شناسهٔ خبر: 40399160 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مجلس یازدهم همین ابتدا برخی روندهای پارلمان را اصلاح کند

دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با اشاره به آغاز به کار مجلس یازدهم گفت: اگر ما اعتقاد داریم یک مجلس انقلابی آغاز به کار کرده و بناست اقدامات آن هم جهادی و انقلابی باشد باید همین ابتدای کار یک سری روندها در مجلس اصلاح شود.

صاحب‌خبر -

محمد زادمهر دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس با اشاره به آغاز به کار مجلس یازدهم و همچنین ضمن تبریک به منتخبان این دوره گفت: جایگاهی که نمایندگان مجلس و اعضای هیات رئیسه به دست آوردند و این سعادت و فرصتی که برای خدمت به مردم پیدا کردند، بسیار مهم است و از این بابت باید به آن ها تبریک گفت و انشالله آنها از این فرصتی که به دست آمده به خوبی استفاده کنند.

زادمهر تاکید کرد: باتوجه به شعارهای انتخاباتی نمانیدگان، مهمترین نکته که هم اکنون باید به آن توجه شود بحث اصلاح روندهاست، هیئت رئیسه جدیدمجلس باید سعی کنند مجلس به جایگاه اصلی خودش بعنی به راس امور بازگردد.

وی تصریح کرد: منتخبان مجلس باید به قانون اساسی اعتقاد داشته باشند که براساس این قانون همه نمایندگان با هم برابر هستند و این آرای نمایندگان است که خط و مشی و نظر مجلس را نسبت به مسائل مختلف مشخص و تعیین می‌کند و رئیس مجلس و هیئت رئیسه جایگاه تعیین کننده خط مشی مجلس را ندارند، رئیس مجلس وظیفه اداره مجلس و امور اجرایی و اداره جلسات مجلس را دارد و نباید به آن به عنوان رئیس قوه مقننه که بخواهد خط و مشی آرا مشخص کند، نگاه کرد.

دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان یادآور شد: یکی از اقداماتی که باید انجام شود توجه به آیین نامه داخلی مجلس است که در سالهای اخیر متاسفانه به آن  بی توجهی شد و بعضاً کارها با صلاح‌دید هیات‌رئیسه انجام می‌شد. هیئت رئیسه جدید باید بتواند این روند را اصلاح کند و آیین نامه مجلس را براساس قانون اصلاح کنند.

زادمهر افزود: اگر ما اعتقاد داریم یک مجلس انقلابی آغاز به کار کرده و بنا است اقدامات هم جهادی و انقلابی باشد همانطور که شعار هیات‌ رئیسه مجلس هم همین بوده، باید همین ابتدای کار یک سری روندها در آیین نامه مجلس اصلاح شود از جمله بحث شفافیت آرا و اینکه باید در کل تکلیف شفافیت در همین ابتدای کار روشن شود، به اعتقاد درصد بالایی از امور مجلس این امکان را دارد که برای مردم شفاف شود به جز مواردی که ها به صلاح نیست بیگانگان از آن مطلع شوند.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: یکی از موارد دیگری که نیاز به اصلاح دارد بحث هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان است این روند فعلی یعنی نظارت نماینده بر نماینده روند کاملاً اشتباهی است و نشان داده در این سال ها هیچ گونه کارایی ندارد. انتظار می‌رود نمایندگان در همین ابتدای کار این ساختار را اصلاح کنند.

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان یادآور شد: در آینده نزدیک انتخابات کمیسیون های مختلف مجلس را خواهیم داشت، برخی از نمایندگان آن علاقه دارند در  کمیسیون های خاصی حضور داشته باشند ولی پیشنهاد می‌شود نمایندگان بر اساس شایستگی ها، سوابق کاری، علمی، دانشگاهی و حوزوی خود نسبت به انتخاب کمیسیون ها اقدام کنند همچنین در انتخاب رئیس کمیسیون هم  باید به این مسائل توجه شود و آنچه در مورد شایسته‌سالاری که انتظار داریم در کشور اتفاق افتد از همین‌جا و از سوی وکلای ملت باید استارت آن زده شود تا اصلاح باقی روندها را در کل کشور شاهد باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما