شناسهٔ خبر: 40410768 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

سفر یعنی بمب ساعتی کرونا!

روزنامه جوان

پذیرش دنیای با کرونا و تطابق سبک زندگی با این ویروس تاجدار، موضوعی است که خواه‌ناخواه در زندگی مردم تمام دنیا باید اتفاق بیفتد؛ چراکه طبق پیش‌بینی‌ها کووید ۱۹ به این زودی‌ها بنا ندارد از دنیای ما بیرون برود. روز گذشته نیز حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد مقابله با کرونا، با بیان اینکه در این شرایط زندگی ما محدودتر و بخشی از آن مجازی شده‌است، تصریح کرد: «مردم باید باور کنند که به زودی ما نمی‌توانیم به شرایط قبل از کرونا برگردیم برای مدت طولانی باید سبک زندگی را تغییر داده و محدودیت‌ها را بپذیریم و بخشی از زندگی ما باید به فضای مجازی برود.»

صاحب‌خبر -
سرویس جامعه جوان آنلاین: کرونا نه ضعیف شده و نه همه‌گیری آن به پایان رسیده‌است! معاون کل وزارت بهداشت با ابراز نگرانی از عادی انگاشتن شرایط از سوی مردم و برخی مسئولان، سفر‌های تفریحی را به «بمبی ساعتی» تعبیر می‌کند که ویروس کرونا را از شهری به شهر دیگر جابه‌جا می‌کند، اما رئیس‌جمهور معتقد است با علم به اینکه به این زودی‌ها به زندگی دوران قبل از کرونا باز نمی‌گردیم، باید خودمان را با شرایط جدید زندگی همراه با ویروس کرونا تطابق بدهیم، بر همین اساس هم هست که روند بازگشایی‌ها ادامه دارد. از روز گذشته هم با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت پاساژ‌ها و اصناف برداشته‌شد. همچنین امروز دومین روزی است که مساجد در تمام شهر‌های کشور چه سفید و چه قرمز به روی نمازگزاران باز است.

پذیرش دنیای با کرونا و تطابق سبک زندگی با این ویروس تاجدار، موضوعی است که خواه‌ناخواه در زندگی مردم تمام دنیا باید اتفاق بیفتد؛ چراکه طبق پیش‌بینی‌ها کووید ۱۹ به این زودی‌ها بنا ندارد از دنیای ما بیرون برود. روز گذشته نیز حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد مقابله با کرونا، با بیان اینکه در این شرایط زندگی ما محدودتر و بخشی از آن مجازی شده‌است، تصریح کرد: «مردم باید باور کنند که به زودی ما نمی‌توانیم به شرایط قبل از کرونا برگردیم برای مدت طولانی باید سبک زندگی را تغییر داده و محدودیت‌ها را بپذیریم و بخشی از زندگی ما باید به فضای مجازی برود.»

سفر با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی

آغاز تابستان و سفر‌های تابستانی نگرانی‌هایی را درباره موج‌های تازه شیوع کرونا در کشور ایجاد کرده‌است.

روحانی در جلسه روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا، با تأکید بر اینکه مردم باید برای مدتی از جمع‌های خانوادگی صرفنظر کنند بر رعایت فاصله اجتماعی تأکید کرد. به گفته وی اکنون شرایط سخت‌تری از اسفند و فروردین است، چون در آن زمان با کسانی رو‌به‌رو بودیم که علائم بیماری را به وضوح داشتند، اما حالا شکل مسئله عوض شده‌است و ممکن است فردی علائم ظاهری کرونا را نداشته باشد.

بنا به تأکید رئیس‌جمهور باید بدانیم بناست ماه‌ها با ویروس کرونا زندگی کنیم، اما زندگی توأم با احتیاط کامل. در حال حاضر واکسنی برای درمان این ویروس نیست و ویروس هم از این شهر به آن شهر در حال چرخش است.

روحانی با اشاره به شروع سفر‌های تابستانی با تأکید بر سخت شدن شرایط کنترل ویروس کرونا افزود: «من نمی‌خواهم بگویم سفر ممنوع شود، بلکه باید با کرونا زندگی کرد، ولی با احتیاط کامل و مراقبت‌ها و همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی.»

رئیس‌جمهور از مردم خواست اگر به سفر می‌روند دستورات پزشکی را رعایت کنند تا با موج جدیدی از بیماری مواجه نشده و دولت مجبور نشود مقررات سختی در برخی شهر‌ها در نظر بگیرد.

مردم نگران افزایش مبتلایان نباشند!

