شناسهٔ خبر: 40410252 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

روند تجارت بین‌الملل در فصل نخست ۲۰۲۰

صاحب‌خبر -

صمت : «سازمان همکاری و توسعه اقتصادی» تازه‌ترین ارزیابی خود را از جریان تجارت بین‌المللی کالاها منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، اقدامات به اجرا گذاشته برای مقابله با شیوع «کووید-۱۹» باعث شد جریان تجارت کالایی تمامی کشورهای «گروه ۲۰» با کاهش مواجه شود، جایی که در مقایسه با فصل چهارم ۲۰۱۹، جریان صادرات ۳/ ۴ درصد و واردات ۹/ ۳ درصد کاهش یافته است.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» بر اساس این گزارش، این روندهای کاهشی باعث شد حجم تجارت این گروه اقتصادها به سطوح فصل دوم ۲۰۱۷ بازگردد. این وضعیت در حالی است که شاخص‌های اولیه در ماه آوریل نشان می‌دهند جریان تجارت در فصل دوم سال جاری با کاهش شدیدتری مواجه خواهد شد. برای مثال در این فصل نسبت به ماه مارس صادرات کره و ژاپن به ترتیب کاهش ۵/ ۲۱ و ۶/ ۱۰ درصدی را تجربه خواهد کرد.

البته با توجه به تفاوت در نحوه شیوع ویروس، اقدامات مقابله با آن و میزان اثرپذیری فعالیت‌های اقتصادی از این اقدامات و اثرپذیری جریان تجارت برای کشورهای «گروه ۲۰» متفاوت بود. بر این اساس حجم صادرات فرانسه، هند، ایتالیا و انگلیس که همگی در ماه مارس تعطیلی‌های سراسری را به اجرا گذاشتند، به ترتیب ۱/ ۷، ۲/ ۹، ۹/ ۴ و ۸/ ۷ درصد کاهش یافت. در این دوره واردات این کشورها نیز به ترتیب با کاهش ۷، ۳/ ۲، ۶/ ۵ و ۵/ ۶ درصدی مواجه شد. در میان دیگر اقتصادهای «گروه ۲۰» آلمان رنج اقتصادی به نسبت ملایم‌تری کشید، جایی که جریان صادرات و واردات به ترتیب تنها ۵/ ۳ و ۴/ ۲ درصد کاهش داشت. به‌علاوه در فصل نخست امسال صادرات چین ۳/ ۹ درصد و واردات آن ۷ درصد کاهش یافت.


منبع :دنیای اقتصاد

نظر شما