شناسهٔ خبر: 40396762 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سیلی سرخ آتش بر دامان طبیعت

استان ها - ایرنا - چند روز گذشته در برخی از استان های کشور،‌ آتش سوزی های متعددی دامنگیر مراتع و جنگل ها شد و خسارت زیادی را بر حوزه محیط زیست تحمیل و زیان مالی به ثروت ملی واردکرد ، جولان بی امان آتشی که در جنگل های کهگیلویه و بویراحمد ، جنگل خسرج در خوزستان، در مراتع شهرستان های دشتستان و تنگستان بوشهر و بزرگترین آتش سوزی طبیعت فارس در شهرستان کازرون رخ داده است.

صاحب‌خبر -

گرمای هوا ،سهل انگاری برخی طبیعت‌گردان و ناکافی بودن امکانات پایش آتش سوزی  منجر  به آتش سوزی‌های مهیب در دل طبیعت دوستان بابت سوختن منابع طبیعی و مواهب ملی افکنده است.

البته  عامل انسانی بالاترین درصد علت بروز این وقایع را به خود اختصاص داده است و با توجه به این که بیشترین مناطق مستعد آتش سوزی به مراتع و جنگل ها در  مناطق کوهستانی با پوشش گیاهی بالا بازمی گردد.

کوچکترین سهل انگاری در این شرایط اعم از روشن کردن آتش در دل طبیعت و یا رها کردن شیشه و بطری آب معدنی در عرصه های منابع طبیعی و باغ ها و اراضی کشاورزی می تواند به آتشی بزرگ  بدل شود.

گفتنی است طی هفته گذشته هکتارها  از مزارع ، مراتع و جنگل ها از جمله غنی ترین زیستگاه های گیاهی و جانوری کشور در آتش سوخت و هنوز در از برخی مناطق آتش ادامه دارد و این در حالی است که تابستان و فصل گرما در راه است .

کهگیلویه وبویراحمد

جولان بی امان آتش در کهگیلویه و بویراحمد در خرداد ماه امسال افزون بر ۳۰۰ هکتار از جنگل ها و مراتع شهرستان گچساران و روز جمعه نهم خرداد بیش از ۲۰۰ هکتار از جنگل های خائیز در کهگیلویه را به تلی از خاکستر مبدل کرده و آتش سوزی همچنان ادامه دارد.

 از ساعت ۱۹ روز پنج‌شنبه هشتم خرداد تاکنون بخشی از جنگل های ضلع شمالی منطقه حفاظت شده خائیز دچار حریق شده و همچنان در حال پیش روی است و هنوز آمار قطعی از میزان خسارت های این آتش سوزی گزارش نشده است.

از ظهر روز جمعه نهم خرداد نیز آتش در شهرستان سردسیری دنا به ارتفاعات کوهای مشرف به روستاهای کره سرایت کرد؛ همچنین آتش سوزی در ارتفاعات دیل گچساران گزارش شد که به محض اطلاع یافتن از این آتش سوزی نیروهای امداد رسان و محیط بانان برای اطفا حریق به منطقه اعزام شدند.

به گفته استاندار کهگیلویه وبویراحمد با همکاری وزارت دفاع و سپاه سه بالگرد آب پاش برای اطفای حریق آتش منطقه حفاظت شده خاییز کهگیلویه تا قبل از غروب شب در منطقه مستقر خواهد شد.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: همزمان که نگاه ها و عملیات های اطفا حریق معطوف به کوه های خائیز در کهگیلویه و دیل در گچساران بود، ظهر امروز نهم خرداد ماه ۹۹  ارتفاعات مشرف بر روستای کره نیز دچار حریق شد.

