شناسهٔ خبر: 40389015 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: برترین‌ها | لینک خبر

رضاوند: پوشیدن پیراهن آبی بهترین اتفاق زندگی‌ام بود

استقلال در فصل جاری فرازونشیب‌های زیادی داشت و امروز درحالی با اختلاف ۱۱ امتیاز از پرسپولیس عقب افتاده که حتی در یک مقطع زمانی به صدر جدول هم رسیده بود، بعد از آن هم که به‌خاطر کرونا لیگ تعطیل شد و حالا تقریبا سه‌ماهی از این تعطیلی سپری می‌شود.

صاحب‌خبر -

فرهیختگان: استقلال در فصل جاری فرازونشیب‌های زیادی داشت و امروز درحالی با اختلاف ۱۱ امتیاز از پرسپولیس عقب افتاده که حتی در یک مقطع زمانی به صدر جدول هم رسیده بود، بعد از آن هم که به‌خاطر کرونا لیگ تعطیل شد و حالا تقریبا سه‌ماهی از این تعطیلی سپری می‌شود. درخصوص شرایط استقلال و ادامه رقابت‌های لیگ به‌سراغ یکی از بازیکنان متعصب این تیم که از کودکی عکس‌های زیادی با پیراهن استقلال از او منتشر شده، رفته و درخصوص آخرین شرایط خودش و باشگاه استقلال با او صحبت کردیم. بازیکنی که در فصل جاری عصای دست مربیان این تیم شده و در پست‌های مختلف برای آبی‌پوشان به میدان رفته است. گفت‌وگو با آرش رضاوند را در زیر می‌خوانید.

از شرایط استقلال و تمرینات این تیم در فضای کرونایی آغاز کنیم. برخی مربیان استقلال اعلام کرده بودند بازیکنان با خیال راحت تمرین نمی‌کنند.

در هر صورت تمرین در این شرایط بسیار خطرناک است، ما هم موافق این نیستیم که لیگ تعطیل شود اما یا باید یک راه‌حل درست و حسابی جلوی ما بگذارند یا فکر دیگری کنند، چون این پروتکل‌های بهداشتی که از آن صحبت می‌کنند اصلا رعایت نمی‌شود و شما شک نکنید اگر فقط یک بازیکن به کرونا مبتلا شود جان تمامی بازیکنان به خطر افتاده و حداقل نصف تیم کرونا خواهند گرفت. اصولا بازیکنی که کرونا بگیرد، بلافاصله متوجه آن نخواهد شد و این‌طور هم نخواهد بود که در کوران رقابت‌های لیگ هر روز بخواهند با این هزینه‌ها تست کرونا بگیرند. همین الان در تمرینات ما ۳۰ نفر حاضر می‌شوند و این به جز اردوها و سفرهای تیم برای برگزاری مسابقات به شمار می‌رود و مطمئن باشید در این شرایط یک نفر کرونا بگیرد بقیه هم تحت‌خطر خواهند بود و از سوی دیگر امکانات اروپایی‌ها را نداریم که همزمان چند زمین تمرین مجهز داشته باشیم تا هر چهار، پنج نفر در یک زمین تمرین کنند. نکته قابل‌توجه اینکه درحالی لیگ‌هایی مثل فرانسه، بلژیک و هلند تعطیل شده که در شرایط و امکاناتی مثل زمین تمرین، تجهیزات، زیرساخت‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به مراتب بهتر از ما هستند و از این لحاظ بسیار جلوتر قرار دارند اما در همین کشورها هم که امکانات خوبی دارند جان بازیکنان‌شان برایشان مهم‌تر بود و لیگ این کشورها را تعطیل کردند. الان هم اگر دقت کنید فقط لیگ آلمان درحال برگزاری است که آن هم در شرایط بسیار خاصی این امر محقق شده و آنها ضمن رعایت دقیق پروتکل‌ها همزمان از چند زمین تمرین برخوردار هستند و امکانات‌شان قابل‌قیاس نیست. دراینجا اگر یک بازیکن کرونا بگیرد این امکان وجود دارد که تا آخر فوتبالش دیگر نتواند بازی کند و به فوتبالش و سلامتی‌اش تا آخر عمر لطمه بخورد، چون اگر ریه یک بازیکن آسیب ببیند، مسلما دیگر آن ریه سابق نخواهد شد.

پس اعتقاد داری باید با یک راه‌حل مناسب لیگ را از سر گرفت.

