شناسهٔ خبر: 40407702 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

اندراحوالات یک ویروس؛

فراز و فرود کرونا در آذربایجان‌شرقی/ سرگردانی اذهان با آمارهای مختلف

بدون شک اظهارات متناقض درباره وضعیت شیوع کرونا در استان می تواند افکار عمومی را در نحوه مواجهه با این ویروس مرگبار دچار سرگردانی و تصویر ذهنی آنها را مشوش کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش آناج، آمار شیوع کرونا بعد از اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی و به تبع آن فاصله‌گذاری هوشمند تا حدودی کاهش یافت، اما بعد از پایان محدودیت‌های اعمال شده آمار مبتلایان به کرونا در استان و سطح کشور به یکباره افزایش یافت به طوریکه آمارهای روزانه از ابتلای بیش از دو هزار نفر در هر 24 ساعت حکایت دارد.

آذربایجان‌شرقی نیز از جمله استان‌هایی است که نه به طور کامل در وضعیت سفید قرار دارد و نه شیوع کرونا در آن به مرحله هشدار رسیده است، با این حال تعداد مبتلایان به مرز 9 هزار نفر نزدیک شده است

جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت  با اعلام نگرانی از وضعیت برخی استان‌های کشور گفت: در مورد استان‌های لرستان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی این گمان وجود دارد که در روزهای آتی شاهد افزایش موارد ابتلای جدید و بستری باشیم. بر همین اساس تقاضا داریم مردم دقت و جدیت بیشتری در رعایت نکات بهداشت فردی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی را داشته باشند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام این خبر گفت: رعایت نشدن دستورات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، از جمله علل بالا رفتن آمار ابتلا به کرونا در این استان‌ها به شمار می‌رود.

جهانپور ادامه داد: در صورتی که دستورات بهداشتی و فواصل اجتماعی رعایت نشود، رفته رفته شمار مبتلایان افزایش یافته و وضعیت در این استان ها، قرمز می‌شود و مجبور خواهیم شد پاره‌ای محدودیت‌ها را در آن‌ها اِعمال کنیم.

اما استاندار آذربایجان‌شرقی خبر از بهبود وضعیت کرونا در استان می‌دهد،  محمدرضا پورمحمدی در بیستمین جلسه ستاد استانی مدیریت و مقابله با کرونا، اظهار داشت: شاخص‌های اصلی ارزیابی وضعیت بیماری در استان رو به بهبود است که نشان‌دهنده تلاش‌ها و اقدامات مناسب دستگاه‌های مسئول است.

 وی ادامه داد: 91 درصد از مبتلایان کرونا در استان بهبود یافته‌اند و تعداد بیماران بستری‌شده نیز 50 درصد کاهش داشته است.

 استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه بهبود وضعیت بیماری به معنی عادی‌سازی شرایط نیست، افزود: با توجه به آغاز فصل تابستان و ازسرگیری فعالیت‌های اجتماعی، مراقبت‌های بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه همچنان باید با جدیت ادامه یابد.

اعلام دوباره نام آذربایجان‌شرقی در فهرست استان‌های با وضعیت «هشدار» از نظر کرونا، از سوی سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حکایت از این دارد که ویروس بار دیگر در این خطه به جولان درآمده است.

هر چند در از جان گذشتگی کادر درمانی و بهداشتی برای کنترل کرونا شکی نیست و مسئولیت اصلی در مقطع فعلی با عموم شهروندان و نهادهای نظارتی بهداشتی و صنفی است، اما بدون شک اظهارات متناقض درباره وضعیت شیوع کرونا در استان می تواند افکار عمومی را در نحوه مواجهه با این ویروس مرگبار دچار سرگردانی و تصویر ذهنی آنها را مشوش کند.

انتهای پیام/

نظر شما