سید اسدالله هاشمی افزود: با تلاش محیط بانان شهرستان دنا و پاسگاه محیط بانی کره، پس از ۳ ساعت تلاش بدون وقفه این آتش مهار و کنترل شد.وی ابراز داشت: محیط بانان با تلاش خستگی ناپذیر جلو گسترش آتش را گرفتند و موفق شدند آتش را پیش از رسیدن به سایر مناطق و رسیدن به نقطه بحران کنترل کنند و منطقه را تحت کنترل خود درآورند.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: افزون بر یک هکتار از جنگل های این منطقه طعمه حریق شد.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.

هم اینک هفت منطقه حفاظت شده با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامی با وسعت ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با ۲ هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.

حوالی ساعت ۱۹ روز گذشته تاکنون بخشی از جنگل های ضلع شمالی منطقه حفاظت شده خائیز دچار حریق شده است و همچنان در حال پیش روی است.

هنوز آمار قطعی از میزان خسارت های این آتش سوزی گزارش نشده است.

منطقه حفاظت شده خاییز با مساحتی بالغ بر ۳۳ هزارو ۳۸۵ هکتار طی مصوبه شماره ۱۶۳ مورخ ۲۳/‏۱۰/‏۷۷‬ شورای عالی حفاظت محیط زیست در ردیف مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت.

پوشش گیاهی منطقه بلوط (گونه غالب) بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، گون، گیاهان دارویی و گونه‌هایی از خانواده گندمیان است و گونه‌های جانوری شامل: کل و بز، گرگ، کفتار، شغال، روباه، تشی، کاراکال، پلنگ و پرندگانی از جمله کبک، تیهو، بحری و دلیجه است

هفته گذشته نیز آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع مناطق "خنگ بنار"، "کوه گوهر نارک" در شهرستان گچساران پس از پنج روز تلاش طاقت فرسا مهار شد.

در این آتش سوزی ۲۵۰هکتار از جنگل ها و مراتع این شهرستان طعمه حریق شد.این نخستین مورد آتش سوزی امسال در این منطقه حفاظت شده دیل است.

فارس

گرمای هوا ،سهل انگاری برخی طبیعت‌گردان و ناکافی بودن امکانات پایش آتش سوزی در منابع ملی فارس ، پس از سالی پربارش که طبیعت فارس را جانی دوباره بخشیده هراس ترسناکی برای بروز آتش سوزی‌های مهیب در دل طبیعت دوستان این استان بابت سوختن منابع طبیعی و مواهب ملی افکنده است.

استان پهناور فارس در ۲ سال گذشته و خصوصا بهار ۹۸ و ۹۹ شاهد روزهای پربارشی به نسبت ۱۰سال گذشته بوده است که همین وضعیت باعث ایجاد بافت متراکم گیاهی در منابع طبیعی این دیار شده است.

پوشش این بافت متراکم گیاهی که در بعضی مناطق از یک و نیم متر ارتفاع هم بالاتر گرفته در کنار فرارسیدن فصل گرما هراسی در دل طبیعت دوستان انداخته است.

از اواسط اردیبهشت امسال تاکنون ده‌ها مورد آتش سوزی در نقاط مختلف استان فارس گزارش شده است که به گفته مدیرکل منابع طبیعی فارس طی ۲۴ ساعت گذشته نیز بزرگترین آتش سوزی طبیعت فارس در شهرستان کازرون رخ داده که در حال حاضر تحت کنترل است.

کوچکترین سهل انگاری در این شرایط اعم از روشن کردن آتش در دل طبیعت و یا رها کردن شیشه و بطری آب معدنی در عرصه های منابع طبیعی و باغ ها و اراضی کشاورزی می تواند به آتشی بزرگ  بدل شود.

فارس دارای وسعت حدود ۱۲.۴ میلیون هکتار  است که تقریباً ۷.۵  درصد از مساحت ایران را در بر می گیرد.

از سطح  ۱۰ میلیون و ۶۵۶ هزار و ۳۱۱  هکتاری عرصه های منابع طبیعی این استان ، ۲۰.۸ درصد را جنگل، ۱۰.۶ درصد را بیابان و ۶۸.۶ درصد را اراضی مرتعی تشکیل داده اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از روز گذشته بزرگترین آتش سوزی در عرصه منابع طبیعی این استان طی سال جاری در ارتفاعات شهرستان کازرون رخ داده است.

