شناسهٔ خبر: 40405263 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فیس‌بوک از اقدام علیه سخنان تحریک‌آمیز ترامپ خودداری کرد

تهران –ایرنا– شبکه اجتماعی فیس‌بوک به‌رغم تهدید اخیر دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر بستن شبکه‌های اجتماعی، از هرگونه اقدام اجرایی علیه وی خودداری کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه نشریه گاردین، پیام های تهدیدآمیز اخیر ترامپ در توئیتر، فیس بوک و اینستاگرام، یادآور اقدام رئیس پلیسی نژادپرست در سال های ۱۹۶۰میلادی بود که معروف است دستور گشت زنی در مناطق سیاهپوستان آمریکا را با همراه داشتن سلاح و سگ، صادر کرده است.

پیام ترامپ همچنین محرک خشونت علیه معترضان به قتل «جورج فلوید» سیاهپوست آمریکایی به دست «درک شووین» پلیس سفید پوست مینیاپولیس ایالت مینه سوتا برداشت شده است.

ترامپ در پیامی توئیتری نوشت: جمهوریخواهان احساس می‌کنند که شبکه‌های اجتماعی روی هم رفته صدای محافظه کاران را خاموش و از رسیدن سخنان و نظرهای آنان به مردم جلوگیری می‌کنند.  

وی افزود: در نتیجه پیش از اینکه اجازه دهم چنین اتقاقی رخ دهد، یا با قدرت آن‌ها را وادار به پذیرش مقررات و عمل در چارچوب قوانین و در غیر این صورت همه آن‌ها را تعطیل خواهیم کرد.  

توئیتر تهدید ترامپ را با استناد به سیاست مصوب ۲۰۱۹ پاسخ داد که در قالب آن، اقدام یک رهبر بزرگ جهان درتخطی از مقررات این شبکه اجتماعی به نحوی که به دنیای واقعی لطمه زند، خطاب قرار می گیرد.

به موجب این سیاست، توئیتر اجازه دارد توئیت مورد نظر را به منظور مسئولیت خواهی و سوابق عمومی حفظ کند، اما آن را درپشت برچسب اخطار مخفی نگه دارد.

ترامپ در پی اختلاف پیدا کردن با شبکه اجتماعی توئیتر، از طریق "حساب توئیتری" خود تهدید کرد که از دسترسی مردم کشورش به شبکه‌های اجتماعی جلوگیری خواهد کرد.  

اما فیس بوک، پست ترامپ را باقی نگه داشت. شرکت فیس بوک درخصوص سخنان محرک خشونت، مقررات صریح و آشکاری دارد، اما علیه تهدید ترامپ هیچ اقدامی درپیش نگرفته است.

«مارک زاکربرگ» مدیرعامل فیس بوک از تصمیم این شبکه برای حفظ پیام ترامپ دفاع کرد.

وی درعین حال، در صفحه شخصی فیس بوک خود چنین عنوان کرد که اگر فیس بوک به این نتیجه می رسید که پست ترامپ به خشونت دامن می زند، آن را حذف می کرد.

زاکربرگ در عین حال از ترامپ انتقاد کرد و افزود: شخصا واکنشی منفی نسبت به این نوع لفاظی های آتشین و حساس دارم. با نحوه سخنان رئیس جمهوری قویا مخالفم، اما معتقدم مردم باید خود شاهد این مساله باشند، زیرا مسئولیت خواهی از افرادی که در راس قدرت هستند تنها زمانی اتفاق می افتد که سخنانش در فضایی باز زیر ذره بین قرار گیرد.

تهدید به خشونت از سوی عوامل دولتی در این شبکه اجتماعی از دیرباز، مساله ای قابل توجه برای این شرکت بوده است.

فیس بوک از سوی افراطی های بودایی و مقام های نظامی میانمار برای دامن زدن به نفرت و خشوت علیه اقلیت مسلمان روهینگیای این کشور در سال ۲۰۱۷ مورد استفاده قرار گرفت. در جریان پاکسازی قومی روهینگیاها در میانمار، ۲۵ هزار روهینگیایی کشته و ۷۰۰ هزار نفر بی خانمان شدند.

فیس بوک در سال ۲۰۱۸ به شکست عملکرد خود در مورد میانمار اذعان کرد و در نهایت فعالیت بسیاری از مبلغان نفرت و فرماندهان نظامی میانمار را که از این شبکه برای دامن زدن به قتل عام استفاده کرده بودند، ممنوع اعلام کرد.

در همین حال، شبکه‌های اجتماعی در آمریکا و کشورهای مختلف جهان مملو از تصاویر و فیلم‌های آشوب و حمله نیروهای پلیس آمریکا به معترضان خشمگینی است که در اعتراض به قتل شهروند سیاهپوست آمریکایی بدست پلیس سفید پوست در ایالت مینه سوتا، چند روز است به خیابان‌ها آمده‌اند.

چهار روز پس از آغاز اعتراض‌ها به قتل جورج فلوید سیاهپوست به دست درک شووین پلیس سفید پوست شهر مینیاپولیس ایالت مینه سوتا، دامنه تظاهرات به بسیاری از شهرهای آمریکای کشیده و برخی نقاط شاهد درگیری پلیس با معترضان و خبرنگاران، غارت فروشگاه‌ها، تخریب اموال و اماکن عمومی، حمله به خبرنگاران، تیراندازی به معترضان و در یک کلام هرج و مرج تمام عیار است.

نظر شما