شناسهٔ خبر: 40410325 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گیمفا | لینک خبر

قیمت پلی‌استیشن ۵ متناسب با ارزش واقعی آن خواهد بود

ابوالفضل مناف زاده

صاحب‌خبر -

جیم رایان (Jim Ryan)، مدیر عامل و رئیس جدید بخش سرگرمی و تعاملی سونی، در مصاحبه‌ی اخیر خود اعلام کرد که قیمت کنسول پلی‌استیشن ۵، متناسب با ارزش واقعی آن خواهد بود و قصد نداریم تا کم‌ترین قیمت ممکن را برای آن درنظر بگیریم.

با اعلام رسمی سونی، مدت زمانی حدود شش ماه تا عرضه‌ی کنسول نسل نهمی این شرکت یعنی پلی‌استیشن ۵ باقی مانده است. از طرفی دیگر، شرکت‌های مایکروسافت و سونی، مشخصات سخت‌افزاری کنسول‌های نسل بعدی خود را نیز منتشر نموده‌اند. اما چیزی که در مشخصات سخت‌افزاری کنسول‌های نسل بعدی نمایان است، قدرت بسیار بالا و متناسب با آن، قیمت تمام شده‌ی این محصولات خواهد بود که این موضوع، نگرانی‌های زیادی از نظر قیمت تمام شده برای مصرف کنندگان را موجب شده است.

از طرفی دیگر، با توجه به سیاست‌هایی که تولیدکنندگان کنسول‌های بازی در نسل‌های پیشین در نظر گرفته بودند، بسیاری از افراد انتظار قیمتی بسیار پایین‌تر از ارزش واقعی تمام شده برای ساخت این کنسول‌ها را داشته و دارند. البته، در ماه‌های اخیر و در بین سکوت شرکت‌های سونی و مایکروسافت در برابر اعلام قیمت کنسول‌های نسل نهمی خود، بسیاری از کارشناسان قیمت‌های مختلفی را برای این کنسول متصور شدند که غالباً بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ دلار بوده است. هرچند در این بین، مدتی قبل یک خرده‌فروش سوئدی در صفحه‌ی مربوط به کنسول پلی‌استیشن ۵، قیمتی معادل ۱۰۴۷ دلار ایالات متحده که قیمتی بسیار بالاتر از تصورات کارشناسان است را برای این کنسول درج نمود که اندکی بعد، این صفحه از دسترس خارج شد. بدین‌ترتیب، گمانه‌زنی‌ها و نگرانی‌های جامعه‌ی بازی‌بازان همچنان ادامه یافت، ولی همچنان به‌نظر می‌رسید که قیمت نهایی باید چیزی بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ دلار باشد.

علاوه براین، به دنبال اعلام زمان برگزاری رویداد مربوط به کنسول پلی‌استیشن ۵ و مصاحبه‌ی اخیر جیم رایان در مورد بازی‌های پلی‌استیشن ۵، مصاحبه‌ای کامل از توضیحات او در مورد قیمت گذاری پلی‌استیشن ۵ منتشر شده است که برداشت‌های مختلفی از آن شده و حتی شاید قلم باطل را بر تصورات بازی‌بازان و حتی کارشناسان در مورد قیمت نهایی کنسول پلی‌استیشن ۵ و شاید به سبب آن برروی قیمت اکس‌باکس سری اکس نیز بکشد. وی در این مصاحبه چنین اظهار داشته است که:

من فکر می‌کنم که بتوانم با ارایه‌ی گزارش‌هایی به سوالات پرتعداد در مورد قیمت نهایی پلی‌استیشن ۵ پاسخ دهم. در واقع، قیمت پلی‌استیشن ۵ را امکاناتی که ارایه می‌کند تعیین خواهد کرد و ما در این قیمت گذاری لزوماً به دنبال کمترین قیمت ممکن نیستیم. به‌هر ترتیب، این امکانات شامل تعداد بازی‌ها، کیفیت بازی‌ها، بزرگی بازی‌ها، قیمت بازی‌ها و حتی ویژگی‌های سیستم عامل این کنسول خواهد شد.

علاوه براین، با اینکه اخیراً سونی طی بیانیه‌ای اعلام کرده بود که قابلیت کراس‌پلتفرم بین کنسول نسل فعلی و نسل آینده باید وجود داشته باشد، اما جیم رایان در جواب دادن به سوال وجود یا عدم وجود قابلیت کراس‌پلتفرم بین کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ و ۵، سرِ باز زد و ترجیح داد نکات غیر مستقیم دیگری راجع به قیمت‌گذاری پلی‌استیشن ۵ را به مخاطبان گوشزد کند.

تجربیات ماه‌های اخیر به ما نشان داد که چگونه بازی‌های ویدیویی به عنوان یکی از سرگرمی‌ها و حتی یکی از مشاغل‌ها، می‌توانند در دوره‌ی دشوار اقتصادی مشکل‌گشا باشند. از طرفی دیگر، اوضاع به گونه‌ای پیش می‌رود که مردم بیش از همه چیز، به دلیل نداشتن پول کافی نمی‌توانند بیرون از خانه به تفریح‌های مختلف بپردازند و مجبورند تا در خانه بمانند. حال، چه کسی می‌داند که این رکود اقتصادی تا کی ادامه خواهد داشت و چه آسیب‌هایی وارد خواهد کرد. در نتیجه، این موضوعات ممکن است رویه‌هایی که در گذشته استفاده می‌شد را نقض کند و همه را مجبور کند تا در نسل یا نسل‌های آینده روندی متفاوت را پیش بگیرند.

در پایان، نکته‌ی اصلی این است که بسیاری از افراد برداشت‌های مختلفی از این مصاحبه‌ها داشته‌اند. اما نکته‌هایی که جیم رایان به صورت غیر مستقیم به آن‌ها اشاره داشت، شاید بدین معنی باشند که قرار نیست تا مطابق گذشته، سخت افزار این‌چنین قدرتمندی را بتوان تنها با پرداخت پول یک قطعه از آن خریداری نمود. نظر شما چیست؟ آیا با توجه به قدرت بسیار بالای کنسول‌های نسل بعدی و بالا رفتن هزینه‌ی ساخت آن‌ها، افزایش احتمالی قیمت می‌تواند پاشنه آشیل کنسول‌های نسل نهمی باشد یا خیر؟

نظر شما