شناسهٔ خبر: 40393153 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

100 روز با کرونا در قم

در حالی که بیش از 100 روز از اعلام مثبت شدن تست کرونا دو بیمار در قم می‌گذرد شهر قم و کادر درمانی و مدیریت این استان روزهای پرفراز و نشیبی را طی کرده است و در شرایطی که وضعیت این شهر در حال حاضر زرد اعلام شده، تعداد بیماران مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های این شهر پس از ثبت رکورد بیش از هزار نفر به کمتر از 100 نفر رسیده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس – سیدجواد اشرفی: در واپسین روزهای بهمن ماه و در حالی که کشور آماده برگزاری انتخاباتی باشکوه می‌شد و بازار رقابت کاندیداها برای حضور در بهارستان داغ داغ بود در لابلای اخبار انتخاباتی، انتشار خبری مبنی بر فوت دو بیمار بر اثر کرونا، در محافل مختلف مطرح شد.

پس از انتشار این خبر دانشگاه علوم پزشکی قم در اطلاعیه ای ضمن تکذیب ابتلای دو بیمار یاد شده به دلیل کرونا اعلام کرد: «به دنبال فوت ۲ بیمار با عوارض تنفسی در یکی از در مراکز درمانی قم، به استحضار می‌رساند تاکنون هیچ گونه شواهدی تشخیصی مبنی بر ابتلا به بیماری کرونا دیده نشده است.

ضمنا دو بیمار فوت شده هیچ گونه مسافرت خارج از کشور یا تماس مشکوکی نداشته اند. شایان ذکر است، تمامی مراکز درمانی استان در آماده باش کامل به سر برده و جای نگرانی از سوی همشهریان نیست.

اما تکذیب این خبر گویا شروع ماجرایی بود که به سرعت کشور را درگیر آن کرد و تنها 2 روز بعد یعنی در 30 بهمن ماه رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت از مثبت شدن نتایج آزمایش اولیه دو مورد مشکوک به ابتلا کروناویروس در قم خبر داد.

کیانوش جهان پور از مثبت شدن آزمایشات اولیه دو مورد مشکوک به ابتلا به کروناویروس جدید خبر داد و گفت: آزمایش اولیه بعمل آمده از نمونه‌های ارسالی مشکوک به ابتلا به کروناویروس جدید، در دو مورد مثبت گزارش شده است و آزمایشات بعدی برای بررسی قطعیت موضوع در حال انجام است و نتایج آن نیز به محض آماده شدن به اطلاع عموم خواهد رسید.

وی افزود: ظرف دو روز گذشته موارد مشکوک به ابتلا به کروناویروس در شهر قم مشاهده شد که به محض دریافت گزارش، تیم‌های شناسایی و مدیریت بیماریهای واگیر و تیم‌های واکنش سریع در شهر قم مستقر شده و طبق پروتکل‌های موجود افراد مشکوک تحت ایزولاسیون قرار گرفته و از آنها نمونه آزمایشگاهی اخذ شد، در میان نمونه‌های ارسالی، آزمایشگاه مرجع ، دقایقی پیش نتایج آزمایش اولیه دو مورد از موارد مشکوک را از نظر ابتلا به کروناویروس مثبت گزارش کرده و برخی موارد نیز آنفلوآنزای تیپ B اعلام شده است.

بسیاری از کسانی که در روز نخست این خبر را شنیدند و یا مخابره کردند شاید تصور نمی کردند که شیوع گسترده این ویروس مراکز مختلف اعم از ادارات، مدارس، دانشگاه‌ها و حتی اماکن مذهبی را به تعطیلی بکشاند و خسارات جانی و مالی بسیاری را به دنبال داشته باشد.