شهرام منتصری افزود: این آتش سوزی در تپه ماهور و کوه‌های منطقه کوه پهن کازرون رخ داده که خوشبختانه پوشش جنگلی ندارد و آتش بیشتر به جان علف های یکساله این محل افتاده و براساس مشاهدات میدانی این آتش سوزی بزرگترین در نوع خود در فارس و در سال جاری است.

وی با بیان اینکه وسعت دقیق آتش سوزی در ارتفاعات کوه پهن کازرون بعد از بررسی کارشناسان اطلاع رسانی خواهد شد،ادامه داد: در حال حاضر حدود ۹۰ درصد این آتش سوزی مهار شده و اکنون نیز اعضاء مدیریت بحران فارس،کارکنان منابع طبیعی ،نیروهای مردمی و عوامل نظامی در محل حاضر و در حال مهار باقی مانده آتش در این منطقه هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس در بخش دیگر سخنان خود گفت: در سال جاری ۵۶ مورد آتش سوزی در منابع طبیعی فارس رخ داده که در پی آن حدود ۱۳۰ هکتار از عرصه های منابع طبیعی و مراتع فارس نابود شده است.

وی اظهار داشت: علی رغم متراکم شدن پوشش گیاهی امسال، به دلیل افزایش آگاهی و حساسیت عمومی در این باره و تلاش گروه های مردمی و سازمان های مردم نهاد  حافظ محیط زیست،آتش سوزی های امسال در عرصه های منابع طبیعی فارس اغلب در وسعت کم رخ داده است.

اهواز

کوروش کیانی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: آتش‌سوزی در جنگل خسرج به طور کامل مهار شده‌است. وی  در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آتش‌سوی در  جنگل خسرج در استان خوزستان از ظهر پنجشنبه آغاز شد و بخش عمده‌ای از آتش در همان روز خاموش شد اما با توجه به پوشش منطقه و علوفه خشک آتش به صورت لکه ای تا امروز جمعه در جنگل خسرج ادامه داشت.

 وی افزود: صبح امروز دوباره آتش‌ در این جنگل شعله‌ور شد که با بسیج امکانات مهار شد و اکنون در حال خاموش کردن نقاط به صورت لکه‌ای و خنک‌سازی منطقه هستیم.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با اشاره به دلایل آتش‌سوزی در این منطقه بیان کرد: در پی آتش زدن زمین کشاورزی از سوی فردی ، آتش به جنگل خسرج نیز سرایت کرد و موجب آتش‌سوزی شد فرد مذکور شناسایی و حکم بازداشت وی نیز صادر شده است.وی افزود: با توجه به نوع آتش‌سوزی و وضعیت منطقه نیاز به اعزام بالگرد آبپاش به منطقه نبود و با استفاده از امکانات موجود آتش در جنگل خسرج مهار و منطقه ایمن سازی و خنک‌ شد.   

همچنین  مصطفی هنرمندیان  مدیر جهاد کشاورزی ایذه گفت:۲۰ هکتار از مزارع و باغ‌های منطقه رمه‌چر در ادامه آتش‌سوزی‌های این شهرستان روز جمعه طعمه شعله‌های آتش شد.

وی اظهار داشت: عصر امروز آتش در مزارع گندم روستای اکبر منطقه رمه‌چر ایذه شعله‌ور شد.: در این آتش‌سوزی بیش از ۱۶ هکتار از مزارع گندم و یک خرمن جمع‌آوری محصولات کشاورزان در آتش سوخت و بالغ بر ۲۵ تن گندم خاکستر شد.

مدیر جهاد کشاورزی ایذه ادامه داد: این آتش‌سوزی به باغ‌های زیتون و انار این منطقه نیز نفوذ کرد و حدود چهار هکتار از این باغ‌ها را دربر گرفت و درختان آن را از بین برد.

