شناسهٔ خبر: 40413316 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

وزیر کشور خبر داد:

بازگشت ۸۵ درصد فعالیت‌ها در کشور به حالت قبل از کرونا/برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس در شرایط خاص

رحمانی فضلی با اشاره به بازگشت ۸۵ درصد فعالیت‌ها در کشور به حالت قبل از کرونا تاکید کرد: نباید این اقدام دولت را عادی شدن شرایط تلقی کرد بلکه باید بیشتر ملاحظه و مراقبت کنیم چون این ویروس هنوز وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، «عبدالرضا رحمانی فضلی» شب گذشته (شنبه 10 خرداد) در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما در بررسی عملکرد وزارت کشور به موضوع برگزاری انتخابات اشاره کرد و با بیان اینکه انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در شرایط بسیار خاص و ویژه ای برگزار شد، گفت: ۲ روز قبل از برگزاری انتخابات، خبر شروع شیوع کرونا در قم اعلام شد، قبل از آن هم شهادت سردار شهید سلیمانی بر فضای انتخاباتی اثر گذار، تحریم‌های ظالمانه غربی هم از سوی دیگر بر این دوره از رای گیری‌ها سایه افکنده بود و از این جهت، انتخابات این دوره مجلس در شرایط خاص برگزار شد.

 

وزیر کشور با تاکید بر اینکه با وجود شرایط خاص موفق شدیم در ۵۴ هزار و ۶۱۱ شعبه رای گیری، انتخابات را در سایه امنیت برگزار کنیم، گفت: در راستای برقراری امنیت و نظم انتخاباتی، حدود ۵۰۰ هزار نفر برای شرایط امنیتی آموزش دیده و آماده شد.

 

وی با بیان اینکه ۴۶ هزار نفر به عنوان بازرس در شعب رای گیری حضور داشتند، گفت: با احتساب نیرو‌های امنیتی حدود یک میلیون نفر در انتخابات این دوره مجلس حضور پررنگ داشتند.

 

وزیر کشور در ادامه توضیحات خود درباره برگزاری این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این دوره از انتخابات یعنی دوم اسفند تکلیف ۱۹۷ از ۲۰۸ حوزه انتخابیه تعیین و ۲۷۹ نفر به مجلس راه یافتند، ادامه داد: ۱۱ نفر از ۱۱ حوزه باقی ماند که با هماهنگی شورای نگهبان در انتخابات میان دوره‌ای در شهریور ماه قطعی و راهی مجلس خواهند شد.

 

وی همچنین درباره کرسی ۲ نفر از نمایندگان منتخب مجلس که براثر کرونا جان باختند نیز اینگونه توضیح داد که تکلیف جایگزین خانم رهبر و آقای رمضانی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری تعیین می شود.

 

رحمانی فضای در ادامه این برنامه به ارائه توضیحاتی درباره اصلاح قانون انتخابات پرداخت و با بیان اینکه قانون انتخابات در هر دوره دستخوش اصلاحاتی بوده و این بار هم مشمول تغییرات و دستکاری‌هایی شده است، گفت: با این وجود نگاه وزارت کشور این است که ما باید لایحه جامع انتخاباتی داشته باشیم حتی برای این منظور، دولت طرح ۲ فوریتی را تقدیم مجلس کرد که در صحن علنی حائز اولویت نشد اما دولت هنوز هم مصرانه بر لایحه پیشنهادی خود ایستادگی دارد.

 

وی به ضعف‌های اجرایی انتخابات نیز اشاره کرد و از تشکیل هیأت‌های اجرایی، روابط میان وزارت کشور و شورای نگهبان و هیأت‌های نظارت، نحوه الکترونیکی کردن رای گیری ها، نحوه حمایت از احزاب و پررنگ کردن حضور آن‌ها در انتخابات به عنوان مسائل عمده قابل بررسی در امر انتخابات یاد کرد.

 

وزیر کشور با اشاره به گسترش الکترونیکی شدن مراحل انتخابات و بیان اینکه از آغاز روند مراحل انتخابات تا رای گیری، ۲۵ مرحله وجود دارد که ۲۳ مورد آن الکترونیکی شده است، گفت: فقط دو مورد اخذ رای و شمارش آرا هنوز الکترونیکی نشده است.

 

وی با تاکید بر اینکه احراز هویت مهمترین مرحله انتخابات است بر این موضوع اشاره داشت که در این دوره از اانتخابات مجلس شورای اسلامی ۵۸ هزار دستگاه احراز هویت سفارش و ساخته شد که با هماهنگی شورای نگهبان در شعب رای گیری قرار گرفت.