در روز‌های اخیر تعداد بیماران جدید شناسایی‌شده مبتلا به کووید۱۹ افزایشی قابل‌ملاحظه داشته‌است. طبق گزارش‌های وزارت بهداشت طی ۲۴ ساعت گذشته ۲ هزار و ٢٨٢ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شده‌است. از بین مبتلایان جدید، ۴٣۵ مورد بستری و ١٨۴٧ بیمار به صورت سرپایی خدمات رسانی شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ١۴٨ هزار و ٩۵٠ نفر رسید.

رئیس‌جمهور هم با اشاره به این روند افزایشی در تعداد بیماران مبتلا به کرونا با تأکید بر اینکه تعداد مبتلایان نباید برای مردم نگران‌کننده باشد، افزود: «ما روزانه در حال پایش شرایط هستیم. تعداد مبتلایان جدید بر مبنای تستی است که انجام می‌شود و ممکن است شخصی هیچ علامتی نداشته باشد، ولی برای اینکه دیگران را مبتلا نکند، لازم است تا در قرنطینه خانگی قرار بگیرد؛ بنابراین مردم نگران نباشند. معیار دیگر ما R ZERO که مخصوص شدت اپیدمی است، در این معیار اگر عدد بالای یک باشد، جای نگرانی است که البته این عدد در کشور ما زیر یک است، اما برخی استان‌ها بالای یک رفته بودند. اشغال تعداد تخت بیمارستان و درصد آنتی بادی جمعیت نیز از دیگر معیارهاست. اگر ۴۰ درصد جمعیت دارای آنتی بادی باشند، کمی خیال ما راحت می‌شود، اما هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم.»

بازگشت به زندگی عادی با احتیاط

رئیس‌جمهور در این جلسه درباره ادامه روند بازگشایی مشاغل و اماکن عمومی نیز اینگونه توضیح داد: «در جلسه امروز تصمیم گرفتیم که مساجد در سراسر کشور برای نماز‌های روزانه با رعایت دستور‌العمل‌های پزشکی باز شود. محدودیت فعالیت پاساژ‌ها را که تا ساعت ۶ بود، برداشتیم؛ البته این بازگشایی‌ها به این معنا نیست که خطرات کاهش یافته است، بلکه به این معناست که باید با احتیاط کار‌های روزمره انجام شود. در جلسه امروز همچنین مطرح شد صحن‌های مطهر که صبح‌ها باز هستند، شب‌ها هم باز باشند و بنا شد بررسی‌ها انجام شود تا در جلسه بعد درباره آن تصمیم‌گیری شود. درباره سالن‌های اجتماعات باید با دقت و سرعت کمتر به سمت گشایش برویم.»

سفر با بمب ساعتی

مسئولان حوزه سلامت کشور از عادی انگاشتن ویروس توسط مردم و برخی مسئولان و تغییر باور‌ها درمورد کرونا ویروس نگرانند. به گفته ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت اعتقاد به فاصله‌گذاری اجتماعی در نظرسنجی‌ها از ۹۰ درصد به ۴۰ درصد رسیده‌است. واهمه و ترس سازنده از ویروس کرونا که موضوعی سازنده بود، از ۷۰ درصد به ۳۴ درصد کاهش یافته‌است و اعتقاد به لزوم در خانه ماندن از ۸۶ درصد به ۳۲ درصد تقلیل یافته‌است.

وی این تغییرات آماری رخ داده را نوعی فاجعه می‌داند و می‌افزاید: «نتیجه این می‌شود که مردم اقدام به سفر‌های غیرضروری می‌کنند. از دید وزیر بهداشت، سفر ضروری، سفر کاری است و سفر غیر‌ضروری برای تفریح است؛ به شکلی که تعداد زیادی سوار ماشین شده و شیشه‌های خودرو را بالا برده و کولر خودرو را روشن می‌کنیم و ویروس را به چرخش درمی‌آوریم یا مثال دیگر اینکه آیا ضدعفونی کردن سرویس‌های بهداشتی بین راهی برای عدم انتقال ویروس به طور مرتب انجام می‌شود؟ این سفر‌ها مثل بمب ساعتی عمل می‌کند؛ چراکه سبب جابه‌جایی ویروس می‌شود.»

نه ایمنی جمعی رخ داده و نه ویروس ضعیف شده

بنا به تأکید معاون کل وزارت بهداشت هرکسی از منزل خارج می‌شود، ماسک بزند. افراد می‌توانند از ماسک پارچه‌ای و خانگی نیز استفاده کنند. هر فردی که در جمع چند نفره‌ای شرکت می‌کند، ملزم به داشتن ماسک است. به همین خاطر هم ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد اجباری‌شدن استفاده از ماسک را در ادارات داده‌است.

