شناسهٔ خبر: 40402963 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

رضوان حکیم زاده:

هرگونه مصاحبه جهت ثبت‌نام دانش آموزان ورودی دوره ابتدایی و پایه هفتم ممنوع است

معاون آموزش ابتدایی در نشست خبری ستاد ثبت‌نام با خبرنگاران و اصحاب رسانه تأکید کرد: هرگونه مصاحبه جهت ثبت‌نام دانش آموزان ورودی دوره ابتدایی و پایه هفتم ممنوع است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، رضوان حکیم زاده در نشست خبری ستاد ثبت‌نام با خبرنگاران و اصحاب رسانه که در سالن جلسات این معاونت برگزار شد، اظهارکرد: با توجه به اهمیت موضوع ثبت‌نام مدارس نشست خبری برگزارشده تا نکات مهم را به اولیا، دانش آموزان و معلمان اعلام کنیم و چالش‌ها و نگرانی‌ها را پیگیری و بررسی کنیم و پاسخگویی داشته باشیم.

وی بابیان اینکه در آستانه سالگرد رحلت امام خمینی (ره) هستیم، افزود: باید تلاش کنیم تا اندیشه‌های بزرگ تربیتی این بزرگ‌مرد راهنمای عمل ما باشد و انجام وظایف ما طوری باشد که در تربیت دانش آموزان این رهنمودها سرلوحه ما قرار بگیرد.

حکیم زاده با اشاره به تأکید وزیر آموزش‌وپرورش مبنیبراینکه امسال شرایط خاصی به دلیل شیوع کرونا وجود دارد و باید همه فرآیندها و روندها سر موعد انجام و تأخیری ایجاد نشود، تصریح کرد: جلسات ستاد ثبت‌نام برگزار شده است و ٢٢اردیبهشت‌ماه دستورالعمل ثبت‌نام به مدارس ارسال ‌شده است. همچنین امسال معاونت آموزش ابتدایی مسئول ستاد ثبت‌نام است.

ثبت‌نام نوآموزان و دانش آموزان اول ابتدایی یکی از مهم‌ترین رویدادهای زندگی آنان است

معاون آموزش ابتدایی خاطرنشان کرد: تلاش شده است شرایط شیوع کرونا در دستورالعمل لحاظ شود. همچنین در این دستورالعمل تأکید شده است که ثبت‌نام صرفاً فرایند اداری نیست بلکه رویدادی تربیتی است خصوصاً برای نوآموزان پیش‌دبستانی و دانش آموزان کلاس اولی که مهم‌ترین رویداد تربیتی زندگی آنان است.

شروع فرایند ثبت‌نام از اول خرداد ماه است

حکیم زاده با اشاره به اینکه اول خرداد ماه شروع فرایند ثبت‌نام است، گفت: در استان‌ها ستادهای ثبت‌نام تشکیل خواهد شود و محدوده بندی‌ها انجام خواهد گرفت. با توجه به تداوم شرایط فعلی امسال پیش‌بینی ‌شده است تا هم‌زمان با ثبت‌نام‌ها، کلاس‌ها به همان شکل گذشته در بستر شبکه شاد نیز تشکیل شود.

شروع کار پایگاه سنجش از اول تیرماه

وی در ادامه اضافه کرد: ثبت‌نام اولیه از کلاس اولی‌ها را خواهیم داشت و چون سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی اعلام کرده است که پایگاه‌های سنجش از اول تیرماه آغاز به کار خواهند کرد و از همان زمان نوبت‌دهی برای سنجش کلاس اولی‌ها و نوآموزان پیش‌دبستانی انجام می‌شود.

ثبت‌نام دوره متوسطه از نیمه دوم تیرماه تا پایان مردادماه

مسئول ثبت‌نام وزارت آموزش‌وپرورش اذعان کرد: بر اساس ماده ١٨ آیین‌نامه دانش آموزان دوره متوسطه از نیمه دوم تیرماه تا پایان مردادماه ثبت‌نام خواهند شد.

وی افزود: دستورالعمل‌های خاصی برای ثبت‌نام در مدارس وجود دارد و در مقایسه با سال‌های گذشته تأکید بر رعایت اصول تربیتی و تکریم و حفظ کرامت انسانی خانواده‌ها است و انتخاب افراد دارای حسن خلق، صبور و منعطف از دستورالعمل‌های ستادهای ثبت‌نام می‌باشد.

معاون آموزش ابتدایی بابیان اینکه از ظرفیت شبکه شاد استفاده شود تا خانواده‌ها مراجعه حضوری کمتری داشته باشند، گفت: بر معرفی محدوده جغرافیایی مدارس و بهره‌مندی از پروتکل‌های بهداشتی در ستادهای ثبت نام تأکید شده و برای زمان‌بندی ثبت‌نام دوره‌های مختلف تدابیر اتخاذ شود تا نگرانی خانواده‌ها کاهش پیدا کند.

