شناسهٔ خبر: 40388984 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گندم‌زار طلایی و ابزار سنتی برداشت

خرم‌آباد - ایرنا - فصل برداشت گندم که می‌رسد تا چشم کار می‌کند در امتداد نگاهت دشت طلایی گندم است، با اندکی درنگ پای صحبت‌های کشاورزان الیگودرزی متوجه می شوی با اینکه اینجا قطب تولید گندم است ولی هنوز تجهیزات پیشرفته‌ای وجود ندارد و لاجرم کشاورزان با ابزاری سنتی کار می‌کنند.

صاحب‌خبر -

تجربه زندگی در روستا را که داشته باشی خوب می دانی که روستا با کشاورزی معنا پیدا می کند و می دانی که دغدغه و درد و رنج کشاورز به هنگام برداشت محصول چه معنایی می دهد.
از همان روزهای نخستین پاییز که فصل کاشت پاییزه گندم در الیگودرز است سختی کار این کشاورزان با شخم زدن زمین و آبیاری سنتی و دلهره سرمای زمستان تا فصل برداشت و فروش و تبدیل دسترنج یک ساله به لقمه ای نان  را می توان با تمام وجود لمس کرد.

فصل برداشت گندم که فرا می رسد می توان شاهکار دسترنج کشاورزان و چرخه طبیعت را به زیبایی مشاهده کرد آنگاه که زمین های سرسبز و حاصلخیر الیگودرز سراسر به دشتی طلایی از خوشه های گندم تبدیل می شود.

با اینکه امروزه به مدد ابزار و تجهیزات پیشرفته و کشاورزی مکانیزه بخش عمده ای مشکلات مرتبط با برداشت محصول حل شده است اما هنوز هم در برخی نقاط دور دست الیگودرز  کاشت و برداشت گندم کاملا سنتی و همانند ۵۰ سال قبل انجام می شود.

در قسمت هایی از دشت "بربرود" الیگودرز فرایند کاشت و  برداشت گندم کاملا مکانیزه است اما در مناطقی از بخش "زلقی" کاملا به صورت سنتی این کار انجام می شود .

کشاورزان و مشکلاتی از جنس ابزار  

یکی از کشاورزان گندم کار در روستای "آب باریک" که زمینهای حاصلخیز و همواری دارد، به ایرنا گفت: بیش از ۳۰ هکتار از اراضی دیم و آبی در اختیار دارم اما در زمان کاشت و برداشت مجبور هستم با کارگر و به صورت سنتی محصول را کاشته و سپس برداشت کنم.
احمد علی طالبی از نبود ادوات کشاورزی در موقع زمان کاشت و برداشت نیز گفت و افزود: کودشیمایی مورد نیاز را نمی توانیم تامین کنیم و جهادکشاورزی سمپاشی به موقع نیز برای مبارزه با آفتهای مختلف از جمله  آفت "سن" را انجام نمی دهد.
این کشاورز با اشاره به مشکلاتی همچون  نبود کلاسهای توجیهی و آموزشی  برای کشاورزان اظهار داشت: همه زندگی یک کشاورز همین زمینهای گندم است که  متاسفانه مورد بی مهری در طول فرایند تولید واقع شده است. 
وی یادآور شد: یکی دیگر از مشکلات اساسی ما عدم خرید به موقع گندم، عدم پرداخت بهای گندم خریداری شده و سختی کار در زمان برداشت محصول است.

یکی از کشاورزان روستای "دره کول" واقع در بخش زلقی الیگودرز نیز گفت: مشکلات و سختی های فراوانی در هنگام کاشت و برداشت محصول داریم و هنوز هم گندم را با چارپایان کشت و تولید می کنیم. 
پنجشنبه غیب الله وند می گوید: یک هکتار گندم را با  روش های سنتی کاشته ام  و با سختی آبیاری کرده و حالا باید این گندم را با داس درو کنم.