به گفته محسن طاهری بخشدار مرکزی اندیکا گفت: آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های تنگ بابا احمد اندیکا که از عصر جمعه شروع شده همچنان ادامه دارد.وی بیان کرد : نیروهای محلی ، منابع طبیعی ، محیط زیست و نیروهای داوطلب به محل اعزام شده اند و در حال مهار آتش هستند .

وی افزود : گرمای هوا ، وزش باد و سخت گذر بودن منطقه ، کار مهار آتش را سخت کرده است .

بخشدار مرکزی اندیکا ادامه داد : علت این آتش سوزی مشخص نیست  و موضوع توسط نیروی انتظامی در دست بررسی است .

در شهرستان اندیکا حدود ۱۵۰هزار هکتار جنگل وجود دارد که ۹۰درصد این درختان بلوط و گونه های درختی دیگر حدود ۱۰درصد از این جنگل ها را تشکیل می دهند.
اندیکا با مرکزیت شهر قلعه خواجه دارای سه بخش و با جمعیت حدود ۸۰ هزار نفر و مساحت ۲هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع در شمال شرق خوزستان واقع شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان  با اشاره به وقوع آتش سوزی در منطقه شیخ تنگ بهبهان ادامه داد: عملیات اطفای حریق در این منطقه از ساعت ۲۳ پنجشنبه شب آغاز شد و با توجه به گسترش آتش بالگرد هلال احمر نیز به منطقه اعزام شد.

وی با اشاره به اینکه ۲ تیم عملیاتی هلال احمر به این منطقه اعزام شد ادامه داد: مهار کامل آتش سوزی در این منطقه ادامه دارد.

خدادادی افزود: منطقه جنگلی مگران سه شهرستان شوش نیز امروز دچار آتش سوزی شد که ۲ تیم عملیاتی دیگر از هلال احمر برای کمک در مهار آتش سوزی این منطقه اعزام شدند.

منتطق جنگلی شیخ تنگ بهبهان از شب گذشته و مگران سه شوش و بیشه زارهای جنت مکان بهبهان امروز جمعه دچار آتش سوزی گسترده شدند که مردم و دستگاه های محلی و استانی برای مهار این آتش سوزی ها وارد عمل شدند.

لرستان

سید حبیب الله موسوی بخشدار معمولان پلدختر گفت: سه هکتار از جنگل‌ها و مراتع روستای پنبه کار و پاچک این بخش در آتش سوخت.وی افزود: ۵۰ درخت بلوط و مراتع پیرامون آن به میزان ۲ هکتار در کوه های حوالی روستای پنبه کار و یک هکتار مرتع روستای پاچک بخش معمولان همجوار آزاد راه پل زال در آتش سوخت.

وی افزود: این آتش سوزی با تلاش نیروهای منابع طبیعی و با همکاری پاسگاه حفاظتی میانکوه شرقی معمولان مهار و از گسترش و سرایت آن به اطراف جلوگیری شد.

 بخشدار معمولان تصریح کرد: تحقیقات لازم برای کشف علل این آتش سوزی از سوی کارشناسان اداره منابع طبیعی در دست بررسی است.

وی افزود: با توجه به حجم بسیار بالای پوشش جنگلی و مرتع بخش معمولان، وسعت جغرافیایی، کوهستانی بودن منطقه، از طرفی گرم شدن هوا و مهمتر عوامل انسانی عمدی یا سهوی،بروز آتش سوزیهای متعدد محتمل است.

موسوی یادآور شد: از مدیرکل منابع طبیعی استان لرستان خواستاریم نسبت به ارتقاء و تجهیز کامل اداره منابع طبیعی معمولان و پاسگاه حفاظتی میانکوه شرقی از نظر نیروی انسانی توجه ویژه داشته باشد.

