شناسهٔ خبر: 40403747 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

از شایعه تا واقعیت ماجرای تلف شدن گوسفندان در ساری

دامپزشکی مازندران در واکنش به انتشار کلیپی از کشتارگاه دام ساری از نظارت دامپزشکی بر کشتار دام‌ها خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، چندی پیش فردی در کشتارگاه دام ساری به صورت مغرضانه با اظهار نظر غیر کارشناسی، اقدام به انتشار کلیپی از تلف شدن چند راس گوسفند کرده بود که دامپزشکی مازندران به محض انتشار این کلیپ، فرد متخلف را شناسایی و به مراجع قضائی معرفی کرد.

سید حسین رضوانی مدیر کل دامپزشکی مازندران در این باره گفت: همانگونه که در جوابیه روابط عمومی که در همان مقطع زمانی منتشر شد، این گوسفندان با گواهی حمل بهداشتی از سبزوار به مقصد کشتارگاه دام ساری حمل شده بودند که با توجه به تراکم بالای دام در خودرو و مسافت طولانی ۶ راس گوسفند به موجب ازدحام بالا دچار آسیب جدی شده بودند.

او افزود: به محض تخلیه دام‌ها در کشتارگاه، مسئول فنی، بهداشتی و روحانی ناظر شرعی با بررسی موضوع، ۵ راس دام را میته تشخیص و از چرخه کشتار حذف و یک راس نیز با توجه به شکستگی کتف بصورت اضطراری کشتار و با حذف ناحیه آسیب دیده به بقیه لاشه اجازه مصرف داده شد.

رضوانی، تراکم بالای دام در خودرو‌های حمل دام زنده را جهت کشتار ازهمه جای کشور به مقصد کشتارگاه‌ها را با توجه به بعد مسافت غیر اصولی خواند و گفت: مسئول فنی، بهداشتی و روحانی ناظر شرعی در همه کشتارگاه‌های دام و طیور موارد بهداشتی و شرعی را رصد می‌کنند و برای تامین سلامت مصرف کنندگان اجازه نمی‌دهند دام و طیوری که مردار و یا دارای اندام‌های آسیب دیده می‌باشند، به مراکز عرضه منتقل شوند.

مدیر کل دامپزشکی مازندران افزود: در کشتارگاه‌های تحت نظارت دامپزشکی همه مراحل کشتار اعم از قبل، حین و بعد از کشتار، دام‌ها و لاشه استحصال شده تحت نظارت دامپزشکی بوده و ماموران دامپزشکی بخش دولتی و خصوصی مستقر به همراه روحانیون ناظر شرعی بر سلامت، بهداشتی بودن و حلیت دام نظارت دقیق دارند.

بیشتر بخوانید: بوی مرغ‌های غیر بهداشتی به مشام ناظران دامپزشکی رسید

او به مردم اطمینان خاطر داد در صورت تهیه گوشت از قصابی‌های مجاز، با مشاهده برچسب تگ روی لاشه که اطلاعاتی همچون تاریخ کشتار، نوع دام، نام کشتارگاه و انقضاء لاشه درج شده و مهر بهداشتی دامپزشکی که بر روی لاشه ضرب شده نگرانی نداشته باشند و با خیال راحت این ماده غذایی مفید را با رعایت بهداشت فردی مانند استفاده از دستکش در زمان خرد کردن گوشت استفاده کنند.

مدیر کل دامپزشکی مازندران گفت: با شناسایی و معرفی قصاب متخلف به مراجع قضائی که با انتشار این کلیپ موجب تشویش اذهان عمومی شد، اقدام قانونی لازم بعمل آمد و در همان مقطع زمانی این فرد ضمن حذف آن از صفحه اینستاگرام به اشتباه خود پی برد و انتشار پیام متنی و کلیپی دیگر هدف از انتشار آن را مغرضانه و شخصی عنوان کرد.

رضوانی افزود: به محض انتشار کلیپ کذائی، دیگر اقدامات لازم از سوی این اداره کل برای تنویر افکار عمومی از جمله مصاحبه در رسانه ملی، انتشار جوابیه روابط عمومی در فضای مجازی و معرفی فرد خاطی به مراجع قضائی انجام شد.

انتهای پیام/ م

نظر شما