حکیم زاده گفت: از ظرفیتی که در مرکز فناوری اطلاعات به وجود آمده است برای هدایت تحصیلی دانش آموزان استفاده شود و مدیران مدارس برای کلاس‌بندی دانش آموزان و تراکم کلاس‌ها، تا جایی که امکان دارد سیستمی عمل کنند . همچنین درباره لباس فرم و سرویس ایاب و ذهاب به خانواده‌ها اطلاع رسانی شود.

حکیم زاده خاطرنشان کرد: برای دانش آموزان مناطق عشایری مهلت ثبت‌نام اختصاصی در نظر گرفته‌ شده است چراکه به دلایل کوچ ممکن است در آن زمان امکان ثبت‌نام برای آنان نباشد و ثبت‌نام در مدارس غیردولتی به دلیل سیاست‌های حمایتی و تکمیل صندلی‌های خالی تا پایان شهریورماه خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه هرگونه ارتباط مالی مدارس با مؤسسات ممنوع است، گفت: هرگونه مصاحبه بادانش آموزان ورودی دوره ابتدایی و پایه هفتم ممنوع است چراکه ازنظر تربیتی مورد تائید نیست و هیچ مدرسه‌ای حق چنین مصاحبه‌ای ندارد.

مسئول ستاد ثبت‌نام وزارت آموزش‌وپرورش بابیان اینکه تغییرات بخشنامه‌ای شامل مدارس دولتی، غیردولتی، استعدادهای درخشان، نمونه دولتی و شاهد در جهت قوانین و مقررات به مدارس ارسال‌ شده است، گفت: در مدارس هیات امنایی به‌جز خدمات فوق‌برنامه آموزشی و تربیتی هیچ‌گونه شهریه‌ای دریافت نخواهد شد.

حکیم زاده در ادامه اضافه کرد: پیش‌بینی ‌شده است که سال ١400-1399 حدود یک‌میلیون و ۵٧۴ هزار و ٢٠٨ دانش‌آموز پایه اول ابتدایی داشته باشیم که نسبت به سال گذشته 4،2 درصد رشد داریم.

وی افزود: برای ورودی پایه اولی ابتدایی که شش سال تمام هستند پیش‌بینی کردیم که یک‌میلیون و ۴٧٨هزار و ۴١۶دانش آموز ثبت‌نام کنیم که در مقایسه با سال گذشته شاهد رشد 4،7 درصدی خواهیم بود.

حکیم زاده با اشاره به اینکه با سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی هدف‌گذاری انجام‌ شده است تا افزایش سنجش اولیه کودکان پیش‌دبستان به۶٠ درصد برسد، اذعان کرد: با توجه به اهمیت مداخله زودهنگام و به‌موقع و همچنین پیشگیری اولیه امیدواریم به‌تدریج سنجش و غربالگری را از پایه اول به دوره پیش‌دبستانی منتقل کنیم.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به پاسخگویی به شکایات اولیا، گفت: معاونت آموزش ابتدایی در استان‌ها و ستاد مسئولیت پاسخگویی را بر عهده دارد و همچنین مرکز ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات، ستاد نظارتی است و اولیایی که با مشکلی مواجه می‌شوند می‌توانند در سامانه، ثبت شکایت کنند و با کد رهگیری پیگیر مراحل رسیدگی به شکایت خود باشند.

وی بابیان اینکه تداوم جریان آموزش باهمت جامعه فرهنگیان انجام شد، خاطرنشان کرد: هرچند مدارس تعطیل شد اما آموزش تعطیل نشد و امیدواریم امسال علیرغم شرایط موجود با در نظر گرفتن مسائل بهداشتی و رعایت اصل اولویت سلامتی دانش آموزان و همکاران در ستادهای ثبت‌نام به شکلی عمل کنند که در پایان مردادماه موضوع ثبت‌نام نهایی شده باشد و برنامه‌ریزی‌ها و کلاس‌بندی‌ها به‌موقع انجام شود.

حکیم زاده گفت: پیش‌بینی می‌کنیم با همکاری لازم با ستاد مقابله با کرونا، فرایند ثبت‌نام را بدون هیچ وقفه‌ای و در وقت مقرر به پایان برسانیم.

معاون آموزش ابتدایی در مورد ثبت‌نام در برخی مناطقی که به علت نقل‌وانتقال دانش آموزان، ظرفیت مدارس پرشده است، گفت: محدوده ثبت‌نام مدارس بر اساس دستورالعمل‌ها طراحی‌شده و ظرفیت مدارس و محدوده ثبت‌نام نیز به همین صورت برآورد شده است ولی در مواردی که به هر دلیل ظرفیت مدرسه‌ای در منطقه‌ای تکمیل‌شده باشد باید ثبت‌نام از طریق ستادهای ثبت‌نام مستقر در منطقه پیگیری شود و دانش آموزان به مدارسی معرفی شوند که ستادهای ثبت‌نام با توجه به محل زندگی دانش آموزان به آن‌ها پیشنهاد می‌دهد.

