شناسهٔ خبر: 40409550 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

اشتغالزایی، تخصص و تکنیک در مددکاری اقتصادی

نادر احمدبیگی خوانندگان ارجمند، مددکار اقتصادی فعلا در آمار و ارقام ورود نخواهد کرد. در آینده نزدیک به صورت ویژه توضیحات مفصلی ارائه خواهد شد.

صاحب‌خبر -

نادر احمدبیگی * در یادداشت قبلی، پیرامون معرفی مددکار اقتصادی بحث شد. در این یادداشت به موضوع کارآفرینی و اشتغالزایی، تخصص و تکنیک در کارآفرینی نوین «مددکار اقتصادی»، در چارچوب ساختاری فرهنگی، اجتماعی و تکنیک‌های خاص اشتغالزایی که همراه با علم و تخصص است پرداخته شد.

گاهی سیاست دولت‌ها در کشورها باعث ناموفق‌بودن کارآفرینی و اشتغالزایی می‌شود. معمولا تمام اشتغالزایی و کارآفرینی‌های جدید جوامع، در نبود مدیریت تخصصی و تحقیقی و پژوهشی شکست می‌خورد و جایگاه کارآفرینی در جوامع را از بین می‌برد. معرفی مشاغل جدید (کارآفرینی) در جوامع گاهی به صورت غیرتخصصی و ناآگاهانه به فرهنگ اجتماعی و اقتصادی و سیاسی برمی‌گردد. به عنوان مثال، درآمد مالی خوب قطعا یکی از اهداف هر فرد و گروه اقتصادی، صنعتی و غیرصنعتی و خدماتی در طول زندگی است.

البته درست است که داشتن یک درآمد سرشار و کافی برای خوشبختی کافی نیست، اما قطعا شرط لازمی محسوب می‌شود. معمولا با گذشت زمان بعضی شغل‌ها در بعضی مکان‌ها اوج می‌گیرند، اما این اوج‌گرفتن معمولا موقتی و بدون پشتوانه است. این موضوع به خاطر این است که در هر زمان، نیازها و فرصت‌های هر جامعه متناسب با یکی از شغل‌های پردرآمد است. نباید صرفا زمان زیاد را صرف کنید و سخت کار کنید بلکه باید هوشمندانه‌تر و با تحقیق و پژوهش کار کنید و دائما در مورد شغل خویش و محیط پیرامون خودتان مطالعه کنید. کارهای پردرآمد امروزی که در جامعه ایران رواج پیدا کرده عبارتند از:

ساخت یک فروشگاه اینترنتی یا شرکت‌های دانش‌بنیان، برنامه‌نویسی و توسعه وب‌سایت، نویسنده سایت و تولید محتوا، ساخت و طراحی اپلیکیشن، فروش فالوئر اینستاگرام، متخصص دیجیتال مارکتینگ، سرمایه‌گذاری در بورس و سهام و تدریس آنلاین، طراحی مد و لباس، سود و بهینه‌سازی سایت‌های اینترنتی، مترجمی زبان‌های خاص، خرید و فروش کالاهای دست‌دوم، نوشتن محتوای تبلیغاتی و….

تمام این مشاغل کاملا به صورت بدون پشتوانه و فرهنگ‌سازی یا با مدیریت ناکارآمد شروع به فعالیت کرده‌اند. این مشاغل مانند یک تانکر آب در کویر است که روزی آب این تانکر تمام خواهد شد. مشاغلی که ابتدا با درآمد زیاد شروع شود، گذرا و ناپایدار است که اکثرا کاذب و بدون قوانین خاصی هستند و با قوانین فرهنگ جامعه همخوانی ندارند و گاهی باعث هرج‌ومرج اقتصادی در سطح کلان اقتصادی و در سطح خرد اقتصادی می‌شوند. دلیل دیگر، نبودن پشتوانه ابزاری و تولید ابزار آنها در جامعه در حال اجراست. در واقع بعد از مدتی، شغل‌ها به رکود درآمدی مبتلا می‌شوند.

سیاست‌های دولت‌ها در کشورها که زیر نظارت نظام حاکم در کشور و مجلس‌های آنها به فعالیت‌های اجرایی و نظارتی می‌پردازند و برای اینکه دولت‌ها به مراجع بالادست خود جواب فعالیت‌های خویش را بدهند، بیشترین سیاست‌های آنها با مدیریت کاذب و زود‌بازده همراه است. همین امر باعث می‌شود که اکثر دولت‌ها سرمایه‌های آن کشور را حیف‌ومیل کنند یا به تاراج ببرند. سیاست‌های خودخواهانه دولت‌ها فقط برای دولت خود و خودنمایی‌هایی است که حس مثبت اشتغالزایی در جوامع به وجود آورند و محبوبیت کسب کنند.

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که در جوامع پیشرفته، در قوانین مشاغل، بحث نظارت و کیفیت مهم است؟ آیا مشاغل حاضر در جامعه، باعث بی‌اخلاقی اقتصادی و بی‌ثباتی می‌شود یا خیر؟ برنامه راه در مشاغل باید راهگشای مشکلات مشاغل شود و باعث اشتغالزایی صددرصد و پوشش کامل بیکاری در آن جوامع شود.

در بعضی از مواقع، دولت‌ها کارهای مهمی هم انجام می‌دهند؛ گاهی وقت‌ها مشاغل را به صورت آکادمیک و تخصصی آموزش‌وپرورش می‌دهند و نیروی متخصص تربیت می‌کنند. این عمل، موجب شادابی مشاغل تخصصی می‌شود. هیچ‌گاه هیچ دولتی در راستای خدمت‌رسانی و ارزش‌های انسانی به صورت تک به تک با افراد جامعه راهکار و برنامه راه نداشته‌اند. اکثر دولت‌ها به صورت گروهی آمار و ارقام دقیقی در قومیت راهکار ارائه می‌دهند.

