شناسهٔ خبر: 40389660 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سیلی محکم ایران به ترامپ با ورود نفتکش‌های ایرانی به سواحل ونزوئلا + تصاویر

ورود نفتکش‌های ایران به سواحل ونزوئلا در شرایط سخت فعلی ثمره راهبرد مقاومت فعال است که می‌تواند سیاست تحریم را نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان به بن بست برساند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  تامین امنیت و حرکت در مسیر منافع ملی برای هر کشور مستقلی که به دنبال پیشرفت در تمامی عرصه هاست یک اولویت اساسی است و از عمر جمهوری اسلامی این مسئله مورد غفلت گیرد و در هر بازه زمانی راهبرد مشخصی دنبال شده تا منافع کشورمان حفظ شود و پاسخی قانع کننده برای نسل‌های آینده این سرزمین وجود داشته باشد.

خروج یک طرفه آمریکایی‌ها از برجام و اجرای سناریوی فشار حداکثری باعث شد تهران از ابتدای سال ۹۸ راهبرد «مقاومت فعال» را در پیش بگیرد چرا که می‌دانست اگر دیگر تاخیر کند و پاسخ مناسب ندهد کاخ سفید و متحدانش برای انجام اقدامات بعدی جسورتر خواهند شد.

ساعت ۴:۰۵ بامداد روز پنج‌شنبه، ۳۰ خرداد ۹۸، زمانی که سامانه دفاعی «سوم خرداد» یک فروند پهپاد آمریکایی مدل RQ-۴ (گلوبال هاوک) را که وارد مرز‌های هوایی کشورمان شده بود، هدف قرار داد و منهدم کرد، گوشه‌ای از راهبرد مقاومت فعال رونمایی شد و آمریکایی‌ها دریافتند که دست‌های تهران برای واکنش متقابل بسته نیست و نباید دچاره اشتباه محاسبانی شوند و بر مبنای توهم و مشاوره‌های اشتباه عمل کنند.

برای سخن گفتن و ارائه جزئیات از راهبرد مقاومت فعال به زمان بیشتری نیاز داریم و خارج شدن اسناد از طبقه بندی‌ها به فهم بیشتر این موضوع کمک خواهد کرد و این تاریخ است که همه چیز را روشن می‌کند، اما توقیف نفتکش متخلف «استنا ایمپرو» که پاسخی قاطع به تحرکات انگلیسی‌ها بود نمونه‌ای دیگر از مقاومت فعال (توقیف در برابر توقیف) است و نشان داد ایران به پشتوانه حمایت مردمی و توان نظامی بومی ساز شده خود با هیچ متجاوزی شوخی ندارد و دیگر به مانند دهه‌های گذشته منفعل نیست و قدرت دفاع دارد.


تحقیر انگلیسی‌ها در خلیج فارس با راهبرد توقیف در برابر توقیف

حمله موشکی قدرتمند به نیرو‌های تروریست آمریکایی در پایگاه «عین الاسد» عراق که در پاسخ به ترور فرماندهان جبهه مقاومت صورت گرفت هم بخشی دیگر از راهبرد مقاومت فعال بود و اهمیت این مسئله زمانی بیشتر آشکار می‌شود که منافع واشنگتن پس از جنگ جهانی دوم هیچ گاه هدف قرار نگرفته بود و این ایران بود که با تکیه بر قدرت ملی این هژمونی را در هم شکست و معادلات را نه تنها در غرب آسیا بلکه در کل جهان تغییر داد.

با شیوع ویروس کرونا و به وجود آمدن برخی مشکلات در کشور، آمریکایی‌ها تصور کردند از راهبرد مقاومت فعال حداقل برای مدتی کوتاه خبری نیست و بار دیگر تلاش کردند در مسیر آرزو‌های بر باد رفته که هیچ گاه به واقعیت تبدیل نخواهند شد گام بردارند و اوایل فروردین ماه امسال بار دیگر ماجراجویی در خلیج فارس را در دستور کار قرار دادند که نزدیک شدن جنگنده آنان به حریم هوایی ایران نمونه‌ای از اقدامات تحریک آمیز بود که البته با اخطار به موقع پدافند هوایی ارتش مواجه شدند.

اواسط فروردین ماه نیز اقدامات تحریک کننده، مخاطره آمیز و پرخطر آمریکایی‌ها و متحدانش که در تعارض با قوانین بین‌المللی بود از جمله «تمرین حضور شناور‌های آبی - خاکی با هدف تجربه عملیات نظامی زمینی و دریایی در محیط واقعی، بازرسی شناور‌های تجاری، پرواز بالگرد‌های آمریکایی در منطقه سکو‌های نفتی ایران، سد راه کردن کشتی شهید سیاوشی که در بازگشت از یک ماموریت در جنوب شرقی جزیره فارسی بود و...» در خلیج فارس و دریای عمان به بهانه ایجاد امنیت برای کشتیرانی تجاری افزایش یافت که با واکنش قاطع نیروی دریایی سپاه در روز چهارشنبه ۲۷ فروردین ماه (مانور قدرت قایق‌های تندرو در نزدیکی ناو‌های آمریکایی پس از اعلام وضعیت تیراندازی در مناطق تمرینی ایران که پیشتر با مختصات خاص روی نقشه مشخص و اعلام شده بود در این منطقه تمرین برگزار می‌شود) روبه رو شدند که در چارچوب اصل دفاع از حاکمیت ملی ایران صورت گرفت.


مانور قدرت قایق‌های تندرو نیروی دریایی سپاه

بازدید فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همراه جمعی فرماندهان از منطقه نازعات، جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی و دستور به واحد‌های نظامی در دریا برای برخورد با نیرو‌های دریایی ارتش تروریست آمریکا که بخواهند امنیت کشتی‌های غیرجنگی و شناور‌های رزمی ایرانی را مورد مخاطره قرار دهند، پیام آشکار دیگر تهران به واشنگتن پس از این تحرکات بود و ثابت کرد استراتژی مقاومت فعال همچنان گزینه اصلی ایران است.

از سویی دیگر، ستاد کل نیرو‌های مسلح به عنوان عالی‌ترین نهاد نظامی ایران پس از رفتار‌های پرخطر ارتش رژیم تروریستی آمریکا در موضعی مقتدرانه، بیانیه‌ای با ادبیات هشدار آمیز که به طور قطع مبتنی بر ادله و شواهد بود صادر و تنش آفرینی از سوی ایالات متحده را در منطقه مخل امنیت دانست و تاکید کرد نیرو‌های مسلح ایران برای مقابله با هرگونه ماجراجویی و اقدامات ایذایی و تحریک آمیز آمادگی کامل دارند و به واشنگتن یادآوری کرد آرزوی به زانو درآوردن ایران را به گور خواهد برد.

حرکت ۵ نفتکش حامل فرآورده‌های نفتی از سواحل ایران به سمت سواحل کشور ونزوئلا که به شدت درگیر تحریم‌های آمریکا و مشکلات سوختی به وجود آمده است بار دیگر نشان داد تهران با اتکا بر پیروزی‌های به دست آمده در یک سال گذشته همچنان موضع تهاجمی خود را حفظ کرده و راهبرد مقاومت فعال را این بار نه در منطقه غرب آسیا بلکه در آمریکایی جنوبی دنبال می‌کند تا پیامی روشن را به کاخ سفید ارسال و اعلام کند که سناریوی فشار حداکثری و تحریم‌های یک جانیه محکوم به شکست است.

در حال حاضر، چهار نفتکش ایرانی به آب‌های ونزوئلا رسیده و یک نفتکش دیگر در دریای کارائیت در حرکت است تا این محموله‌های حیاتی را به مقصد برسانند و نیاز‌های اولیه مردم استقلال طلبی که حاضر به تسلیم در برابر آمریکایی‌ها نشدند را تامین کنند.