قاسم جان بابایی معاون وزیر بهداشت نیز همان روز در گفت وگو با خبرنگاران در قم در خصوص انتشار خبر فوت دو نفر بر اثر ابتلا به کرونا ویروس بیان کرد: این ویروس به خاطر شرایط مسری بودن امکان درگیر شدن بالایی دارد و طبق پیش بینی‌ها در کشور ما ورود پیدا کرده است؛ دو مورد تشخیص اولیه این بیماری مثبت بوده و آزمایش ژنتیک و تشخیص نهایی در حال بررسی است و این مسئله نیز تا عصر امروز به اطلاع مردم خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه کشورهای همسایه طی هفته‌های گذشته گرفتار این بیماری شدند گفت: این بیماری در کشور ما با تاخیر ورود پیدا کرده است، و در حال حاضر یکی از بیمارستان‌های استان قم به این بیماری اختصاص یافته است.

معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزشی پزشکی با اشاره به اینکه این بیماری کشنده‌تر از آنفلوانزا نیست بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی قم یکی از بیمارستان‌ها را تفکیک کرده و بیمارانی که مربوط به شبه آنفلوآنزا باشند در این بیمارستان تحت در نظر گرفته و بیمارستان دوم نیز در حال آماده باش است.

 

تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها از اول اسفند

با مثبت شدن نتیجه تست کرونا برخی دیگر از بیماران، در نخستین اقدام پیشگیرانه مدارس و دانشگاه‌های قم در روز پنجشنبه اول اسفند ماه تعطیل و ضدعفونی حرم مطهر حضرت معصومه(س) و تاکید بر رعایت بهداشت فردی در دستور کار قرار گرفت.

بهرام سرمست استاندار قم نیز در جلسه قرارگاه پدافند زیستی استان قم گفت: هیچ مدیری به جز دکتر قدیر رییس دانشگاه علوم پزشکی قم حق اظهار نظر ندارد و رسانه‌ها نیز تمامی اخبار را باید از طریق دانشگاه علوم پزشکی قم دنبال کنند.

وی با بیان اینکه همه دستگاه‌ها باید به مجموعه بهداشت و درمان استان کمک کنند گفت: تمام مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان روز پنجشنبه اول اسفند ماه تعطیل است.

مشارکت بالا در انتخاباتی متفاوت

در حالی که گمانه زنی‌ها در خصوص وضعیت قم و سرعت شیوع این بیماری ادامه داشت، مسئله برگزاری انتخابات در قم و دیگر نقاط کشور مورد توجه قرار گرفت.

در حالی که برخی تلاش داشتند به هر بهانه ای شده از حضور مردم قم در پای صندوق‌های رای به دلیل شیوع کرونا جلوگیری کرده و از شکوه انتخابات بکاهند، اما مردم قم از نخستین ساعات رای گیری در پای 669 صندوق رای پیش بینی شده حضور یافتند و سه نماینده خود در مجلس شورای اسلامی و یک نماینده در میان دوره ای خبرگان را انتخاب کردند....

انتخابات در قم با شرایطی متفاوت و با رعایت برخی از مسائل برگزار شد و در این روز جلسه شورای تامین استان به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس وقت برگزار شد؛ تعداد بیماران مبتلا به کرونا در روز انتخابات به 13 نفر رسید.


افزایش تعداد بیماران و ثبت موارد ابتلا در دیگر شهرها

روز بعد از انتخابات، آمار قربانیان این بیماری در کشور به 5 نفر رسید و شناسایی دو بیمار مبتلا به کرونا در شهر تهران حاکی از این بود که این بیماری در دیگر شهرها نیز شیوع یافته است.

در حالی که بیم از ابتلا به این بیماری به سرعت در بین مردم فراگیر شد تقاضا برای خرید ماسک و مواد ضدعفونی کننده به سرعت بالا رفت و ماسک در داروخانه‌ها نایاب شد؛ در این شرایط دادستانی و دیگر نهادهای نظارتی وارد عمل شدند تا با سودجویان و متخلفان برخورد کنند و موارد متعددی از احتکار ماسک و مواد ضدعفونی کننده طی روزهای پس از شیوع بیماری کرونا در قم و دیگر نقاط کشور کشف شد.

در حالی که بازار اخبار کرونا داغ و داغ تر می‌شد و هر لحظه خبری مبنی بر تعطیلی تمام فعالیت هوای ورزشی، ادامه تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، لغو آزمون‌های راهنمایی و رانندگی و... مخابره می‌شد، ابتلای رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم به کرونا نیز شوکی به سیستم بهداشت و درمان قم وارد کرد و محمدرضا قدیر با انتشار فیلمی از خود این خبر را تایید کرد و در غیاب دکتر قدیر، علی ابرازه قائم مقام وی عهده دار مسؤولیت شد.

 

شیوع سریع بیماری و افزایش گسترده بیماران

در ششم اسفند ماه در حالی که حدود یک هفته از اعلام نخستین موارد ابتلا به این بیماری می‌گذشت قائم مقام علوم پزشکی قم تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های قم را 432 نفر اعلام کرد.

در طول یک هفته در حالی که در ابتدای امر بیمارستان کامکار به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته بود، به سرعت بیمارستان‌های فرقانی و امام رضا(ع) به چرخه درمان بیماران مبتلا به کرونا اضافه شد هرچند این ظرفیت نیز پاسخگوی مراجعات گسترده نبود.

در این ایام ضدعفونی معابر در دستور کار قرار گرفت و نیروهای جهادی، سپاه، بسیج و ارتش وارد عمل شدند تا نقاط مختلف شهر را ضدعفونی کرده و جلوی شیوع بیشتر این بیماری را بگیرند.

همچنین رویدادهای مهمی نظیر اجلاسیه خبرگان رهبری و مراسم بزرگداشت آیت الله مومن نماینده فقید مردم قم در مجلس خبرگان رهبری نیز یکی پس از دیگری لغو شدند.

 

مجاهدت کادر درمان

کادر درمانی که در خط مقدم مبارزه با شیوع کرونا قرار داشتند و شرایط و روزهای سختی را سپری کرده بودند خود گرفتار این بیماری شدند.

بر اساس آماری که در روز هشتم اسفند ماه اعلام شد علاوه بر رئیس دانشگاه، دو معاون و 10 پزشک و پرستار قمی نیز به دلیل حضور در محیط‌های بیمارستانی به این بیماری مبتلا شدند.

بیم پاسخگو نبودن ظرفیت بیمارستان‌ها در مواجهه با تعداد فراوان بیماران، باعث شد که آماده سازی بیمارستان صحرایی در دستور کار قرار گیرد و بیمارستان علی بن ابیطالب نیز برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا آماده شود.

 

لغو برگزاری نمازجمعه

بعد از گذشت یک هفته از اعلام رسمی شیوع کرونا در کشور بر اساس تصمیم شورای سیاستگذاری ائمه جمعه اقامه نماز جمعه در قم و 22 مرکز استان دیگر لغو شد و این در شرایطی است که با وجود بهبود وضعیت در برخی استان‌ها، نماز جمعه قم همچنان اقامه نمی شود.

 

افزایش آمار مبتلایان به بیش از 500 نفر

در نهمین روز اسفند ماه آمار مبتلایان به بیماری کرونا به 580 نفر رسید؛ با افزایش میزان ابتلا میزان متوفیان نیز افزایش یافت و از جمله کسانی که خبر فوت ایشان به دلیل شیوع این بیماری منتشر شد، همشیره آیت الله شبیری زنجانی و حجت الاسلام خسروشاهی بود.

در این این روز در حالی که سپاه ضدعفونی کردن نقاط مختلف شهر را در دستور کار قرار داده بود، استاندار قم نیز اعلام کرد که بیمارستان‌های مادر و امیرالمومنین که مراحل پایانی راه اندازی خود را سپری می‌کنند برای ورود به چرخه درمان به سرعت آماده می‌شوند هرچند که این وعده استاندار همچنان محقق نشده است.

