شناسهٔ خبر: 40403658 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

خطر مرگ لبنانی‌های بازداشتی در امارات را تهدید می‌کند

پریسا فیضی

شش لبنانی محبوس در امارات که به خانواده‌ها و وکلایشان اجازه تماس با آنها داده نمی‌شود، در سایه شیوع کرونا ویروس با اوضاع نامساعدی روبه رو هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از الاخبار، سازمان دیده بان حقوق بشر در ۱۹ مارس، گزارشی را منتشر و در آن نسبت به آزاد کردن افراد بازداشت شده مبتلا به ایدز در امارات ترغیب کرد، چراکه آنها بیشتر از افراد دیگر در معرض ابتلا به کروناویروس هستند. این گزارش حکایت از نبود نظارت پزشکی مناسب در زندان‌ها و بازداشت‌گاه‌های امارات داشت که در آنها، افراد مبتلا به ایدز و دیگر بیماری‌های واگیردار حضور دارند و شکنجه به صورت سیستماتیک إعمال می‌شود.

این سازمان اعلام کرد که گزارش‌هایی را از شرایط غیرانسانی و غیربهداشتی در تمامی زندان‌های امارات دریافت کرده است که خطر ابتلای زندانیان و کارمندان به ابتلا به این ویروس را بیشتر می‌کند. در ۱۷ مارس، کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل از مسؤولان اماراتی خواستند تا شرایط اهانت بار بازداشت در زندان‌های این کشور را هرچه سریع تر اصلاح کنند.

این گزارش‌های دیده بان حقوق بشر جنجال انسانی به پا نکرد و به هشتگی در رسانه‌های اجتماعی تبدیل نشد که این امری قابل پیش‌بینی بود. چراکه امارات مانند سوریه، ایران، کوبا یا ونزوئلا نیست تا هجمه‌ای با دستور آمریکا یا بدون آن، علیه این کشور به راه بیفتد.

گزارش‌ها در مورد زندان‌های امارات، باید اهمیت ویژه‌ای در لبنان داشته باشد، چراکه شش لبنانی که مدت محکومیتشان از ۱۰ سال تا حبس ابد است، به اتهام "ارتباط با حزب الله" در امارات به سر می‌برند.

چند روز قبل، این بازداشت شدگان با خانواده‌هایشان تماس گرفته و اعلام کردند که اوضاع در زندان‌ها به دلیل شیوع کرونا نابسامان شده و هیچ تدابیر پیشگیرانه اتخاذ نمی‌شود. خواهر یکی از بازداشت شدگان می‌گوید که در سلول برادرش، افراد مبتلا به این ویروس حضور دارند و زمانی که وضعیت بیماران وخیم می‌شود، به مکان دیگری انتقال پیدا می‌کنند؛ بدون آنکه جزئیاتی از آنها مطرح شود.

طی ماه‌های عدیدی، امارات در زمینه ارائه اطلاعاتی درخصوص مکان بازداشت لبنانی‌ها و علت بازداشت آنها سکوت می‌کرد و از همکاری با دولت لبنان سرباز می‌زد. زمانی که آنها از سلول‌های انفرادی به زندان جمعی الوثبة انتقال یافتند، به خانواده‌هایشان و وکلای مدافعشان اجازه ملاقات با آنها داده نشد.

طبق گفته ساره لیا ویتسن، مدیر بخش دیده بان حقوق بشر، با برخی از بازداشت شدگان به صورت وحشیانه برخورد شد و دیگران نیز مورد رعب و وحشت قرار گرفتند که این مساله نشانگر عدم نیت مسؤولان اماراتی برای اصلاح "دستگاه‌های امنیتی فاسدشان" است. این بازداشت شدگان دست کم نیازمند رفتاری انسانی و محاکمه‌ای عادلانه هستند.

خانواده‌های بازداشت شدگان از این هراس دارند که این مساله در راس دستورکارهای مسؤولان لبنانی نباشد تا موضعی که می‌تواند امارات را خشمگین کند، اتخاذ نشود.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما