شناسهٔ خبر: 40409566 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ولی زاده مطرح کرد؛

۲۵ درصد مردان بالای ۱۸ سال مصرف کننده دخانیات هستند/ ترویج سیگار و قلیان الکترونیکی در بین جوانان

رئیس اداره کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: بر اساس آخرین آمارها ۲۵.۲ درصد از مردان بالای ۱۸ سال مصرف کننده مواد دخانی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، بهزاد ولی زاده رئیس اداره کنترل دخانیات وزارت بهداشت در اخبار شبکه چهار ساعت ۲۰ اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام گرفته افرادی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی، دیابت و ریوی هستند، بیشتر در معرض خطر بیماری کرونا قرار دارند و افراد مصرف کننده دخانیات به دلیل تضعیف سیستم ایمنی شان پروسه درمان در آنها طولانی تر و عوارض بیماری کرونا شدیدتر می شود.

او ادامه داد: در حال حاضر ۱۵ سال از تصویب معاهده بین المللی کنترل دخانیات می‌گذارد و به دلیل ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی صنایع دخانیات به سمت تولید و ترویج محصولات نوپدیدی مانند قلیان‌های الکترونیکی رفته اند و ادعا آنها این است که این محصولات هیچ ضرری برای مردم و به خصوص جوانان ندارند.

رئیس اداره کنترل دخانیات وزارت بهداشت تاکید کرد: شعار امسال سازمان جهانی بهداشت محافظت از جوانان در برابر صنایع دخانی و محصولات نوپدید است. سیگارهای الکترونیکی مواد حلقوی تولید می‌کنند که باعث بروز سرطان در افراد مصرف کننده می شود.

ولی زاده ادامه داد : صنایع دخانی سعی دارند که وابستگی به نیکوتین در افراد مصرف کننده را در محیط عمومی حفظ کنند به همین دلیل به سمت تولید و ترویج محصولات نوپدید مانند سیگارهای الکترونیکی رفته اند.

رئیس اداره کنترل دخانیات وزارت بهداشت با اشاره به اینکه استعمال دخانیات در اماکن آموزشی عمومی ممنوع است و دانشگاه می‌تواند قوانین شدیدتری را در نظر بگیرند، ادامه داد: ساختمان های بدون دخانیات از سال گذشته توسط وزارت بهداشت به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شده است .

ولی زاده با اشاره به اینکه آمار مصرف سیگار در بین دختران ۱۳ تا ۱۵ ساله در سال ۹۵ نسبت به سال ۸۶ افزایش پیدا کرده است، افزود: بر اساس آخرین آمارها ۲۵.۲ درصد از مردان بالای ۱۸ سال مصرف کننده مواد دخانی هستند و صنایع دخانی سعی داشته جوانان را به سمت مصرف انواع محصولات دخانی از جمله محصولات نوپدید مانند سیگار و قلیان الکترونیکی سوق می دهند.

او گفت: قرار بود، آمارهای مربوط به مصرف مواد دخانی که مربوط به سال ۹۵ بود، در سال گذشته به روز رسانی شود که به دلیل شیوع بیماری کرونا این کار به امسال موکول شده است. 

انتهای پیام/

نظر شما