بخشدار معمولان گفت: انتظار می رود اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ، با در اختیار گذاشتن دستگاه های دمنده، موتورسیکلت، آموزش و استفاده از ظرفیت نیروهای محلی شوراها و دهیاران در راستای حفاظت و حراست از جنگلها و به ویژه اطفاء حریق، اداره منابع طبیعی این بخش را یاری کند.

همچنین آیت فرح پور رئیس اداره آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری پلدختر گفت: ۱۰ هکتار ازمزارع گندم آماده برداشت روستای هلوش پلدختر درآتش سوخت. وی افزود: در پی اطلاع از وقوع آتش سوزی در مزارع گندم آماده برداشت روستای هلوش از توابع شهرستان پلدختر یک تیم اطفا سنگین آتش نشانی به محل حادثه اعزام شد.

بوشهر

نخیلات روستاهای "بنه فارسی" و "بنه جابری" از توابع شهرستان دشتستان استان بوشهر عصر روز جمعه آتش گرفت و نیروهای امدادی و آتش نشانی منطقه در تلاش برای مهار آتش‌سوزی هستند.

ناهید دشتی بخشدار مرکزی دشتستان درگفت وگوبا ایرنا گفت: این آتش‌سوزی عمده نخیلات این دو روستا را فراگرفته و درحال پیشروی است.وی ادامه داد :نیروهای امدادی و آتش نشانی در منطقه حضور دارند و برای اطفای حریق تلاش می‌کنند.

دشتی اظهارداشت : طبق برآورده اولیه تاکنون ۳۰۰ نخل در آتش سوخته است و امیدواریم با تلاش نیروی های امدادی آتش بزودی مهار شود.

همچنین جهانگیر دهقانی مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر گفت: ساعاتی پیش با رسیدن بالگرد هلال احمر از استان فارس به دشتستان، عملیات پشتیبانی برای خاموش کردن آتش سوزی کوه سیاه بخش بوشکان این شهرستان آغاز شد.

وی افزود: همزمان با ورود بالگرد پشتیبانی هلال احمر به منطقه چهار سورتی پرواز برای امداد رسانی و پشتیبانی از نیروهای عملیاتی انجام شده  است.وی بیان کرد: در این پروازها انتقال نیروهای عملیاتی، هلال احمر و مردمی و انتقال آب و مواد غذایی به منطقه دچار آتش‌سوزی که در ارتفاعات کوه سیاه قرار دارد انجام شد.

دهقانی اضافه کرد: همچنین براساس پایش هوایی صورت گرفته آتش در بیشتر مناطق مهار و کنترل شده و تنها در بخشی از ارتفاعات کوه سیاه هنوز شعله ور است که با انتقال نیرو و امکانات و تجهیزات مورد نیاز آنها انتظار می‌رود بزودی آتش مهار شود.

دهقانی اضافه کرد: در زمان حاضر نیز بالگرد برای سوخت‌گیری به بوشهر بازگشته و بعد از سوختگیری برای ادامه عملیات به منطقه اعزام می‌شود.  وی ادامه داد: افزون براین دو تیم عملیاتی و یک دستگاه آمبولانس نیز از جمعیت هلال احمر برای پشتیبانی در این عملیات حضور دارند.

آتش سوزی در ارتفاعات کوه سیاه (احمد لر) بخش بوشکان دشتستان از بعد از ظهر روز چهارشنبه براثر وقوع صاعقه آغاز و همچنان ادامه دارد. 

بعداز آتش‌سوزی منطقه دهرود دشتستان و کوه‌های بیرمی منطقه خائیز تنگستان این سومین حادثه آتش‌سوزی است که در هفته جاری در استان بوشهر به وقوع پیوسته است.

در ماه‌های فروردین و اردیبهشت ۳۱ مورد حادثه آتش سوزی در مراتع استان بوشهر به وقوع پیوسته و ۱۹۴ هکتار از مراتع استان دچار آتش‌سوزی شده‌است.

