افراد متخصص و در حوزه‌های مختلف انتخاب کند تا بتواند در همه زمینه‌ها به درستی ورود پیدا کند.

استفاده از توان مشاوران زبده، تاثیرگذاری نماینده را در مباحث تخصصی تقویت کرده و زمینه‌های خدمت‌گذاری را بیشتر فراهم می‌کند؛ چنین نماینده‌ای حتی اگر وابسته به جریان خاصی هم نباشد، چون توانسته موفق و خدمت‌گذار ظاهر شود، می‌تواند در دوره‌های آتی هم در مجلس نماینده باشد.

مهم‌ترین آسیب مجلس دهم، انقلابی نبودن آن بود/ شفافیت نشان‌دهنده صداقت نماینده است/ گفتمان انقلاب، اساس جریان وحدت

نمایندگان مجلس یازدهم باید بیانات مقام معظم رهبری که همان مطالبات مردم است را در دستور کار خود قرار دهند

باشگاه خبرنگاران جوان: در ارتباط با بیانیه گام دوم انقلاب، عملکرد مجلس یازدهم را چطور پیش بینی می‌کنید و به نظر شما چه کار‌هایی باید انجام بدهند؟

متقی‌فر: مجلس یازدهم اولین مجلس بعد از بیانیه گام دوم انقلاب است که می‌تواند نقش موثری در تحقق اهداف و ریز نکته‌های این بیانیه داشته باشد؛ نمایندگان مجلس یازدهم باید بیانات مقام معظم رهبری که همان مطالبات مردم است را در دستور کار خود قرار دهند و در مسیر اجرای این فرمایشات شبانه روز تلاش کنند.

متاسفانه مردم در این مدت عملکرد انقلابی از مسئولان شاهد نبوده اند، به همین خاطر انتظار بالایی از مجلس یازدهم دارند. همچنین پیگیری اجرایی فرمان اقتصاد مقاومتی که به گفته رهبری علاج مشکلات جامعه است در سال ۹۴ ابلاغ شد، یکی از اقداماتی مهمی است که مجلس یازدهم باید آن را پیگیری کند.

باشگاه خبرنگاران جوان: همانطور که می‌دانید یکی از وظایف مجلس نظارت کردن است؛ در حوزه نظارتی چه وظیفه‌ای به دوش مجلس یازدهم است و چه کار‌هایی باید در اولویت نظارت آن قرار بگیرد؟

متقی‌فر: مجلس وسیع‌ترین اختیارات نظارتی را دارد و بر اساس این اختیارات باید به طور جد با فساد مبارزه کند و در مسیر مبارزه با فساد راهکار‌های علمی و عملی ارائه دهد و با استفاده از ابزار و اختیاراتی که در اختیارشان قرار دارد در این مسیر حرکت کنند و امیدواری مردم را با اقدامات انقلابی در مبارزه با فساد تقویت کرده و اعتبار مجلس را در ذهن مردم بالا ببرد.

انتهای پیام/

نظر شما