شناسهٔ خبر: 40404677 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رشد ۲۰۰ درصدی «همراه کارت» از سال گذشته تاکنون

«همراه کارت» با حمایت بانک آینده و شرکت تجارت الکترونیک ارتباط فردا از سال ۹۶ تاکنون به صورت یک شرکت مجزا فعالیت خود را به صورت استارت‌آپی با یک تیم کوچک و چابک ادامه می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، «همراه کارت» با حمایت بانک آینده و شرکت تجارت الکترونیک ارتباط فردا از سال ۱۳۹۳ در حوزه خدمات پرداخت آغاز به کارکرد. این مجموعه از سال ۹۶ تاکنون به صورت یک شرکت مجزا فعالیت خود را به صورت استارت‌آپی با یک تیم کوچک و چابک ادامه می‌دهد.

همراه کارت از سال گذشته از نظر تعداد تراکنش و تعداد کاربر رشد ۳ برابری معادل ۲۰۰ درصد را تجربه کرده و هم‌اکنون بین ۶ تا ۷ میلیون کاربر فعال دارد. در این خصوص مدیرعامل همراه کارت می‌گوید: به جای افزایش تعداد خدمات داخل اپلیکیشن با وسواس بیشتری روی ارائه بهتر خدمات موجود تمرکز کردیم و سعی کردیم حس تجربه بهتری را در اختیار کاربران قرار دهیم.

به گفته امین آقاجانی همراه‌کارت از لحاظ تعداد کاربر فعال (کاربر فعال کسی است که در یک ماه یک تراکنش موفق انجام می‌دهد)، در بازه زمانی پس از کرونا رشد داشت؛ به عبارت دیگر، تعداد افراد بیشتری به استفاده از این اپلیکیشن روی آورده‌اند. امین آقاجانی، مدیرعامل همراه کارت در این گفت‌وگو در خصوص مزایای همراه کارت و اهمیت اپلیکیشن‌ها در زندگی کنونی گفته است.

درباره خدمات همراه کارت توضیح دهید؟

همراه‌کارت در دسته‌بندی اپلیکیشن‌های پرداخت در حوزه بانکی جای دارد. پیش از این در حوزه بانکی، موبایل بانک‌ها و در حوزه وب، اینترنت بانک را داشتیم که بر مبنای حساب بانکی خدمات ارائه می‌کردند، ولی از زمانی که اپلیکیشن‌های پرداخت به وجود آمدند خدمات پرداخت را بر مبنای کارت بانکی ارائه می‌کنند. هدف آنها این بود تمامی خدماتی که از طریق کارت بانکی قابل ارائه بود روی این اپلیکیشن‌ها فعال شود.

این خدمات در ۳ دسته تقسیم‌بندی می‌شوند؛ خدمت اول شامل انتقال وجه (کارت به کارت)، خدمت بعدی پرداخت قبض (انواع قبوض از جمله: آب، برق، تلفن، گاز و …)، خرید شارژ تلفن همراه و بسته اینترنت و خدمت سوم شامل امکان هر نوع خریدی است که امروزه با کارت چه به صورت آنلاین و چه به صورت آفلاین انجام می‌شود.

تمام اپلیکیشن‌های پرداخت در دسته اول و دوم رشد مناسبی داشتند، ولی بیشترین تمایز اپلیکیشن‌های پرداخت از این دسته سوم ناشی می‌شود؛ دسته سوم در کشور ما در حوزه پرداخت موبایلی، به صورت QR رایج شده که تعدادی از اپلیکیشن‌ها سراغ این موضوع رفته‌اند. در سایر کشورها که فناوری بالاتر و توانمندی مالی بیشتری برای خرید تجهیزات دارند، NFC را در اولویت قرار داده‌اند. در این دسته هدف این است که به جای استفاده از کارت در درگاه خرید از موبایل برای پرداخت استفاده شود. حوزه سوم هنوز نسبت به دو حوزه قبلی خام‌تر است و بیشتر افرادی که از اپلیکیشن‌های پرداخت استفاده می‌کنند به دلیل استفاده از دو حوزه اول است. همراه کارت هرچند از لحاظ زیرساخت فنی همه نیازمندی‌ها را ایجاد کرده است، اما از لحاظ تجاری هنوز وارد فضای QR نشده است.

البته برخی اپلیکیشن‌ها راه دیگری را نیز انتخاب کرده‌اند و آن، ارائه امکان خرید برخی خدمات از داخل خود اپلیکیشن است. ما در حال حاضر از این رویکرد فاصله گرفته‌ایم و همواره سعی کرده‌ایم اپلیکیشن همراه کارت را خلوت، ساده و روان نگه داریم. این نقطه تمایز ما نسبت به سایر اپلیکیشن‌های مشابه بوده که کاربران «همراه کارت» حس خوبی از آن می‌گیرند و حفظ این موضوع برای ما اهمیت دارد.

تعدد کاربران همراه‌کارت چه میزان است؟

همراه کارت از نظر تعداد تراکنش و اپلیکیشن رتبه دوم را در حوزه پرداخت موبایلی دارد. در تهران و مراکز استان‌ها کاربرهای زیادی دارد و هر چقدر از مراکز و شهرها دورتر شویم تعداد کمتری از کاربرها این اپلیکیشن را می‌شناسند. تعداد کاربرهای این اپلیکیشن در مدت ۲ سال ۸ تا ۹ برابر شده و تعداد کاربرهای فعال آن بین ۶ تا ۷ میلیون است. کاربران آن وفاداری بالاتری دارند و کاربران وقتی این اپلیکیشن را نصب می‌کنند با درصد کمتری استفاده از آن را متوقف می‌کنند. از نظر تعداد تراکنش، همراه کارت حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تراکنش در روز دارد. نزدیک به ۴۰ درصد کاربران جدیدی که با همراه کارت آشنا می‌شوند از طریق معرفی دوستان است.

شیوع کرونا تأثیری در استفاده از همراه کارت داشته است؟

همراه کارت از لحاظ تعداد کاربر فعال (کاربر فعال کسی است که در یک ماه یک تراکنش موفق انجام می‌دهد)، در بازه زمانی پس از کرونا رشد داشت؛ به عبارت دیگر، تعداد افراد بیشتری به استفاده از این اپلیکیشن روی آورده‌اند.

با این حال، حجم استفاده از اپلیکیشن در همین زمان کاهش داشته است، علت آن هم مشخص است. تبادل مالی رابطه مستقیمی با تعطیل بودن یا نبودن فعالیت‌های اقتصادی دارد. حتی در حالت عادی، در روزهای جمعه تراکنش کمتری نسبت به‌روزهای هفته انجام می‌شود. متأسفانه به دلیل شیوع کرونا، بخش زیادی از فعالیت‌های اقتصادی تعطیل شد و همین امر باعث افت حجم استفاده از همراه کارت شده است. خوشبختانه همان‌طور که اشاره شد، این افت استفاده به معنای ریزش کاربران نیست و به تدریج و با از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی، مجدد به وضعیت پیشین بازخواهد گشت. کما اینکه رشد تراکنش‌ها در همین ابتدای اردیبهشت نشان از همین موضوع دارد.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

نظر شما