شناسهٔ خبر: 40406894 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

اسناد وزارت امنیت آلمان شرقی در مورد ایران؛ شماره ۱۹/

لاجوردی عضو حجتیه است؛ او به دنبال تسویه حساب با حزب توده است / پیام حافظ اسد به امام خمینی برای آزادی سران حزب توده

«اندیشکده وودرو ویلسون» ۳۱ سند وزارت امنیت آلمان شرقی (اشتازی) را در مورد فعالیت‌های کمونیستی و ضدکمونیستی در ایران در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ منتشر کرده است که عمدتا متمرکز بر حزب توده است. «انتخاب» به صورت روزانه این اسناد را منتشر می کند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: «اندیشکده وودرو ویلسون» ۳۱ سند وزارت امنیت آلمان شرقی (اشتازی) را در مورد فعالیت‌های کمونیستی و ضدکمونیستی در ایران در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ منتشر کرده است که عمدتا متمرکز بر حزب توده است. «انتخاب» به صورت روزانه این اسناد را منتشر می کند.

بیشتر بخوانید

به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه ترجمه ی نوزدهمین سند وزارت امنیت آلمان شرقی درباره ایران، آمده است:

تاریخ: 25 آوریل 1983 (5 اردیبهشت 1362)

بر اساس اطلاعات حلقه های دیپلماتیک در تهران، دستگیری نمایندگان اصلی و اعضای حزب توده در ابتدای فوریه 1983 نتیجه درگیری های شدید نخبگان حاکم بر ایران است.

[سید حسین موسوی] تبریزی دادستان انقلاب اسلامی و لاجوردی دادستان تهران و دیگرانی که عضو یک گروه افراطی مذهبی به نام حجتیه هستند به دنبال یک تسویه حساب سریع و فیزیکی با کادر و هواداران حزب توده هستند. حلقه های میانی حول [امام] خمینی، خویشتنداری نشان دادند.

برای جلوگیری از تسویه حساب، رییس دادگاه عالی، آیه الله موسوی اردبیلی دستورهای دستگیری را صادر کرده است که در روز 6 فوریه 1983 به پایان رسیدند.

با وجود اعلام تبریزی و نخست وزیر موسوی، درباره محاکمه نمایندگان اصلی حزب توده که متهم به خرابکاری و اقدامات خصمانه هستند، جدال میان نخبگان حاکم ایران درباره این موضوع ادامه داشته و هیچ موضع یکدستی وجود ندارد. نیروهای تندروی راستگرا خواهان آن هستند که بعد از محاکمه حامیان بنی صدر، باید محاکمه دیگری هم در پایان می 1983 علیه حزب توده انجام شود.

سران ایران از محاکمه علنی [نگرانند] زیرا می تواند روابط آنها را با کشورهای سوسیالیست تحت تاثیر قرار دهد که به نفع ایران نیست.

حافظ اسد، رییس جمهور سوریه به درخواست اعضای حزب کمونیست این کشور، به رهبران ایران و شخص [امام] خمینی پیام داده و خواستار آزادی مسئولان زندانی حزب توده شده است.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما