شناسهٔ خبر: 40403049 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

از کاهش درآمد مترو تا ضمانت اجرایی برای استفاده اجباری از ماسک

13 اردیبهشت استفاده از ماسک در مترو اجباری شد. از امروز نظارت بیشتری بر اجرای این طرح صورت گرفت و به گفته عضو شورای اسلامی شهرتهران اجباری شدن ماسک در مترو ضمانت اجرایی دارد.

صاحب‌خبر -

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس،  بعد از شیوع ویروس کرونا در پایتخت مسئولین شهری خواستار اجباری شدن استفاده از ماسک در مترو شدند. ابتدا این درخواست از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا رد شد اما بعد از کش و قوس های فراوان  ستاد با اجباری شدن ماسک در مترو موافقت کرد.

یک ماه پیش استفاده از ماسک در مترو اجباری شد

استفاده از ماسک از 13 اردیبهشت 1399 اجباری شد. ابتدا در چند ایستگاه ماسک با قیمت مصوب توسط وزارت صمت توزیع شد و سپس در بیشتر ایستگاه ها عرضه ماسک صورت گرفت. عدم استفاده از ماسک در مترو توسط برخی شهروندان باعث شد تا پیروز حناچی شهردار تهران در این خصوص از شورای اسلامی شهر تهران تذکر بگیرد.

حناچی به خاطر ماسک تذکر گرفت/کاری که رها شد

محمد سالاری رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر تهران در این باره گفت: مصوبه ستاد مقابله با کرونا مبنی بر استفاده الزامی از ماسک در حمل و نقل عمومی با جدیت توسط شهرداری دنبال نشده است. در روزهای نخست کار چند روزی کار خوب پیش رفت، ولی بعد از آن کار از سوی شهرداری رها شد.

مسافران مترو و اتوبوس افزایش یافتند و مسافران  باید برای رعایت حال خود و سایر شهروندان از ماسک استفاده کنند. مردم و مسوولان نباید فکر کنند که شرایط عادی شده است.

 ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ما روند نزولی مناسبی در ابتلا به بیماری کرونا داشتیم، گفت: اخیراً با عادی انگاشتن که توسط مردم  و برخی مسؤولان صورت گرفته این موضوع تغییر یافته است.

فاصله گذاری اجتماعی از 90 درصد به 40 درصد رسید

وی ادامه داد: مهم‌ترین موضوع این است که اعتقاد به فاصله‌گذاری اجتماعی از ۹۰ درصد به ۴۰ درصد کاهش یافته است و این موضوع حتی در خانه‌ها نیز اتفاق افتاده است.

معاون کل وزیر بهداشت با بیان اینکه واهمه و ترس سازنده از کرونا از ۷۰ درصد به ۳۴ درصد رسیده است، خاطرنشان کرد: سفرها مانند بمب ساعتی است که می‌تواند ویروس را از یک جا به جای دیگر منتقل کند.

 هرکس از منزل خارج می‌‌شود، ماسک بزند

 حریرچی با تأکید بر پرهیز مردم از مسافرت‌های غیر ضرور، یادآور شد: تأکید مؤکد دارم هرکس از منزل خارج می‌‌شود، ماسک بزند و هر کس نیز در جمع چند نفر شرکت می‌کند، ملزم به استفاده از ماسک است.

معاون کل وزیر بهداشت با بیان اینکه هنوز واکسنی کشف نشده است و به این زودی ایمنی جمعی حاصل نمی‌شود،گفت: ویروس کرونا اصلاً ضعیف نشده است.

حمل و نقل عمومی و مسافرت غیر ضرور بسیار خطرناک است

حریرچی با بیان اینکه برخلاف تصور، گرمای هوا باعث ازبین رفتن کرونا نمی‌شود، خاطرنشان کرد: حمل و نقل عمومی و مسافرت غیر ضرور بسیار خطرناک است.

 حداقل فاصله‌گذاری یک متر

معاون کل وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در ادارات باید حداقل فاصله‌گذاری یک متر وجود داشته باشد و کارمندان از ماسک استفاده کنند؛ ضمن اینکه میز ‌خدمت باید وجود داشته باشد و سرو غذا در سالن های غذاخوری تعدیل شود.

حریرچی هشدار داد: ما در جنگ همه جانبه و تمام عیار با ویروس کرونا هستیم.

با وجود اینکه بیش از یک ماه از اجباری شدن استفاده از ماسک در مترو و اتوبوس می گذرداما از امروز قرار است با افراد فاقد ماسک جدی تر برخورد شود و پروتکلی در این زمینه صادر شد.

سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این باره گفت: دولت و وزارت بهداشت این دغدغه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارند که فاصله اجتماعی در مترو و اتوبوس رعایت شود و در 127 ایستگاه مترو و اتوبوس ماسک با قیمت دولتی عرضه می‌شود.

وی تأکید کرد: از ورود افراد فاقد ماسک به مترو ممانعت می‌شود.

بر اساس این گزارش، مدیریت شهری بعد از شیوع کرونا برای جلوگیری از این شیوع بیماری در مترو طرح فاصله گذاری اجتماعی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اجرایی کرد. این طرح با افزایش تعداد مسافران عملا قابلیت اجرایی نداشت. در نتیجه تصمیم به اجباری شدن ماسک گرفته شد. مدتی به افرادی که فقط ماسک نمی‌زدند توصیه می‌شد که از ماسک استفاده کنند، اما از امروز روش تغییر کرده است.

برای اجباری شدن ماسک ضمانت اجرایی وجود دارد

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران امروز در این باره به خبرنگار فارس گفت: تاکنون به مسافرانی که از ماسک استفاده نمی‌کردند تذکر می‌دادند، اما از امروز به بعد مأموران از ورود افراد فاقد ماسک ممانعت می‌کنند.

وی با تأکید بر این موضوع که در اکثر ایستگاه ها و پایانه‌ها ماسک با قیمت دولتی عرضه می‌شود، گفت: قبلا شاید برخی افراد بهانه می‌آوردند که ماسک ندارند و نمی‌توانند تهیه کنند اما در حال حاضر در بیشتر ایستگاه ها ماسک توزیع می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر این موضوع که اجرای این کار از امروز لازم الاجراست گفت: مأموران از ورود مسافران فاقد ماسک جلوگیری می‌کنند؛ چراکه این افراد هم جان خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به خطر می‌اندازند و هم جان دیگران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

نباید قانون زیرپا گذاشته شود

به گفته علیخانی اجباری شدن ماسک در مترو ضمانت اجرایی دارد؛ چراکه قانون است و اگر کسی آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اجرا نکند، قانون را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زیر پا گذاشته و باید جلوی فرد گرفته شود.

وی از ضد عفونی کردن مداوم مترو و اتوبوس خبر داد و گفت: همچنان این کار انجام می‌شود و متأسفانه هزینه‌های این کار بالاست و از سوی دیگر درآمد شهرداری کم است.

در آمد مترو و اتوبوس یک چهارم شد/هزینه ها بالا رفته است

علیخانی با تأکید بر این موضوع که طرح ترافیک سه ماه است اجرا نشده، افزود: درآمد مترو و اتوبوس به یک چهارم رسیده است و از سوی دیگر هزینه‌های زیادی کرونا روی دست مدیریت شهری گذاشته است.

وی با تأکید بر این موضوع که تاکسیرانی به تمام رانندگان ماسک و مواد ضد عفونی کننده  می‌دهد، گفت: همچنین برای اجرای فاصله گذاری اجتماعی در 15 هزار تاکسی کاور نصب شده است.

دولت ریالی از بودجه کرونا را به شهرداری نداد

عضو شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد که دولت ریالی از بودجه کرونا  را به شهرداری نداده است.

 در ستاد ملی مقابله با کرونا اجباری شدن ماسک تصویب شده اما به گفته مدیران شهری نگفته اند چه ارگانی باید با افراد فاقد ماسک  در سیستم حمل و نقل عمومی برخورد کند.

کرمی رئیس ستاد مدیریت بحران شهر تهران در این باره امروز به خبرنگار فارس گفت: زدن ماسک در مترو اجباری است و ستاد ملی مقابله با کرونا آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تصویب کرده است.

وی با بیان این که در حال حاضر تمامی افراد به سر کار خود بازگشته‌اند، گفت: مردم باید رعایت کنند تا این ویروس شیوع بیشتری پیدا نکند.

این مقام مسوول افزود: ما در شهرداری می‌توانیم آموزش  داده و  توصیه کنیم که مردم از ماسک استفاده کنند، آیا در مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شده که چه کسانی باید با افرادی که ماسک نمی‌زنند برخورد کنند. ابزار ما این است که کیوسک‌هایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در اختیار دولت قرار دهیم تا در آنجا ماسک توزیع کنند.

وی تاکید کرد: اما نگفتند چه نهادی باید با افرادی که ماسک نمی‌زنند برخورد کنند، آیا نزدن ماسک جرم است؟

کرمی تأکید کرد: شهرداری می‌تواند آگاهی رسانی و تذکر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام دهد و همچنین طرح فاصله گذاری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تا جایی که امکان دارد رعایت کند.

شرکت بهره برداری مترو هنوز اعلام نکرده است که میزان مسافران امروز با توجه به شروع به کار تمامی مشاغل چه میزان بوده است، اما اتوبوسرانی تهران اعلام کرد مسافران زیاد شده اند.

استفاده بیشتر مسافران در ساعات پیک

محمود ترفع مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران گفت: هر چند آمار مسافران اتوبوس نسبت به روزهای مشابه سال گذشته 63 درصد کاهش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نشان می‌دهد، اما در خطوط انبوه بر تندرو که طول مسیر زیادی دارد مردم اقبال بیشتری دارند و در ساعات پیک میزان استفاده بیشتر است.

موظف به اجرای پروتکل هستیم 

وی در خصوص استفاده اجباری از ماسک در اتوبوس رانی گفت: موظف به اجرای پروتکل هستیم و از شهروندان می‌خواهیم که برای حفظ سلامت خود و سایرین حتماً از ماسک استفاده کنند.

بر اساس این گزارش از امروز نظارت بیشتری بر اجرای طرح استفاده از ماسک در سیستم حمل انجام می‌شود، اما هنوز برای اجرای این کار به گفته برخی مدیران مشخص نشده است که چه نهادی باید از ورود افراد فاقد ماسک جلوگیری کند. از سوی دیگر برخی از اعضای شورا هم معتقدند اجباری شدن ماسک در مترو ضمانت اجرایی دارد و می‌توان با متخلفین برخورد کرد و از ورود آنها به مترو ممانعت کرد.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

نظر شما