بله همین‌طور است یا باید یک راه‌حل خیلی خوب جلوی روی بازیکنان بگذارند یا فکر دیگری کنند، همین الان تیم‌ها نه هواپیمای شخصی دارند و نه در شهرها هتل‌هایی هستند که به اندازه تعداد بازیکنان و کادر یک تیم اتاق داشته باشند. ما شرایط هتل‌ها را نمی‌دانیم و مشخص نیست که واقعا آنها را ضدعفونی می‌کنند یا خیر و از این مسائل واقعا بی‌خبریم. در اولین دیدار بعد از تعطیلات باید با فولاد خوزستان بازی کنیم و به اهواز برویم و این درحالی است که از شرایط هتل محل اسکان و از مباحث مربوط به تغذیه و جایی که می‌نشینیم، بی‌خبریم و نمی‌دانیم چه اتفاقی خواهد افتاد و خدای‌ناکرده اگر موردی پیش بیاید و یک نفر در خطر بیفتد نمی‌دانم کسی پاسخگو خواهد بود یا خیر. درهرصورت یا یک راه‌حل خوب معرفی کنند که پروتکل‌ها رعایت شود یا لیگ را تعطیل کنند.

درحال حاضر پرسپولیسی‌ها موافق ادامه لیگ هستند، هرچند آنها هم شاید با تعطیلی لیگ به‌شرط قهرمانی‌شان موافق باشند‌.

ما دوهفته از رقابت‌های لیگ را در شرایط کرونایی برگزار کردیم و اگر آن دوهفته هم برگزار نمی‌شد، شاید امروز معادلات صدر جدول به‌گونه‌ای دیگر بود و اوضاع و شرایط فرق می‌کرد. خود ما در شرایط کرونا قبل از بازی با گل‌گهر چهار روز تمرین نکردیم و در شرایط ناآماده به مصاف این تیم رفته و از آنها شکست خوردیم یا بازی مقابل ذوب‌آهن که بدون تماشاگر برگزار شد، درحالی که ما این حق را داشتیم که در خانه خودمان درمقابل هواداران‌مان به میدان برویم. مطمئنا اگر آن دوهفته تعطیل شد امروز این فاصله اختلافی در صدر به وجود نمی‌آمد تا این حرف و حدیث‌ها مطرح شود. تا قبل از این دو بازی اختلاف درصدر جدول سه، چهار امتیاز بود و برگزاری آن دوهفته این اختلاف را زیاد کرد. الان هم که فقط یک تیم می‌خواهد لیگ برتر ادامه پیدا کرده و برگزار شود.

حالا با این وضعیت درصورت تعطیلی لیگ باید پرسپولیس را به‌عنوان قهرمان معرفی کرد؟

خیر به‌هیچ‌وجه، چون هنوز 9 بازی دیگر باقی مانده و خود استقلال که یک بازی عقب‌افتاده هم دارد. هنوز ۳۰ امتیاز دست‌نخورده برای ما باقی مانده و این تفکر اصلا درست نیست. البته به نظرم باید یک توافق حاصل شود و راه‌حلی را بدهند که هیچ تیمی ضرر نکند.

گویا مطالبات‌تان هم تا حدی پرداخته شده و قرار است طی روزهای آینده پرداختی جدید هم از طرف باشگاه انجام شود.

درمورد پرداختی جدید نمی‌دانم اما انگار صحبت‌هایی شده، هرچند تا الان هم حدود ۷۰درصد بازی‌ها برگزار شده است.

به‌عنوان بازیکنی که یک روزی از سکوها استقلال را تشویق می‌کردی، امروز که پیراهن آن را می‌پوشی واقعا چه حسی داری؟

خدا شاهد است برای همین فصل جاری پیشنهاد چشمگیر مالی داشتم که از لحاظ درآمد با همه این پنج، شش سالی که در لیگ برتر بازی می‌کردم، برابری می‌کرد اما با مبلغ خیلی پایین‌تر به استقلال آمدم چون از همان کودکی‌ام این تیم را دوست داشتم. از سوی دیگر پدرم هم علاقه شدیدی به این تیم داشت و خودم هم علاقه داشتم این اتفاق بیفتد و هیچ موقع از استقلالی‌شدن پشیمان نمی‌شوم و این موضوع یکی از بهترین اتفاقات زندگی هم به شمار می‌رود. امیدوارم در ادامه طوری کار کنم که بتوانم دل هواداران را به دست بیاورم.