 

ورود طلاب جهادی به بیمارستان‌ها و آرامستان‌ها

با گذشت بیش از 10 روز از شیوع کرونا و تلاش شبانه روزی کادر درمان، نیاز به حضور نیروهای داوطلب برای کمک رسانی به بیماران در بیمارستان‌ها احساس شد و در این شرایط طلاب جهادی بار دیگر لباس خدمت بر تن کردند و برخی در بیمارستان‌ها و برخی دیگر در آرامستان‌ها حضور یافتند.

در پی تاکید مقام معظم رهبری بر حفظ مسائل شرعی در خاکسپاری مبتلایان به کرونا و محدودیت‌های موجود در آرامستان بهشت معصومه(س) جمعی از طلاب جهادی و همچنین بانوان در آرامستان قم حضور یافتند تا به فرمان رهبر معظم انقلاب لبیک گفته و پیکر متوفیان ناشی از بیماری کرونا با رعایت کامل مسائل شرعی به خاک سپرده شود.

مراجع عظام تقلید نیز در پیام‌هایی ضمن تقدیر از تلاش‌های شبانه روزی کادر درمان، اجازه استفاده از نصف سهم امام را برای مقابله با این بیماری صادر کردند.

در این میان اخباری مبنی بر غلبه بیماران بر این بیماری و افزایش تعداد بهبود یافتگان امیدها را در دل مردم بیش از پیش زنده کرد.

 

افزایش آمار مبتلایان به 900 نفر در 15 اسفند

در نیمه اسفند ماه و با گذشت بیش از دو هفته از شیوع بیماری در قم، آمار مبتلایان از مرز 900 نفر گذشت و 4 بیمارستان نیز در چرخه درمان بیماران کرونا قرار گرفت.

ارتش نیز بیمارستان صحرایی 50 تختخوابی خود را برای خدمت به مردم در منطقه پردیسان مستقر کرد.

 

معمایی که پاسخ داده نشد

در روز 15 اسفند اداره کل مدیریت بحران استانداری قم در اطلاعیه ای اعلام کرد: با تصویب ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی پاسخ به عملیات به بحران استان تمام دانشگاه‌ها، مدارس، مهدکودک‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان و بانک‌ها به غیر از نهادهای امدادی ، اورژانسی و واحدهای عملیاتی دستگاههای خدمات رسان استان در روز شنبه ۱۷ اسفندماه تعطیل خواهند بود. این تصمیم در راستای جلوگیری از شیوع کرونا و انجام عملیات ضدعفونی شهر اتخاذ شده است.

اما چند ساعت بعد این اطلاعیه لغو و اطلاعیه دیگری به این شرح صادر شد: با تصویب ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان قم ساعات کاری دستگاه‌های اجرایی استان و بانک‌ها به غیر از دستگاه‌های امدادی، اورژانسی و واحد‌های عملیاتی دستگاه‌های خدماتی تا پایان هفته آینده ( از روز شنبه ۱۷ لغایت پنجشنبه ۲۲ اسفند ماه ) از ساعت 8 و 30 دقیقه الهی 13 و 30 خواهد بود و بدینوسیله تعطیلی روز شنبه ۱۷ اسفند ماه ملغی می‌گردد و دستگاههای اجرایی در خدمت مردم خواهند بود.

این رویکرد متفاوت در حالی اتخاذ شد که به نظر می‌رسید تصمیم گیری در محلی غیر از مجموعه مدیریتی استان قم انجام شده است و این پیش بینی را استاندار قم چند روز بعد در یکی از نخستین نشست‌های خبری بعد از کرونا تلویحا تایید کرد.

 

عبور از مرز بستری هزار بیمار

در شانزدهمین روز اسفند ماه تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی قم از مرز هزار بیمار گذشت و 5 بیمارستان کامکار، فرقانی، علی بن ابیطالب، امام رضا و شهید بهشتی در خدمت بیماران مبتلا به کرونا قرار گرفتند.

در این روز نخستین نوزاد از مادر مبتلا به کرونا متولد شد و سالم بودن حال عمومی نوزاد و مادر روحیه تازه ای به کادر درمان در قم بخشید.