آتش سوزی دهرود دشتستان و خائیز تنگستان در هفته جاری باعث سوختن ۶۲۰ هکتار از مراتع مناطق یادشده شد.

همچنین غلامرضا منتظری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: آتش‌سوزی که از عصر روز چهارشنبه در منطقه سخت گذر کوه سیاه دشتستان این استان آغاز شد، همچنان ادامه دارد و وارد سومین روز شده‌است.

غلامرضا منتظری روز جمعه در گفت وگو با ایرنا افزود: یک فروند بالگرد که روز گذشته با هماهنگی‎‌های وزارت دفاع توسط هوانیروز سپاه برای مهار آتش در ارتفاعات کوه سیاه عازم منطقه شده بود نیز به علت نقص فنی امکان پرواز پیدا نکرد.
وی اضافه کرد: براساس پیگیری‌های انجام شده قرار است یک فروند بالگرد آب پاش از استان فارس عازم منطقه شود، هرچند برخی از مناطق تحت تاثیر آتش در ارتفاعات کوه سیاه دشتستان با همت نیروهای مردمی و یگان‌های حفاظت منابع طبیعی  و آبخیزداری و محیط زیست، عشایر و سایر دوستداران محیط زیست مهار و خاموش شده اما هنوز بخش‌های سخت گذر منطقه در آتش می‌سوزد که امید می‌رود با اضافه شدن بالگرد آب‌پاش آتش مهار شود.

وی بیان کرد: باتوجه به کوهستانی و سخت گذر بودن منطقه حضور بالگرد آبپاش برای خاموش کردن آتش بسیار ضروری است.

منتظری اضافه کرد: در زمان حاضر بیش از ۹۰ نفر از نیروهای مردمی و یگان حفاظت منابع طبیعی و محیط زیست در منطقه حضور دارند.

هرمزگان

آغاز گرما و اوج‌گیری دمای هوا طی یک ماهه گذشته، جنگل‌ها و مراتع هرمزگان را طعمه حریق کرده و بر آتش به اختیار بودن آتش‌سوزی‌ها افزوده است.

از ابتدای اردیبهشت‌ماه ۹۹ تاکنون با افزایش دما تقریبا هر روز آتش‌سوزی‌هایی در مراتع، عرصه‌های طبیعی و زمین‌های کشاورزی شهرستان‌های هرمزگان اتفاق می‌افتد، به طوریکه وقوع چندین مورد آتش‌سوزی در مراتع شهرهای بندرعباس، رودان، بندرلنگه، میناب، جاسک و سیریک گزارش شده است.

وزش باد و برخی عوامل انسانی هم می‌تواند بر آتش‌سوزی مراتع، جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی از جمله مناطق جنگلی در این استان تاثیرگذار باشد و طبیعت را با خطر جدی مواجه کند.

کوچکترین سهل انگاری در این شرایط با روشن کردن آتش در دل طبیعت و یا رها کردن شیشه و بطری آب معدنی در عرصه‌ها و باغ‌ها می‌تواند منجر به خسارتی بزرگ در حوزه منابع طبیعی هرمزگان شود.

امید ذاکری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان در خصوص آتش‌سوزی‌های اخیر گفت: با توجه به شروع فصل گرم و خشک در استان لزوم مراقبت و صیانت از عرصه‌های طبیعی و جنگل‌ها افزایش یافته است.

وی افزود: با گرم شدن هوا و وضعیت خوب بارندگی طی سال‌های اخیر، مراتع از سطح تراکم و انبوه بیشتری برخوردار شده است. در هرمزگان بیشتر گونه‌های پوشش گیاهی یک‌ساله و فصلی است و با آغاز فصل گرما و خشک بودن آب و هوا، آتش‌سوزی اتفاق می‌افتد.

مدیرکل منابع طبیعی هرمزگان خاطر نشان کرد: با حضور به موقع یگان‌های حفاظت منابع طبیعی، نیروهای آتش‌نشانی، کمک‌های سازمان‌های مردم نهاد و مردم محلی، آتش‌سوزی‌های رخ داده مهار شده است.