آن موقع که روی سکوها استقلال را تشویق می‌کردی فکر می‌کردی یک روز پیراهن این تیم را بپوشی و برایش بازی کنی؟

واقعا بله و مدام به این موضوع و روزی که مقابل هواداران با پیراهن استقلال بازی کنم، فکر می‌کردم و برنامه داشتم. اتفاقا یک‌سال بعد از زمانی که عکسم با پیراهن استقلال روی سکوها منتشر شد، در لیگ برتر بازی کردم و بازیکن خود استقلال هم بودم و در امیدهای این تیم بازی می‌کردم و در تمرینات بزرگسالان هم حضور داشتم که دیگر من را نخواستند که به نفت رفتم. بعد از آن هم دوسال پشت‌سر هم از استقلال پیشنهاد داشتم که این امر محقق نشد اما در سومین سالی که این پیشنهاد شد، سرانجام پیراهن آبی را پوشیدم.

این سوال را از این جهت مطرح کردم که برخی بازیکنانی که پیراهن هردو تیم را پوشیده‌اند، از انتخاب یکی از آنها ابرازپشیمانی می‌کنند و به‌تازگی هم یکی از بازیکنان ادعای قدیمی‌اش را تکرار کرده و دوباره گفته پشیمان است که پیراهن استقلال را پوشیده است.

درهرصورت این اتفاق طبیعی است و به دفعات تکرار شده که یک بازیکن که به یکی از دوتیم علاقه داشته، پیراهن تیم دیگری را پوشیده اما مطمئنا بازیکنی که از پوشیدن پیراهن استقلال ابرازپشیمانی می‌کند، حتما در این تیم بازی به او نرسیده و اگر می‌توانست در استقلال به‌صورت ثابت بازی کند و شرایط در این تیم برایش مهیا بود، امروز به‌طور قطع شرایط برایش فرق داشت و طور دیگری حرف می‌زد و مطمئنا هیچ‌گاه از این موضوع پشیمان نمی‌شد.

کار با استراماچونی چطور بود؟ در هر صورت تو در زمان این مربی به استقلال پیوستی و آبی‌پوشان با این مربی ایتالیایی موفق بودند.

استراماچونی مربی بی‌نظیری بود و جزء یکی از بهترین مربیانی بوده که دراین سال‌ها با او کار کردم. طی دوماه اولی که به استقلال آمده بودم در زمان استراماچونی هیچ تمرین تکراری با این مربی نداشتیم، حتی گرم کردن تکراری هم نداشتیم و واقعا از لحاظ فنی کارکردن با او لذتبخش بود.

کار با مجیدی چطور است؟

آقافرهاد یک مربی جوان و با‌انگیزه است که از دل باشگاه استقلال بیرون آمده و مربی این تیم شده است و از لحاظ کلاس فنی قطعا آینده خیلی خوبی دارد. او مدارک مربیگری‌اش را از کلاس‌های سطح اول اروپا گرفته و به نظرم اگر به او امکانات بدهند و شرایط برایش مهیا باشد، بدون‌شک نتایج خیلی‌خوبی در آینده خواهد گرفت.

با بازگشت مصدومانی مثل شجاعیان و فرشید اسماعیلی کار تو در ترکیب اصلی استقلال سخت نمی‌شود؟

در فوتبال باید مبارزه کرد. روزی که به استقلال پیوستم این تیم حدود ۱۰ هافبک داشت و حتی پاتوسی هم نرفته بود و با وجود بازیکنانی مثل شجاعیان، پاتوسی، اسماعیلی، ریگی، کریمی، باقری و آذری که همه برای این تیم بازی کرده بودند به این تیم آمدم، من به همه شرایط آگاه بودم و زمانی هم که به استقلال آمدم به جز پاتوسی همه این بازیکنان در تیم حضور داشتند اما سیستم استراماچونی به‌گونه‌ای بود که در برخی بازی‌ها بسیاری از این هافبک‌هایی که اسم بردم به همراه من در ترکیب اصلی استقلال بازی می‌کردند. به‌طور مثال در بازی با گل‌گهر در تهران که دیاباته مصدوم شده بود و او را نداشتیم با ترکیبی که گفتم به میدان رفتیم و حریف را هم شکست داد، در فوتبال مطمئنا هرکس تلاش بیشتری کند می‌تواند نتیجه‌اش را هم در زمین بگیرد و خوشحالم که در اولین سال حضور در استقلال توانستم برای تیم محبوبم در بسیاری از بازی‌ها به میدان بروم.

چطور استقلال که به صدر رسیده بود امروز 11 امتیاز (با یک بازی کمتر) از حریف در جدول عقب است؟

در بازی‌های زیادی در دقایق پایانی و حتی از دقیقه ۹۰ به بعد گل خوردیم یا بازی را باختیم یا حریف بازی را به تساوی کشاند و فکر می‌کنم اگر امتیازات این بازی‌ها را داشتیم همین الان ما با ۱۰ امتیاز اختلاف درصدر جدول بودیم.

نظر شما