شناسهٔ خبر: 40397809 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مکی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

رفتار‌های نژادپرستانه در رقابت‌های ۲۰۲۰ آمریکا اثر می‌گذارد

کارشناس مسائل غرب گفت: رفتار‌های نژادپرستانه در رقابت‌های ۲۰۲۰ آمریکا اثر گذار است، زیرا سیاه پوستان رای موثری در انتخابات ریاست جمهوری دارند.

صاحب‌خبر -

مرتضی مکی کارشناس مسائل اروپا و آمریکا در گفت‌‌‌‌‌‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اعتراضات خیابانی مردم آمریکا در واکنش به کشته شدن یک سیاه پوست به دست پلیس فدرال، گفت: شکاف نژادی یکی از مشکلات دیرینه مردم ایالات متحده است که مربوط به امروز و دیروز هم نیست.

او افزود: مهاجرت اروپایی‌ها به آمریکا و بردن میلیون‌ها برده از آفریقا به ایالات متحده، موجب شد شکاف تبعیض نژادی در جامعه این کشور شکل گرفته و نهادینه شود؛ تا سال ۱۹۴۸ همچنان در بسیاری از ایالات آمریکا قوانین تبعیض نژادی اجرا می‌شد و در نهایت با جنبش مارتین لوترکینگ این قوانین برداشته شد.

مکی با بیان اینکه علی‌رغم برداشته شدن قوانین نژاد پرستانه در آمریکا هنوز شاهد رفتارهای تبعیض نژادی در این کشور هستیم، اظهار کرد: رفع قوانین تبعیض نژادی در آمریکا موجب حذف صورت مسئله نشد و همچنان شاهدیم که نژادپرستی به شکل‌های مختلفی در این کشور وجود دارد که حتی در سطح درآمد قشر متوسط سیاه پوستان و سفید پوستان این تبعیض نژادی به خوبی دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: وزارت خارجه ایران: آمریکا صدای معترضان را بشنود/ لزوم توقف سرکوب آمریکایی‌های رنج دیده

این کارشناس مسائل اروپا و آمریکا با اشاره به نشانه‌های وجود تبعیض نژادی در آمریکا، تشریح کرد: میزان زندانیان رنگین پوست در زندان‌های ایالات متحده نسبت به سفید پوستان بسیار بیشتر و نشانه‌ای از تبعیض نژادی است؛ رفتار‌های پلیس فدرال با سیاه پوستان این کشور نیز همواره یکی از مسائل دردسر ساز و مشکل آفرین برای دولتمردان آمریکایی بوده است.

او با اشاره به کشته شدن تعداد زیادی از سیاه پوستان آمریکایی به دلیل رفتاهای نژاد پرستانه، اظهار کرد: شاید سالانه حدود ۸۰۰ سیاه پوست به دست پلیس ایالات متحده بدون هیچ مدرکی و تنها بر اساس نگاه نژاد پرستانه کشته می‌شوند، اما برخی از آنها بازتاب رسانه‌ای پیدا می‌کنند که موجب اعتراض‌های خشونت آمیز و گسترده‌ای می‌شود.

این کارشناس مسائل اروپا و آمریکا ادامه داد: یکی از نشانه‌های دیگر تبعیض نژادی در جامعه آمریکا همین بیماری کرونا و تعداد زیاد قربانیان این ویروس در میان رنگین پوستان دیده می‌شود؛ در ایالت نیویورک و در منطقه‌ای که عمدتا سیاه پوست نشین هستند، آمار کسانی که جان خود را بر اثر کرونا از دست داده‌اند بسیار بیشتر از مناطق دیگر بود که مجموعا نشانه‌های تبعیض نژادی در ایالات متحده است؛ به عقیده من رفتار‌های نژادپرستانه در رقابت‌های ۲۰۲۰ آمریکا اثرگذار خواهد بود، به هر حال سیاه پوستان رای موثری در انتخابات ریاست جمهوری دارند.

انتهای پیام/

نظر شما