این عمل، غیرتخصصی و ناعادلانه است چرا که خدمات‌رسانی به ‌صورت مساوات در اختیار افراد قرار نمی‌گیرد. در توسعه و رشد مشاغل و اشتغالزایی یک عامل خیلی مهم به نام «مددکار اقتصادی» پدید آمده است که نیاز اصلی جوامع است.

لازم به توضیحات بیشتر و قابل فهم برای صاحبان مشاغل است. در تمام شغل‌ها باید برنامه راه حال و آینده مناسب را در درک تحقیق و پژوهش ببینند تا اشتغالزایی با پشتوانه و ایده عالی برای جوامع به اجرا درآورند و درآمدزایی مفید برای چرخه یک اقتصاد پویا شوند.

کارآفرینی نوین «مددکار اقتصادی» برای تک‌تک افراد جوامع برنامه راه دارد: مشاغل صنعتی و غیرصنعتی و خدماتی را به شکوفایی مناسب می‌رساند و خدمات‌رسانی را از دیدگاه اقتصادی و اجتماعی به صورت مساوات تقسیم می‌کند. به نوعی هم می‌شود گفت که مدیریت سرمایه و سرمایه‌گذاری در تمام بخش‌های اقتصادی کلان و خرد جوامع دولت‌ها در کشورهاست. مددکار اقتصادی فقط مختص یک جامعه یا یک کشور یا یک نظام نیست، برای تمام ملت‌های جهان است که از خدمات کارآفرینی نوین «مددکار اقتصادی» بهره‌مند هستند.

مددکار اقتصادی در بخش خانواده وظیفه مهمی را ایفا می‌کند: موجب برنامه راه اقتصادی خانواده با توجه به داشته‌های آنها می‌شود و اقتصاد خانواده را پویا و رشد فرهنگی اجتماعی خانواده را به سطح فوق‌العاده می‌رساند.

به فرض مثال چنانچه سرپرست خانواده بیکار شد و درآمد خانواده به صفر رسید، مددکار اقتصادی با توجه به آشنایی و فرهنگ آن خانواده و با توجه به استعدادهای خانواده و سرپرست آن یا چنانچه نداشتن استعداد آموزش شغل به صورت تخصصی و با توجه به نیاز جامعه که چه شغلی نیاز دارد، برای آموزش آن شغل به سرپرست، مددکار اقتصادی ایشان را به آموزشگاه مربوطه و برای پیداکردن مهارت شغل مورد نظر و مورد نیاز جامعه معرفی و به انجام وظیفه می‌پردازد. به این ترتیب سرپرست خانواده صاحب یک شغل با پشتوانه می‌شود.

این مراحل که توضیح داده شد برای تمام اعضای خانواده هم توسط مددکار اقتصادی اجرا می‌شود. اشتغالزایی در مددکار اقتصادی در جامعه‌ای که با فرهنگ اجتماعی کشور عزیزمان ایران بسیار کارایی خوب و عالی هم دارد در مددکاری اقتصادی، برای هر ۱۰ خانواده یک مددکار اقتصادی برای رشد اقتصادی آن خانواده‌ها انجام وظیفه و فعالیت می‌کند.

اگر کشور عزیزمان ایران ۸۵ میلیون نفر جمعیت داشته باشد، به عبارتی یک اشتغالزایی بسیار بالایی خواهیم داشت یعنی هشت میلیون و ۵۰۰ هزار گروه که هر گروه از ۱۰ خانواده تشکیل شده و هر گروه یک مددکار اقتصادی انجام وظیفه می‌کند و به عبارت دیگر هشت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مشغول کار خواهند شد.

بخش صنعتی و غیرصنعتی و خدماتی به همین صورت است. برای هر شغل در هر صنعتی و بسته به گستردگی آن، از یک مددکار اقتصادی تا پنج مددکار اقتصادی فعالیت می‌کنند، به کار گرفته می‌شوند و انجام وظیفه می‌کنند که معمولا حدود دو میلیون نفر مشغول فعالیت می‌شوند و همچنان جوامع نیاز به این شغل مهم دارند که در تمام شاخه‌های اقتصادی و سیاسی دولت‌ها و نظام‌های حاکم هم ایفای نقش دارند که در بخش‌های خیلی مهم‌تر در این کارآفرینی وجود دارند که نقش حیاتی برای جوامع دارند که نمی‌شود آن را برای افراد غیرمتخصص بازگو کرد زیرا امکان سوء‌استفاده افراد غیرمسوول وجود خواهد داشت.

پایه‌های اصلی مددکار اقتصادی، تحقیق و پژوهش تمام پیرامون اطراف فرد، گروه یا صنعتی، غیرصنعتی، خدماتی با توجه به تخصص آنها و برای رشد و توسعه آنها انجام وظیفه می‌کند، است.

گوشه کوچکی از کارآفرینی نوین «مددکار اقتصادی» در این مقاله توضیح داده شد و در مقاله‌های آینده توضیحات بیشتری ارائه خواهم داد.

آنچه از همه دردناک‌تر است، فقر بیماری نیست،               بی‌رحمی مردمی نسبت به یکدیگر است.

* محقق، پژوهشگر و ایده‌پرداز اقتصادی، مرکز تحقیقات و مطالعات راهبردی نیکاپویش و عضو ارشد شرکت ارزش‌آفرینان سهند

۵/۵ ( ۱ نظر )

نظر شما