ذاکری یادآور شد: در فروردین‌ماه سال‌جاری یک مورد و در اردیبهشت‌ماه نیز با توجه به گرم شدن هوا، عمده آتش‌سوزی‌ها اتفاق افتاده که تا تیرماه ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: طبق آخرین آمار تاکنون، ۵۰هکتاراز مراتع شهرستان‌های بستک، رودان، میناب، بندرعباس، خمیر و بندرلنگه دچار حریق شده است.

روح الله وفاکیش رییس منابع طبیعی و آبخیزداری بندرعباس در این زمینه گفت: مساحت ۱۰هکتار از منطقه کوه گنو به علت نامعلومی دچار حریق شد.

وی افزود: ماموران حفاظت منابع طبیعی و نیروهای آتش‌نشانی پس از ۷ساعت توانستند آتش افروخته شده را مهار کرده و از پیشروی آن جلوگیری کنند.وی بیان داشت: همچنین در اردیبهشت‌ماه امسال مناطق ذرتو و خورگو در شهرستان بندرعباس دچار حرق و با همکاری اهالی محلی و نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی محار شد که علت اصلی این آتش‌سوزی همچنان در دست بررسی است.

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری بندرعباس از مردم خواست تا با توجه به گرم شدن هوا و پوشش علف‌های خشک، در صورت مشاهده هرگونه آتش‌سوزی و تصرف در مناطق با شماره‌گیری سامانه گویای ۱۵۰۴ به ماموران یگان حفاظت اطلاع دهند.

کرمانشاه

 بی‌احتیاطی بار دیگر آتش بر جان منطقه حفاظت شده «بوزین و مرخیل» در بخش مرزی باینگان شهرستان پاوه انداخت تا هرآنچه که محیط زیست در این سال‌ها برای حفاظت از گونه‌های گیاهی و جانوری در این منطقه رِشته بود، چند ساعته پنبه کند و همه تلاش‌ها را از بین برد.

منطقه حفاظت شده بوزین و مره‌خیل باهدف حمایت از گونه با ارزش شوکا و ارزش‌های رویشگاهی با مساحت ۲۳ هزار و ۷۲۴ هکتار در پاییز ۱۳۷۴ به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع و در سال ۱۳۷۸ حفاظت شده اعلام شد.

این منطقه بکر و زیبا که در نقطه صفر مرزی بین ایران و عراق قرار دارد یکی از مناطق باارزش از نظر محیط زیستی است اما متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل بی‌احتیاطی در فصول گرم سال دچار آتش‌سوزی می‌شود و بخش زیادی از آن از بین می‌رود.

شهرستان پاوه در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه و در منطقه ای کوهستانی واقع شده که بیش از ۷۷ هزار هکتار منابع ملی شامل جنگل و مرتع دارد، منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل حدود ۲۳ هزار ۷۲۴ هکتار مساحت دارد و در منطقه صفر مرزی در بخش باینگان واقع شده است.

اولین آتش در سال ۹۹ روز سه شنبه ۶ خرداد بر جان این منطقه حفاظت شده انداخته شد و متاسفانه حدود ۳۵۰ هکتار از سطح این منطقه طعمه حریق شد اما باتلاش نیروهای تیپ انصار الرسول(ص) سپاه جوانرود، نیروهای منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست، انجمن مردمی ژیوا و گروه های مردمی منطقه پس از چندین ساعت آتش مهار شد.

در عملیات مهار آتش سوزی متاسفانه یکی از نیروهای تیپ انصار الرسول (ص) نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دچار سوختگی شدید شد و جان به جان آفرین تسلیم کرد.

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه در این ارتباط در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به آتش گرفتن ۳۵۰ هکتار از سطح منطقه حفاظت شده بوزین و مره‌خیل اشاره کرد و گفت: آتش سوزی بر اثر بی احتیاطی‌های انسانی به وقوع پیوست اما خوشبختانه باتلاش نیروهای سپاه و کمک مردم و همکاران محیط زیست و منابع طبیعی مهار شد.

