شناسهٔ خبر: 40409788 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

میز خبر

صاحب‌خبر -

مأموریت ویژه رئیس جمهوری به معاون حقوقی:  ‏موانع پیشبرد لوایح حقوقی را برطرف کنید
[شهروند]رئیس‌جمهوری به معاون حقوقی خود مأموریت ویژه داد که زمینه پیشبرد لوایح مهم ازجمله ‏‏«لایحه تأمین امنیت و منع خشونت علیه زنان»، «لایحه شفافیت و مدیریت تعارض منافع»، «لایحه ‏نهاد ملی حقوق بشر و شهروندی» و «لایحه مسئولیت مدنی موسسات عمومی» را فراهم کند‎.‎
حسن روحانی به معاون حقوقی دستور داد که با همکاری معاونت امور زنان و وزارت دادگستری، ‏ایرادهای مطروحه جامعه حقوقی و متخصصان مطالعات زنان را درباره تغییرات اعمال شده در قوه‌قضائیه نسبت به لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت به دقت بررسی و با رفع نواقص و ‏کاستی‌های این لایحه، شرایط تصویب یک قانون موثر و کارآمد را در تأمین امنیت زنان و منع خشونت فراهم کند‎.‎‏ رئیس‌جمهوری با تأکید بر اهمیت مسئولیت خود در زمینه اجرای قانون اساسی و حقوق ‏شهروندی، از معاونت حقوقی خواست که تاپایان‌سال گزارش پایش اجرای قانون اساسی و حقوق ‏شهروندی را تهیه کند‎.‎‏ او در گفت‌وگو با معاون حقوقی رئیس جمهوری، بر ضرورت پیشبرد لوایح ‏اولویت‌دار دولت، رفع موانع احتمالی در مسیر تصویب و اجرایی شدن این لوایح  تأکید کرد و گفت: «با توجه به آغاز فعالیت مجلس جدید، باید با تلاش بیشتر و سرعت عمل، لوایح مهم و ‏اولویت‌دار  را که به مجلس ارسال شده با همکاری و تعامل با مجلس، تصویب و تبدیل به قانون و اجرا ‏شود و مواردی که هنوز در دولت درحال بررسی است نیز با تسریع در فرآیند کمیسیون‌های دولت ‏برای تصویب به هیأت دولت ارسال شود‎.‎‏» ‏

چهرزاد بهار از دفن امیرکاووس بالازاده در قبر مهرداد بهار خبر داد: قبرِ دونفره«بهار»
[شهروند]آبان‌ماه 1373 که مهرداد بهار، نویسنده و پژوهشگر ایران باستان و پنجمین فرزند ملک‌الشعرای بهار از دست رفت، خانواده بهار تصمیم گرفتند مهرداد را در کنار پدرش و در آرامگاه ظهیر‌الدوله دفن کنند. غلامحسین کرباسچی، شهردار وقت تهران اما از خانواده بهار خواست پیکر او را به بهشت‌زهرا(س) بیاورند و در قطعه جدیدی به نام قطعه هنرمندان به خاک بسپارند. او همان زمان گفت ظهیرالدوله متروکه شده و این قطعه جدید برای هنرمندان مناسب‌تر است. ۲۴ساعت پیکر بهار در سردخانه ماند و سرانجام به دستور کرباسچی قطعه هنرمندان که در آن زمان خالی بود، آماده شد و بهار نخستین فردی شد که در خاک این قطعه آرام گرفت. 25‌سال پس از آن روزها، چهرزاد بهار، روز گذشته خبر از تغییر سنگ مزار برادرش داده و اعلام کرده فرد دیگری روی مزار مهرداد بهار به خاک سپرده شده است.  
 او در نامه‌ای به شهرداری، شورای شهر تهران و بهشت‌زهرا(س) از آنها پرسیده: «با چه مجوزی روی مزار مهرداد بهار کس دیگری را به خاک سپرده‌اند؟ آیا هرگز از خانواده بهار اجازه گرفته بودید یا به میل خود این اجازه را داده‌اید؟ من این را تجاوز به حریم دیگران می‌دانم و هرگز چنین کسانی را نمی‌بخشم.»
آن‌طور که چهرزاد بهار خبر داده امیرکاووس بالازاده، پژوهشگر، اسطوره‌شناس و مدرس تئاتر که دی‌ماه ‌سال گذشته فوت شده بود، روی مزار برادرش دفن شده است و از آنجایی که بالازاده ازجمله شاگردان بهار بوده، ناراحتی چهرزاد بهار دوچندان است «هرگز چنین کاری را نمی‌بخشم. به‌ویژه از آن خانواده در حیرتم که به‌رغم آنکه فرزند و همسرشان می‌دانستند، مرحوم امیرکاووس بالازاده، شاگرد آن بزرگ مرد بوده است، اکنون مزار او را غصب کرده‌اند؟» در کنار چرایی این اتفاق، این سوال هم مطرح است که چطور پیکر فردی که در حدود پنج‌ماه قبل فوت شده، در روزهای اخیر به این محل آورده شده است.
پیش از این سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) یکی از مشکلات قطعه هنرمندان این آرامستان را کمبود قبر دانسته بود و در فروردین‌ماه امسال با اشاره به اینکه با ساخت۲۲۰ قبر سه طبقه این مشکل حل شده، گفته بود: «با ساخت این قطعات مشکل قطعه هنرمندان برای 15‌سال آینده حل شده است». هرچند حاضر به گفت‌وگو با «شهروند» در این‌باره نشد اما ممکن است قبر بالازاده در طبقه‌ای از این قبر جای گرفته باشد و قبر بهار هم ازجمله قبوری باشد که سه طبقه شده است.

 

نظر شما