شناسهٔ خبر: 40398354 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سربیشه به عنوان روستای ملی صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد معرفی شد

یاسوج- ایرنا- سرپرست اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: روستای سر بیشه گچساران به عنوان روستای ملی صنایع دستی در استان انتخاب و معرفی شده است.

صاحب‌خبر -

مجید صفایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این روستا ظرفیت بالایی در حوزه صنایع دستی دارد و حدود ۷۷۰ نفر هنرمند صنایع دستی (بافنده) در این روستا مشغول به فعالیت هستند که بیشتر این بافندگان را زنان تشکیل می دهند.

وی افزود: قابلیت های زیادی همچون ظرفیت های گردشگری این روستا، نزدیکی به گچساران، قرار گرفتن در مسیر جاده اصلی و نزدیکی به روستای امامزاده جعفر(ع) زمینه ثبت ملی این روستا را فراهم کرده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: زیرساخت های لازم برای ثبت ملی روستای سربیشه در حوزه گردشگری و صنایع دستی با حمایت بخش خصوصی ایجاد می شود.

روستای سربیشه با یک هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت در ۱۸ کیلومتری دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.

صفایی عنوان کرد: ۱۱۵ کارگاه صنایع دستی به صورت گروهی در این استان فعالیت می کنند که ۴۰ درصد در شهر و ۶۰ درصد در روستا هستند.

وی ابراز داشت: امسال تفاوت تر از سال های گذشته برند سازی،استاندارد سازی،بسته بندی و برگزاری کلاس های آموزشی صنایع دستی مهم ترین برنامه های اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد برای معرفی هر چه بهتر این هنر است.

سرپرست میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: همچنین امسال هشت کارگاه صنایع دستی در این استان راه اندازی می شود.

با توجه به شعار امسال جهش تولید در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تحولاتی در راه خواهد و بود و در این میان در حوزه صنایع دستی بهره برداری از هشت کارگاه در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.

 ۳۵ هزار هنرمند صنایع دستی در استان فعال هستند که ۶ هزار نفر از آنان از سال ۱۳۹۴ تاکنون کارت شناسایی دریافت کرده اند.

سالانه ۲۱۸ هزار متر مربع انواع صنایع دستباف در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.

بیشترین دست بافته‌ها در شهرستان‌های دنا و گچساران تولید می‌شود.

جاجیم بافی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبد بافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی از مهمترین دست بافته‌های سرپنجه هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۰ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.

نظر شما