در روز‌های گذشته آمریکایی‌ها به صراحت از قصد خود برای توقیف محموله‌های نفتی ارسالی به ونزوئلا خبر دادند و حتی ۴ ناو جنگی را هم به سمت دریای کارائیب اعزام کردند، اما در مقابل پیغام‌های شفافی از سوی ایران برای آنان فرستاده شده که اگر وارد هرگونه ماجراجویی جدید شوند و در تجارت قانونی دو کشور مستقل مشکل ایجاد کنند با واکنش مواجه خواهند شد.

گفت وگوی تلفنی رئیس جمهور کشورمان با امیر قطر یکی از آخرین هشدار‌ها و اتمام حجت‌های طرف ایرانی با آمریکایی‌ها در روز‌های اخیر بود و آقای روحانی در پیامی صریح اعلام کرد «اگر نفتکش‌های ما در دریای کارائیب یا در هر کجا از جهان از سوی واشنگتن دچار مشکل شوند، متقابلا برای آن‌ها مشکل به وجود خواهد آمد.»

در ساعات آینده باید منتظر ماند و دید آمریکایی‌ها در دریای کارائیب و حیاط خلوت سابق خود دست به قمار خواهند زد و در روند حرکت آخرین نفتکش ایرانی به سمت سواحل ونزئلاء اختلال ایجاد می‌کنند یا این که ترجیح می‌دهند بدون سر و صدا در مسیر تشنج و تنش گام برندارند چرا که به خوبی می‌دانند دست تهران برای پاسخ مناسب باز است و هرگونه ماجراجویی به تحقیر بیشتر آنان ختم می‌شود.

اگر واشنگتن گزینه درگیری و ایجاد مزاحمت برای نفتکش‌های ایرانی را انتخاب کند، تهران نیز براساس راهبرد مقاومت فعال و تمهیداتی که از قبل پیش بینی کرده عمل خواهد کرد و بدون شک مواضع آمریکایی‌ها در منطقه غرب آسیا از جمله پایگاه‌ها و نیرو‌های آنان در کشور‌های حاشیه خلیج فارس (بحرین، امارات، عربستان، عراق، عمان، کویت و قطر) همواره یکی از گزینه‌های ایران برای پاسخ به اشتباهات آمریکایی‌ها خواهد بود و باید توجه داشت ایران در روز‌های گذشته نسبت به انجام واکنش متقابل در تمامی ابعاد هشدار‌های لازم را داده و با هیچ طرفی مماشات نخواهد کرد.

در ذیل اسامی برخی پایگاه‌های رژیم تروریستی آمریکا در حاشیه خلیج فارس که می‌تواند در هر شرایطی هدف پاسخ ایران به هر تهدیدی باشد، آماده است.

۱- بحرین؛ رژیم حاکم دو پایگاه را در اختیار واشنگتن قرار داده است.

- پایگاه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا؛ در این پایگاه حدود ۷ هزار نظامی تروریست حضور دارند و این ناوگان فعال مسئولیت حفظ منافع آمریکایی‌ها در خلیج فارس، دریای عمان، دریای سرخ، خلیج عدن و بخش‌هایی از اقیانوس هند را بر عهده دارد.

- پایگاه هوایی شیخ عیسی؛ این پایگاه هوایی در جنوب بحرین و در نزدیکی سواحل کشور عربستان واقع شده و میزبان جنگنده ها، هواپیما‌های تجسسی و یک مرکز عملیات نیرو‌های ویژه آمریکایی است.

۲- امارات؛ در مجموع میزبان ۵ هزار نیروی تروریست آمریکایی است.

