شناسهٔ خبر: 40409298 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

وزیر نیور در خراسان جنوبی خبرداد:

خراسان جنوبی تامین کننده برق افغانستان / تصویب سندسازگاری آب فقط برای خراسان جنوبی

اردکانیان بیان کرد: وزارت نیرو وظیفه کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با افغانستان را عهده‌دار است لذا مذاکرات ابتدایی خوبی در این زمینه صورت گرفته که امیدواریم با شرایطی که دولت جدید در کشور همسایه که استقرار هم پیدا کرده است بتوانیم موفق عمل کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا خراسان جنوبی، رضا اردکانیان وزیر نیرو روز شنبه در حاشیه افتتاح سد سیاهو سربیشه در نشست خبری عنوان کرد: بهره‌برداری از این نیروگاه‌ها موجب صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در مصرف سوخت‌های فسیلی، کاهش آلاینده‌ها و صرفه‌جویی در آب می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۱۳۱ نیروگاه تجدیدپذیر با ظرفیت ۸۲۳ مگاوات انرژی و بیش از سه هزار و ۹۰۰ نیروگاه کیلوواتی در کشور وجود دارد.

وزیر نیرو اظهار داشت: در کشور دالان‌های مهم بادی وجود دارد که یکی از این دالان‌های بادی در همسایگی با کشور افغانستان است.

وی ادامه داد: اکنون ظرفیت مطالعه شده برای استفاده از بخش انرژی تجدیدپذیر بادی حدود ۳۰ هزار مگاوات است.

اردکانیان بیان کرد: وزارت نیرو وظیفه کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با افغانستان را عهده‌دار است لذا مذاکرات ابتدایی خوبی در این زمینه صورت گرفته که امیدواریم با شرایطی که دولت جدید در کشور همسایه که استقرار هم پیدا کرده است بتوانیم موفق عمل کنیم.

وی تصریح کرد: استان خراسان جنوبی اکنون سه نیروگاه به ظرفیت ۱۸ مگاوات در حال بهره‌برداری دارد امیدواریم هرچه زودتر با اجرایی شدن نیروگاه بادی سربیشه ظرفیت انرژی به عدد قابل ملاحظه‌ای برسد و در آینده نزدیک بتوانیم از این ظرفیت برای صادرات انرژی استفاده کنیم.

وزیر نیرو در ارتباط با فایناس راه‌آهن یادآور شد: بعد از توافقی که با فدراسیون روسیه برای استفاده از وام پنج میلیارد دلاری دولت صورت گرفت طرح‌هایی پیشنهاد دادیم.

وی گفت: با توجه به مسئولیت وزارت نیرو در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با روسیه، یکی از این طرح‌ها راه آهن زاهدان - بیرجند است که خوشبختانه دولت جمهوری اسلامی ایران این طرح را به تصویب رساند و به طرف روس منعکس و منتقل شده است.

اردکانیان اضافه کرد: اکنون موضوع با دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت اقتصاد و داریی روسیه در حال پیگیری است همچنین روز گذشته نشست تلفنی با وزیر انرژی روسیه برای پیگیری طرح‌ها داشتیم که امیدوارم در یکسال باقی‌مانده دولت دوازدهم بتوانیم طرح را به نقطه خوبی از نظر آماده شدن برای اجرا برسانیم.

وزیر نیرو  اظهار داشت: در پنجمین پویش هر هفته_الف_ب_ایران امروز در استان خراسان جنوبی هستیم این پویش برای بهره‌برداری از ۲۵۰ طرح بزرگ آب، برق و فاضلاب در کشور با سرمایه‌گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومان در سال جهش تولید آغاز شد و تاکنون در استان‌های تهران، ایلام، سیستان و بلوچستان و مرکزی طرح‌ها افتتاح شده است.

وی عنوان کرد: امروز در استان خراسان جنوبی سد سیاهو سربیشه به عنوان چهل و یکمین سد مخزنی در دولت تدبیر و امید برای مشروب کردن حدود ۵۰۰ هکتار اراضی این منطقه افتتاح شد.

اردکانیان افزود: همچنین آبرسانی به ۱۵ روستا استان و آغاز عملیات اجرایی یکی از بزرگترین نیروگاه‌های بادی کشور شامل ۵۰ توربین ۲.۵ مگاواتی در مجموع به ظرفیت ۵۰ مگاوات با سرمایه‌گذاری یکهزار و ۱۲۰ میلیارد تومان آغاز شد و در آینده نزدیک از انرژی تولیدی این نیروگاه بادی بهره‌مند خواهیم شد.

وی تصریح کرد: در ارتباط با مسایل آب و انرژی در استان خراسان جنوبی اکنون ۵۷ طرح عمده در دست اجرا داریم که به طور متوسط ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وزیر نیرو با بیان اینکه اولویت با طرح‌های تامین آب شرب به ویژه در مناطق روستایی استان است عنوان کرد: اما تامین آب استان برای دوره‌های بلندمدت هم مدنظر است.

وی یادآور شد: بر اساس سند سازگاری با کم‌آبی خراسان جنوبی که به تصویب کارگروه ملی رسیده است در بخش‌های مختلف از جمله استفاده از آب دریا و شیرین کردن آن به عنوان یکی از راه‌های تامین آب شیرین برای استان مدنظر است که تخصیص آن داده شده و در مرحله بررسی‌های لازم و دعوت از سرمایه‌گذاران برای مشارکت در این طرح است.

اردکانیان با بیان اینکه خراسان جنوبی در بخش انرژی نیز شرایط بسیار خوبی دارد یادآور شد: بزرگترین و تنها نیروگاه زغالسنگ سوز کشور در این استان در مراحل سرعت گرفتن برای اجرا در شهرستان طبس است.

وی گفت: امیدواریم با سازوکارهایی که پیش‌بینی شده و تمهیداتی که برای اجرایی کردن این نیروگاه مهم و عمده است در آینده نزدیک نقش این نیروگاه را به ویژه در فعال کردن ظرفیت مهم معدنی استان و ایجاد اشتغال شاهد باشیم.

وی ادامه داد: همه اینها به مدد همدلی و همکاری مدیران اجرایی دولت و تحت راهبری مدیریت استان است و همچنین با حمایت‌هایی که مردم و نمایندگان مجلس، گروه‌های مرجع و اصحاب رسانه در ایجاد این ارتباط سازنده و موثر فراهم کرده‌اند.

 

بیشتر بخوانید:

برچسب‌ها:

نظر شما