«آذر ولی‌زاده» افزود: بیش از ۸۰ درصد پوشش گیاهی آتش گرفت که با توجه به حجم وسیع پوشش گیاهی خاموش کردن آتش کمی زمان‌بر بود اما بعد از ساعت‌ها تلاش با همت مردم محلی و محیط بانان و سپاه پاسداران مهار شد و متاسفانه یک نفر از بسیجیان نیز فوت کردند.

وی با اظهار تاسف از بی احتیاطی های انسانی به عنوان مهمترین عامل وقوع آتش سوزی در سطح مراتع و جنگل های استان، گفت: ما همیشه آموزش های لازم را به جوامع محلی می دهیم اما متاسفانه این بی توجهی های انسانی باوجود تلاش ها و هشدار های ما بی اثر می شود.

او گفت: گاهی یک ته سیگار روشن از یک مسافر، گاهی خاموش نکردن آتش به جا مانده از افرادی که به طبیعت می‌روند و پخت و پز می‌کنند و گاهی عوامل دیگر باعث ایجاد حریق های گسترده می‌شود و بخصوص در سال‌هایی که پوشش گیاهی خوب و بارز است تعداد و حجم آتش سوزی ها بیشتر می شود.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در ادامه گفت: ما نمی توانیم مناطق حفاظت شده را بر روی مردم ببندیم و این مردم هستند که باید از طبیعت محافظت کنند و دغدغه داشته باشند.

ولی زاده افزود: استان کرمانشاه در مجموع ۲۴ هزار و ۷۲۴ هکتار منطقه حفاظت شده در چهار منطقه شامل منطقه حفاظت شده بیستون، قلاجه و بوزین مرخیل دارد و منطقه حفاظت شده بدر و پریشان هم ۱۵ درصد آن در استان کرمانشاه و مابقی در استان کردستان است.

وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه طبق آن چیزی که سردار جاویدان فرمانده نیروی انتظامی هم در رسانه ها اعلام کردند، آتش سوزی از کنار پاسگاه هنگ مرزی نیروی انتظامی شروع شد اولا خواهشمندیم عزیزان دلاور و مرزبان ما بیشتر مراقبت کنند از جرقه و انفجار و مواد محترقه نظامی در مناطق تحت حفاظت و از طرفی مردم هم زمانی که در دامان طبیعت هستند بسیار توجه کنند به چگونگی روشن کردن آتش و خاموش کردن آن که باعث ایجاد حریق نشود.

جیرفت

محمود رییسی رییس ستاد بحران عنبرآباد از آتش‌سوزی مراتع و پوشش گیاهی منطقه کلجک و نرگسان در بخش جبالبارز جنوبی این شهرستان خبر داد و گفت: آتش پس از پنج ساعت تلاش مهار شد.

وی افزود: عصر امروز اکیپ‌های منابع طبیعی شهرستان عنبرآباد به منطقه اعزام و با همکاری نیروهای بومی و محلی آتش‌سوزی پوشش گیاهی کلجک متوقف شد.  وی ادامه داد: متاسفانه آتش سوزی مراتع روستای نرگسان شعله‌ور شد که با هماهنگی‌های انجام شده مجددا خودروهای آتش‌نشانی مردهک، حاجی‌آباد و عنبرآباد به منطقه وقوع آتش‌سوزی اعزام وطی هماهنگی با مدیر کل  بحران استانداری و در پی آن هماهنگی با مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان مقرر شد تیم‌های امدادی منابع طبیعی جیرفت نیز به منطقه اعزام شوند.
فرماندار عنبرآباد اظهار داشت: با هماهنگی انجام شده، نیروهای منابع طبیعی مستقر در منطقه و نیروهای مردمی شعله‌های آتش را خاموش کردند.

نظر شما