- پایگاه هوایی «الظفره»؛ این پایگاه در منطقه «مصفح» از توابع «ابوظبی» و در نزدیکی ساحل خلیج فارس واقع شده و بیشترین نظامیان آمریکایی در این پایگاه حضور دارند؛ در این پایگاه پهپاد‌ها و جنگنده‌های پیشرفته آمریکایی از جمله اف ۳۵ نیز مستقر هستند.

- پایگاه دریایی «الفجیره»؛ در منطقه «الفجیره» در شمال شرق کشور و هم مرز با سواحل دریای عمان است؛ در این منطقه ساحلی شماری از نیرو‌های دریایی آمریکایی در پایگاه کوچکی مستقر هستند.

- پایگاه «جبل علی»؛ در بندر جبل علی (یکی از مهم‌ترین بنادر در غرب آسیا) در شمال غرب امارات واقع شده است؛ بندر جبل علی شهر دبی، بزرگترین بندر مورد استفاده نیروی دریایی ارتش تروریستی آمریکا در خارج از خاک این کشور است.

۳- عربستان؛ مرکز استقرار و تجمع ۵ هزار نظامی آمریکایی

از سال ۱۹۹۰ عربستان میربان بیشترین نیرو‌های آمریکایی در منطقه خلیج فارس بود؛ آمریکایی‌ها ۱۳ پایگاه نظامی ویژه در عربستان داشتند و همچنین این امکان برای آنان فراهم شده بود از ۶۶ پایگاه نظامی رژیم سعودی نیز استفاده کنند، اما در سال ۲۰۰۳ مجبور شدند شماری از نیرو‌های خود را از این کشور خارج کنند.

البته در حال حاضر حدود ۵ هزار تن از نظامیان آمریکایی به همراه تعدادی جنگنده و سامانه‌های دفاعی در پایگاه هوایی «شاهزاده سلطان» در شهر «ریاض» مستقر هستند؛ شماری از نظامیان تروریست آمریکایی در استان‌های جنوبی «جیزان، عسیر و نجران» و مرز‌های مشترک با کشور یمن حضور دارند و به سعودی‌ها کمک مستشاری می‌دهند.

از سویی دیگر، امکانات نظامی متعلق به نیرو‌های ارتش تروریستی آمریکا در منطقه دمام، پایگاه ملک عبدالعزیز در منطقه ظهران، پایگاه دریایی ملک فهد در جده و پایگاه هوایی ملک خالد در آب‌ها مستقر هستند.

۴- عمان؛ آمریکا در این کشور ۶ پایگاه مهم نظامی دارد و حدود ۷۰۰ تن از نیروهایش در این مقر‌ها مستقر هستند.

- پایگاه هوایی «مصیره»؛ در شمال جزیره «مصیره» در شرق کشور عمان واقع شده است؛ پایگاه نظامی «ام الغنم» در شبه جزیره «مسندم» در شمال کشور عمان و در محور جنوبی تنگه هرمز قرار دارد.

دو پایگاه دیگر آمریکایی‌ها در منطقه «الدقم» در استان «الوسطی» و «صلاله» در مرکز استان «ظفار» واقع شده اند؛ فرودگاه بین المللی «مسقط» در شمال عمان نیز در اختیار آمریکایی هاست و محل ذخیره مقادیر قابل توجه مهمات است.

- پایگاه هوایی «مصنعه»؛ در استان «باطن جنوبی» در شمال عمان واقع شده و هواپیما‌های ترابری c-۱۷ و c-۱۳۰ در این پایگاه رفت و آمد می‌کنند؛ آمریکایی‌ها در این پایگاه نیز مهمات زیادی ذخیره کرده اند.

۵- کویت؛ میزبان بیش از ۱۳ هزار سرباز آمریکایی است و همچنین بزرگترین مقر لجستیک هوایی منطقه‌ای ارتش تروریستی آمریکا در فردودگاه بین المللی کویت واقع شده است.

- پایگاه هوایی «علی السالم»؛ در مرکز کویت واقع شده است و امکانات مورد نیاز برای فرود و پرواز هواپیما‌های ترابری c -۱۷ و c -۱۳۰ در این پایگاه فراهم شده است.

- پایگاه نظامی «عریفجان»؛ بزرگترین و اصلی‌ترین پایگاه آمریکایی‌ها در کویت به شمار می‌آید؛ حدود ۹ هزار تن از نظامیان ارتش تروریستی آمریکا در این پایگاه حضور دارند.

-پایگاه نظامی «بیوری»؛ نقطه اتصال نظامیان آمریکایی در شمال غرب کویت محسوب می‌شود؛ این پایگاه از سال ۲۰۰۳ برای انتقال نیرو‌ها به عراق استفاده می‌شود.

- پایگاه دریایی محمد ناصر الاحمد؛ در منطقه «جلیعه» در سواحل خلیج فارس واقع شده و ۷۰ کیلومتر با شهر کویت فاصله دارد؛ ناوگان هفتم دریایی آمریکا همچنین از این پایگاه استفاده می‌کنند.

۶- قطر؛ میزبان حدود ۱۳ هزار نیروی ارتش تروریستی آمریکا است.

- پایگاه هوایی «العدید»؛ به فرودگاه «ابونخله» نیز معروف است و در جنوب غرب شهر دوحه (پایتخت) واقع شده است و همچنین بزرگترین پایگاه ایالات متحده در غرب آسیا محسوب می‌شود؛ در حال حاضر ده‌ها هواپیما و جنگنده آمریکایی‌ها در این پایگاه حضور دارند.

مرکز عملیات مشترک هوایی آمریکا، دفتر فرماندهی مرکزی نیرو‌های هوایی آمریکا، مرکز فرماندهی عملیات ویژه و دفتر اصلی سنتکام در این پایگاه مستقر هستند. تجهیزات و دفاتر آمریکایی‌ها پیشتر در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان عربستان مستقر بودند که در سال ۲۰۰۳ میلادی به پایگاه العدید قطر منتقل شدند.

انتخاب راهبرد «مقاومت فعال» و هشدار به واکنش شدید و ویرانگر در خلیج فارس در صورت تعرض به نفتکش‌ها در مرحله نخست به محور متوهم زده غربی - عبری - عربی فهماند تهران به طور جدی و با تمام قدرت در برابر هر خطری که منافعش را تهدید کند در میدان خواهد ایستاد و ترسی از رجزخوانی‌ها ندارد و هزینه‌های سنگینی را نیز به طرف مقابل تحمیل می‌کند و همین مسئله باعث شد آمریکایی‌ها تهدید نفتکش‌های ایرانی را از دستور کار خود خارج کنند چرا که می‌دانند اگر اقدامی علیه ایران انجام دهند، قطعا مقدمه‌ای برای شکست‌های بیشتر به ویژه در خلیج فارس و دریای عمان خواهد بود.

از سویی دیگر اتخاذ این سیاست که شروع دوران جدیدی از نمایش اقتدار است، نشان داد نه تنها کشور می‌تواند از مشکلات اقتصادی به وجود آمده رهایی یابد و فشار حداکثری آمریکا را در هم بشکند بلکه می‌تواند راه را برای شکست سیاست تحریم در جهان و نجات سایر دولت‌های ملی و تشکیل ائتلاف جدید قدرت باز کند.

در این میان نباید یک مسئله بسیار مهم را فراموش کرد که ایران بر پایه صداقت همیشگی که ریشه در هویت و سرشت پاک تاریخی اصیل چند هزار ساله و اعتقادت دینی دارد ثابت کرد به عنوان یک ابرقدرت نوظهور هیچ گاه دوستان و متحدان استراتژیک خود و ملت‌های آزادی خواه را در سخت‌ترین شرایط رها نمی‌کند و به اصول انسانی وفادار است و می‌تواند تکیه گاهی مطمئن برای مردمان کشور‌های ستم دیده باشد.

منبع: مشرق

انتهای پیام/

 

نظر شما