شناسهٔ خبر: 40416804 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آغاز پرداخت تسهیلات به مشاغل آسیب‌دیده در کرونا/ با کارفرمایان متخلف برخورد می‌شود

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان از پرداخت تسهیلات به مشاغل آسیب‌دیده در کرونا بازمان بازپرداخت ۲۴ ماه خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، عباس علیزاده امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز پرداخت تسهیلات حمایتی دولت به واحدهای آسیب‌دیده در روزهای کرونایی اظهار کرد: بنگاه‌هایی و واحدهای تولیدی که توسط دولت تعطیل و یا به دلیل ماهیت خدمات و حفظ سلامت کارکنان فعالیتشان تعطیل شدند شامل دریافت تسهیلات می‌شوند.

وی با تأکید بر شناور بودن جذب تسهیلات در تمامی استان‌ها گفت: جذب این تسهیلات شناور بوده و کلیه واحدهای آسیب‌دیده برای استفاده از این تسهیلات باید هرچه سریع‌تر به سامانه کارا مراجعه کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان با اذعان به اینکه دریافت تسهیلات شامل رسته‌های آسیب‌دیده از کرونا می‌شود، تصریح کرد: این رسته‌های ۱۴ گانه توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، حج و زیارت، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت ورزش و جوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی اعلام‌شده است.

علیزاده با اشاره به شرایط دریافت تسهیلات توسط متقاضیان افزود: دارا بودن لیست بیمه و کد کارگاهی تأمین اجتماعی، فعال بودن در سال ۹۷ (به‌جز کسب‌وکارهای تعطیل‌شده با دستور دولت)، استفاده نکردن از بیمه بیکاری، تعدیل نکردن نیروی کار از یک اسفند پارسال، تعهد به بازگشت نیروی کار در صورت تعدیل بر اساس متوسط نیروی کار آبان، آذر و دی‌ماه ۹۸، عقد قرارداد با نیروی کار، بر اساس متوسط نیروی کار آبان، آذر و دی‌ماه ۹۸ و تعهد حفظ آن حداقل تا پایان ۹۹ می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند.

وی زمان بازپرداخت تسهیلات ارائه‌شده را ۲۴ ماهه اعلام کرد و گفت: کسب‌وکارهایی که به دستور دولت تعطیل به‌مانند (رستوران‌ها) به ازای هر بیمه‌شده مبلغ ۱۶ میلیون تومان، کسب‌وکارهای تولیدی به ازای هر بیمه‌شده مبلغ ۱۲ میلیون تومان با نرخ تسهیلات ۱۲ درصد بوده و واحدهایی که به دستور ستاد مبارزه با کرونا تعطیل شدند به ازای هر فرد بیمه‌شده ۱۶ میلیون تومان دریافت می‌کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان با اذعان به اینکه مجوز افراد برای دریافت تسهیلات باید تائید شود، بیان کرد: افراد و صاحبان واحدهای تولیدی که متقاضی دریافت تسهیلات هستند در سامانه کارا ثبت‌نام کرده و پس از تائید می‌توانند برای دریافت تسهیلات و با داشتن ضامن به ۱۸ بانک پرداخت‌کننده این تسهیلات مراجعه کنند.

علیزاده با هشدار به کارفرمایان در خصوص پایبند بودن به تعهدات خود پس از دریافت تسهیلات تصریح کرد: کارفرمایان باید پس از دریافت تسهیلات نیروی کار خود را حفظ کنند در غیر این صورت دو سال از هرگونه فعالیت‌های بانکی محروم شده و بازپرداخت تسهیلات با نرخ  ۲۴ درصد در نظر گرفته می‌شود.

وی با تأکید بر لزوم توجه به قشرهای آسیب‌پذیر در ایام کرونا گفت: رانندگان تاکسی، اتوبوس، مینی‌بوس و کرایه‌های بین‌شهری، دست‌فروشان و کارگران فصلی روزمزد برای خانوارهای یک نفره به میزان یک‌میلیون ریال و برای سایر خانوارها دو میلیون تومان پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/84008

نظر شما