ارزیابی معلمان در فضای مجازی بیشتر از فضای حقیقی است

وی با توجه به چگونگی ارزیابی عملکرد معلمان در آموزش فضای شاد و فضای مجازی گفت: فضای مجازی امکان ارزیابی بیشتری نسبت به قبل به خانواده‌ها و معلمان می‌دهد و در پژوهش‌های میدانی انجام‌شده به گفته خود معلمان رصد دانش‌آموز و خانواده از نوع عملکرد معلم و تدریس او در فضای مجازی به نسبت  فضای حقیقی بیشتر است.

حکیم زاده در خصوص سنجش کیفیت آموزش پایه اول دوره ابتدایی گفت: در دستورالعمل بازگشایی مدارس تأکید شده که معلمان با نظارت مدیران حتماً باید از یادگیری کامل دانش آموزان پایه اول مطمئن شوند ولی برگزاری امتحانات پایان سال دانش آموزان پایه اول، به‌صورت حضوری یا غیرحضوری بر عهده مدیر و معلم مدرسه و بر اساس تشخیص آنان است.

وی ادامه داد: برنامه آموزشی مربوط به دانش آموزان پایه اول دبستان برای تقویت یادگیری این دانش آموزان در تابستان هم از طریق شبکه شاد و آموزش صداوسیما پخش خواهد شد.

تا زمانی که دانش آموزان به یادگیری نیاز دارند باید آموزش ادامه یابد

حکیم زاده در مورد تکمیل فرایند آموزش ابتدایی با توجه به تعطیلی مدارس گفت: در دستورالعمل بازگشایی مدارس مکرراً تأکید شده که امکان حذف هیچ‌کدام از قسمت‌های کتاب‌های درسی وجود ندارد و باید تمام قسمت‌های کتاب تدریس شود و در این دستورالعمل تأکید شده که تا زمانی که حتی یک دانش‌آموز نیاز به یادگیری دارد باید فرایند تدریس ادامه پیدا کند و برای این منظور تا ۲۷ خرداد کلاس‌ها در برخی مدارس ادامه خواهد داشت.

معاون آموزش ابتدایی در مورد زمان اعلام نهایی در موردکارنامه دانش آموزان گفت: بر اساس دستورالعمل امتحانات به مدیران و معلمان تأکید شده است هر زمان معلم و مدیر به این نتیجه رسیدند که یادگیری دانش آموز در پایه موردنظر تکمیل‌شده است می‌توانند کارنامه تحصیلی دانش‌آموز را نهایی و صادر کنند.

وی در خصوص بازگشت هزینه در مدارس هیات امنایی تصریح کرد: قطعاً اگر فعالیتی انجام ‌نشده باید هزینه آن به خانواده‌ها عودت داده شود.

حکیم زاده با اشاره به زمان ثبت‌نام دوره پیش‌دبستانی گفت: با توجه به تأکید سند تحول بنیادین بر روی این مقطع پیش‌بینی‌شده که ثبت‌نام این عزیزان هم‌زمان با ثبت‌نام پایه اول انجام شود ولی بازه زمانی آن بیشتر از بازه کلاس اول باشد تا شاهد افزایش پوشش پیش‌دبستانی مخصوصاً در مناطق محروم باشیم.

وی ادامه داد: عملکرد آموزش در زمان کرونا در سه سطح ملی، منطقه‌ای و مدرسه و سعی نشده تنها به سامانه شاد اکتفا کنیم بلکه به مدیران مدارس و مدیران ادارات مناطق ابلاغ‌شده که دانش‌آموزانی که به هر دلیلی نتوانسته‌اند از طریق شبکه شاد آموزش‌های لازم را دریافت کنند بتوانند از روش‌های دیگر اعم از بسته‌های یادگیری، آموزش از طریق شبکه آموزش و یا حضور معلمان در مناطقی که دانش آموزان کمتر و محدودی دارند یادگیری و آموزش را کامل کنند و نباید هیچ دانش‌آموزی از یادگیری محروم باشد.

معاون آموزش ابتدایی گفت: در خصوص پیش‌دبستانی برای اولین بار یک برنامه استاندارد برای توانمندسازی معلمان پیش‌دبستانی در شبکه شاد ارائه‌ شده است و از ظرفیت تلویزیون هم در این مورداستفاده خواهیم کرد.

وی افزود: برای بازگرداندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل مطابق سال‌های گذشته پیگیری‌های لازم را انجام دادیم ولی یکی از نکاتی که به مدیران مدارس تأکید داشتیم این است که اگر دانش‌آموزی در هر مدرسه‌ای سال قبل حضورداشته و امسال حضور ندارد مدیران پیگیری کنند تا اگر ترک تحصیل اتفاق افتاده دانش‌آموز شناسایی و در مورد آن اقدام شود.

//انتهای پیام: 5

بیشتر بخوانید:

نظر شما