 

وزیر کشور درباره مزایای این دستگاه ها نیز گفت: از مزایای این دستگاه می‌توان به تکراری نبودن آرا، تکرارنشدن شناسنامه و جلوگیری از استفاده شناسنامه فوت یافتگان اشاره کرد.

 

رحمانی فضلی در بخش دیگری از یان برنامه خبری درخصوص اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت کشور در خصوص مدیریت، مهار و کنترل بیماری کرونا گفت: طبق نظر سنجی مردمی صورت گرفته توسط وزارت بهداشت، بیش از ۹۸ درصد مردم با اطلاع و آگاهی و درک عمیق از مشارکت، همکاری‌های لازم را با دولت به عمل آورده اند که در این راستا می‌توان از صدا وسیما برای نقش پررنگ و اثرگذاری که در جامعه داشته است تشکر کرد.

 

وی تصریح کرد: در نگاهی کلان می‌توان به اقدامات نیرو‌های مسلح کشور اشاره کرد که ۵ هزار تخت در مناطق ویژه قرنطینه را فراهم آوردند و با یک بسیج مردمی به جایی رسیده ایم که روند کرونا در کشور کاهشی شده است.

 

وزیر کشور از فراهم آوردن تجهیزات و مایحتاج بهداشتی و ضد عفونی از قبیل ماسک و الکل، اعمال محدودیت‌های تردد در ورودی شهر‌ها و استان‌های کشور و ساماندهی بیمارستان‌ها و رسیدگی به مبتلایان کرونا با وجود شرایط تحریمی به عنوان الگوی موفق مدیریتی در این شرایط یاد کرد.

 

وی درباره نحوه عملکرد دستگاه های مسئول در مواجهه با بیماری کرونا اینگونه توضیح داد که  الگو‌های مقابله و دفع کرونا در کشور‌های دیگر در جریان بود اما آنچه در ایران و در ستاد مقابله با کرونا اتخاذ شد حد وسط اقدامات دیگر کشور‌ها بود به گونه‌ای که نه حکومت نظامی و قرنطینه کامل و نه سهل انگاری در خصوص شیوع و ابتلا به کرونا بلکه با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی و معیشت مردم، اقدام به ایجاد شرایط احتیاط و التزام به فعالیت صنوف حیاتی و ضروری در جامعه، الگو قرار گرفت.

 

وزیر کشور با اشاره به بازگشت ۸۵ درصد فعالیت‌ها در کشور به حالت قبل تاکید کرد: نباید این اقدام دولت را عادی شدن شرایط تلقی کرد بلکه باید بیشتر ملاحظه و مراقبت کنیم چون این ویروس هنوز وجود دارد  حتی امکان برگشت شدید آن هم وجود دارد در واقع شرایط فعلی را می‌توان یک دوره جدید و مسالمت آمیز و همزیستی با کرونا نام گذاری کرد.

 

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت متولی نظارت‌های عالی و شهرداری متولی نظارت‌های عمومی در جامعه است، گفت: طبق آمار‌های بعمل آمده از سوی شهرداری در حال حاضر ۸۰ درصد مردم در اتوبوس‌ها و مترو نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند.

 

رحمانی فضلی در اداکه با اشاره به بازگشت به کار ۴۵ درصد از ظرفیت تاکسی‌ها پس از اعمال دوباره طرح ترافیک گفت: طبق گفته شهرداری و ناوگان حمل و نقل عمومی، قرار است ۱۵ درصد به ظرفیت این ناوگان افزوده شود. همچنین به شهرداری مجوز داده شد که در صورت جلب نظر وزارت بهداشت مبنی به رعایت دقیق و درست نکات بهداشتی، می‌تواند طرح ترافیک را اجرایی نماید.

 

وی در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره مهیدات اقتصادی کشور در دوران کرونا و پساکرونا پرداخت و با بیان اینکه رکود جهانی، تشدید تحریم‌ها و وضعیت کرونا در داخل کشور را می‌توان سه عامل موثر بر اقتصاد کشور نامید، گفت: با توجه به اولویت‌های معیشتی و اقتصادی دولت، تاکنون هیچ کدام از بنگا‌های تولیدی کشور تعطیل نشده اند.

 

وزیر کشور با تصریح این نکته که دولت به جای تعطیل کردن ایران خودرو، سایپا، پتروشیمی‌ها و فولادی ها به سختگیرانه‌ترین شکل ممکن حکم کرد که همه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، گفت: اعمال چنین تحکیم‌ها و پذیرش اینگونه خطر‌ها سبب شد تا امروز در هیچ یک از واحد‌های تولیدی کشور شاهد مرگ و میر و ابتلا به کرونا نباشیم./

پایان پیام/50

نظر شما