حریرچی با تأکید بر اینکه هنوز واکسن علیه ویروس کرونا ساخته نشده‌است، تصریح می‌کند: «همچنین هنوز ایمنی جمعی نیز رخ نداده‌است. این باور که ویروس ضعیف شده، غلط است.»

به گفته وی بر خلاف تصورات، یکی از تئوری‌ها برای علت افزایش ویروس در استان‌های جنوبی استفاده از کولر گازی در فصل تابستان در محیط بسته است. گرما و سرما تأثیری در ویروس نخواهد گذاشت؛ چراکه آمار دو کشور برزیل و روسیه به عنوان نقاط گرمسیر و سردسیر قابل‌مشاهده است.

تهران هنوز به نقطه مطلوب نرسیده

طبق گزارشات وزارت بهداشت وضعیت استان خوزستان همچنان قرمز است، همچنین استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، لرستان، کردستان، کرمانشاه، اصفهان و هرمزگان در وضعیت هشدار قرار دارند.

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران هم با تأکید بر اینکه هنوز شرایط در تهران به نقطه مطلوب قطعی نرسیده‌است، از کارمندان خواست هر گونه تغییر در الگوی اداری، شهری و مدنی باید همراه با رعایت استاندارد‌های قبلی و اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی و حفاظتی صورت گیرد و کماکان ملاحظات بهداشتی جدی‌تر را مورد توجه قرار دهند.

وی مسئولان ادارات را موظف به جلوگیری از حضور افراد علامت‌دار دانست و ممانعت از فعالیت آبدارخانه‌ها و عدم‌پذیرایی در ضمن کار و جلسات را برای پیشگیری از ابتلا به بیماری الزامی دانست.

زالی با اشاره به ضرورت و اهمیت تهویه هوا در مکان‌های مسقف و بسته اداری تأکید کرد: در اتاق‌های مسقف و دربسته حتماً پنجره‌ها باز باشد تا امکان تهویه هوا فراهم باشد. در صورت استفاده از کولر نیز حتماً بخشی از پنجره‌ها باز باشد زیرا شانس انتقال ویروس به‌طور فزاینده در فضای بسته افزایش می‌یابد.

وی در خاتمه توصیه کرد که کارمندان حتماً به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی توجه داشته باشند و حتماً کارمندان و ارباب رجوع از ماسک استفاده کنند.

بنا به تأکید وی افرادی که دچار علایمی نظیر تب، سرفه، تنگی نفس، درد عضلانی، درد‌های منتشره در ستون فقرات، سردرد‌های شدید بی‌سابقه، آبریزش بینی، تغییر در الگوی تنفسی، علائم گوارشی به ویژه اسهال آبکی و احساس خستگی و ضعف هستند، قبل از حضور در اداره باید با پزشک معتمد سازمان یا پزشک معالج خود تماس گرفته و درصورت دریافت گواهی سلامت قطعی مبنی بر عدم ابتلا یا عدم مشکوک بودن به بیماری کرونا در ادارات حضور یابند.

عبور از مرز ۶ میلیون مبتلا

بر اساس آمار جهانی نیز تعداد قربانیان کروناویروس جدید، عامل بیماری کووید ۱۹ به ۳۶۶ هزار و ۸۹۶ نفر رسیده و تاکنون ابتلای ۶ میلیون و ۳۴ هزار و ۶۶۷ نفر نیز به این بیماری تأیید شده‌است.

امریکا همچنان در صدر فهرست کشور‌های درگیر با بیماری کووید ۱۹ قرار داشته و بیشترین آمار قربانیان و مبتلایان به این بیماری را به خود اختصاص داده‌است. طبق آخرین آمار شمار قربانیان این کشور از ۱۰۴ هزار نفر عبور کرده‌است.

همچنین پیش از این دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا اعلام کرد: «روابط خود را با سازمان جهانی بهداشت قطع خواهیم کرد و منابع مالی را به سایر نیاز‌های ضروری بهداشت عمومی جهانی اختصاص خواهیم داد.»

از سوی دیگر برزیل و روسیه به لحاظ تعداد مبتلایان به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم جای گرفتند و انگلیس نیز پس از امریکا بیشترین شمار قربانیان ناشی از کروناویروس را به خود اختصاص داده‌است.

نظر شما