 

فعالیت قرارگاه‌های جهادی

در پی افزایش گسترده بیماران مبتلا به کرونا، شیوع این بیماری ابعاد تازه ای پیدا کرد و بسیاری از خانواده‌ها را گرفتار مشکلات عدیده ای کرد.

در این ایام قرارگاه‌های جهادی یکی پس از دیگر در گوشه و کنار شهر فعالیت خود را آغاز کردند و در حالی که تا پیش از این در اموری مانند تامین لوازم بهداشتی و ماسک، ضدعفونی معابر عمومی و... فعالیت داشتند تامین مایحتاج مورد نیاز مردم را در دستور کار قرار دادند و خیرین نیز در این اقدام با جدیت وارد عمل شدند.

 

حضور نمایندگان سازمان بهداشت جهانی در قم
در هجدهمین روز از اسفند ماه نمایندگان سازمان بهداشت جهانی به قم سفر کرده و اقدامات صورت گرفته در این شهر را برای مقابله با کرونا را ستودند.

ریچارد برنان در دیدار با دکتر سرمست استاندار قم گفت: استان قم در زمینه مبارزه با ویروس کرونا تلاش‌های جدی انجام داده است که از زحمات شما قدردانی می‌کنیم.

وی افزود: نخستین کیس ویروس کرونا در ایران، 19 فوریه (30 بهمن) ثابت شد  و از همان دقایق اولیه، جمهوری اسلامی در راستای مقابله با شیوع این ویروس تلاش کرد.

رئیس هیئت اعزامی سازمان جهانی بهداشت به جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران متعهدانه در حال ایستادگی در برابر ویروس کرونا است و در این راستا نیازمند مشارکت همگانی هستیم.

برنان افزود: به خاطر این تلاش‌هایی که انجام داده اید، به شما تبریک می‌گویم و از مدیریتی که در استان قم برای مقابله با این ویروس شده است، قدردانی می‌کنم.

 

بسته شدن درب‌های حرم حضرت معصومه(س) و جمکران به روی زائران

عصر بیست و ششمین روز اسفند ماه اعلام شد که درب‌های حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران به روی زائران تا اطلاع ثانوی بسته شده است و انتشار این خبر واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشت.

پس از اعلام این خبر عده ای افراد معلوم‌الحال با تجمع در مقابل درب‌های حرم مطهر، اقدام به شکستن بخشی از درب میدان ساعت حرم مطهر کردند.

در حالی که این اقدام با انتقاد و اعتراض مردم قم همراه بود، نیروهای انتظامی اقدام به متفرق کردن این افراد کرد.

در ادامه حرکت‌های این عده که سعی داشتند از احساسات پاک مردمی سوء استفاده کنند، برخی از آنها موفق به بازکردن یکی از درب‌های حرم از سمت صحن جوادالائمه (ع) شده و وارد حرم مطهر شدند.


پس از ورود این افراد به حرم مطهر (س)، جمعیت توسط خدام متفرق شده و درب حرم مطهر بار دیگر بسته شد.

پیش از این هم در ابتدای شیوع بیماری کرونا، فیلمی در فضای مجازی از افراد منتسب به جریان شیعه انگلیسی منتشر شده بود که در این ویدئو فردی با وجود هشدارهای بهداشتی داده شده اقدام به لیسیدن ضریح مطهر می‌کرد.

انتشار برخی فیلم‌ها در فضای مجازی نشان می‌داد این افراد به صورت هماهنگ شده قصد داشتند که از این جریان سوء استفاده کنند که تلاش آنها با عدم همراهی مردم نتیجه ای نداشت.

کرونا و تعطیلی کسب و کارها

در حالی که در شب عید بسیاری از کسبه منتظر فروش پایان سال بودند کسب و کارها یکی پس از دیگر تعطیل شد و بسیاری از مغازه‌های اطراف حرم مطهر، پاساژ‌ها و... فعالیت خود را متوقف کردند تا جلوی شیوع بیش از پیش بیماری گرفته شود و تعطیلی صنوف تا 15 فروردین ماه ادامه یافت.

هرچند در این میان در رزم همدلی بسیاری از صاحبان املاک از گرفتن اجاره خودداری کرده تا اندکی از آسیب دیدگان از شیوع بیماری کرونا حمایت کرده باشند.

 

شهادت دو مدافع سلامت

از جمله اخبار تلخ روزهای کرونایی شهادت دو نفر از مدافعان سلامت در نخستین روزهای سال جدید بود. احمد سلیمانی دوست مسؤول نقلیه بیمارستان کامکار قم و طاهره اسمعیلی از پرسنل بیمارستان شهید بهشتی قم در راه دفاع از سلامت شهروندان در مقابله ویروس کرونا به درجه رفیع شهادت نائل شدند و به خیل دیگر شهدای سلامت پیوستند.

 

پایان یک اتهام

در حالی اعلام بیماری کرونا از قم آغاز شد در روزهای نخست هجمه های بسیاری علیه این شهر صورت گرفت تا عنوان شود که شیوع کرونا از این شهر آغاز شده است هرچند که با گذشت زمان مشخص شد که این ادعا غلط است و مسؤولان وزارت بهداشت نیز که در روزهای نخست تاکید داشتند شیوع بیماری کرونا از قم آغاز شده است، اعلام کردند که منشا شیوع این بیماری از این شهر نبوده است.

در آخرین اظهار نظر صورت گرفته از سوی مسؤولان وزارت بهداشت در اوایل اردیبهشت ماه انگشت اتهام از روی شهر قم مبنی بر آغاز شیوع کرونا از این شهر برداشته شد و دکترحریرچی، معاون وزیر بهداشت اعلام کرد که شیوع کرونا هیچ ارتباطی با طلبه‌های چینی و قم نداشت و  برخی استان‌ها همزمان با قم به کرونا مبتلا بودند.

 

قم در صدمین روز پس از کروناspan>

کرونا در طول 100 روز شیوع در شهر مقدس قم بسیاری از خانواده‌ها را داغدار کرد، جشن میلیونی نیمه شعبان را به تعطیلی کشاند و درب های حرم مطهر و مسجد جمکران برای مدت طولانی به روی زائران بسته شد اما درس‌های بسیاری نیز با خود به همراه داشت.

مردم قم در این ایام نشان دادند که در حمایت از همنوعان خود هرچه در توان دارند در طبق اخلاص می‌گذارند و جایی که نیاز به یاری باشد از جان خود نیز می‌گذرند و خطر می‌کنند تا یاریگر باشند.

قمی‌ها امروز بیشتر قدر لحظه‌های حضور در حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) را می‌دانند، بیشتر قدر لحظه‌های در کنار هم بودن را می‌دانند.

کرونا با همه تلخی هایی که با خود به همراه داشته، درس های مهمی نیز برای شهروندان شهر کریمه به دنبال داشته است و امروز با تلاش و همت مردم این شهر، تعداد بیماران بستری که زمانی از مرز هزار نفر فراتر رفته بود، به کمتر از 100 نفر رسیده است.

در حالی که در ماجرای اعلام شیوع کرونا در حق مردم شهر کریمه اهل بیت جفا شد و شجاعت پزشکان قمی در اعلام بیماری برخی نامهربانی ها را به دنبال داشت ولی ساکنان عش آل محمد(ص) نشان دادند که بی توجه به حاشیه ها، برای مبارزه با کرونا عزم خود را جزم کردند و مزد سختی هایی که متحمل شدند را با فروکش کردن شیوع بیماری دریافت کردند.

بی شک روند فاصله گذاری اجتماعی، عمل به دستورالعمل های بهداشتی و رعایت نکات مورد تاکید در جلوگیری از شیوع بیماری همچنان از سوی مردم شهر قم ادامه خواهد داشت و به زودی شاهد قرار گرفتن نام قم در لیست استان های سفید از نظر شیوع کرونا خواهیم بود.

انتهای پیام/2258/خ

نظر شما