گندم ؛ بیشترین  کشت کشاورزان  الیگودرز 
مدیر جهاد کشاورزی الیگودرز در این باره به ایرنا گفت: بیشترین محصول کشاورزان شهرستان الیگودرز گندم است که یک کشت کاملا بومی و مورد توجه کشاورزان این منطقه است.
حمید رضا غلامی با تایید مشکلات گندم کاران اظهار داشت: محصول گندم‌ کشاورزان الیگودرزی اغلب با کمباین‌های کرایه‌ای برداشت می‌شود ‌و برای برداشت گندم و جو در این شهرستان از کمباین‌های استان‌های دیگر استفاده شده اما بدلیل اینکه در این فصل از سال کمباین داران کار زیادی دارند در برخی مناطق باید به روش سنتی محصول را برداشت کرد.
وی افزود: برخی مناطق صعب العبور شهرستان نیز برای بردن کمباین صرفه اقتصادی ندارد. 

غلامی تصریح کرد: سطح زیر کشت گندم آبی و دیم در این شهرستان به ترتیب ۸۵۰۰ و ۳۰ هزار هکتار است و  پیش‌بینی می شود از این سطح زیر کشت ۵۰ هزار تن برداشت صورت گیرد.

وی با بیان کنترل آفتها در مزارع گندم در این شهرستان هر ساله انجام می شود گفت: در سال جاری زراعی از نظر آفت سن ، خوشبختانه مشکل خاصی در این شهرستان وجود نداشته  و شرایط خوب بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی الیگودرز یادآور شد:  برخی کشاورزان که رقم بسیار پایینی از تولید را دارند کاملا سنتی کار می کنند که بازدهی بسیار کمی نیز دارند.
 ۱۲۰  میلیارد تومان سودآوری برداشت گندم در الیگودرز

 فرماندار الیگودرز نیز دراین باره گفت: کشاورزان و بهره‌برداران این شهرستان سالانه ۱۲۰ میلیارد تومان گندم تولید می‌کنند.

حمید کشکولی در گفت و گو با ایرنا افزود: امسال از ۶ هزار و ۶۰۰ هکتار زمین کشاورزی شهرستات به صورت آبی و ۳۰ هزار هکتار به صورت دیم زیر کشت قرار گرفته است.
به گفته وی تولید گندم و کلزا امسال نسبت به سال گذشته رشد ۱۰ درصدی داشته است. 
پیش بینی خرید ۶۰ هزار تن گندم از الیگودرز 
مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی الیگودرز نیز گفت: خرید گندم از کشاورزان در دهه اول تیر ماه آغاز می شود.

مهرداد رضایی  در گفت و گو با ایرنا افزود: سال گذشته  ۴۰ هزار تن گندم از زارعین شهرستان الیگودرز خریداری شد که مشکلاتی نیز در پرداخت مطالبات وجود داشت.
وی اظهار داشت : برای سال جاری زراعی برای خرید گندم مراکز مختلفی در نظر گرفته شده است و کشاورزان مشکلی در این زمینه نخواهند داشت.
رضایی با بیان اینکه سالهای قبل قاچاق گندم الیگودرز به شهرهای اطراف اتفاق می افتاد افزود: امسال با کنترل ورودی های شهرستان از قاچاق  گندم به شهرهای اطراف جلوگیری ممانعت می کنیم.
مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی الیگودرز با اشاره به قیمت خرید گندم در سال جاری گفت: هر کیلوگرم گندم ۲هزار و۵۰۰  تومان  و هر کیلوگرم کلزا نیز چهارهزار و۶۰۰ تومان قیمت گذاری شده است.
وی یادآور شد: در الیگودرز پنج کارخانه آرد ، یک  سیلو ۵۰ هزار تنی  و ۲ تعاونی روستایی وجود دازد که محل خرید گندم کشاورزان به صورت مصوب و توافقی است.

رضایی گفت: ظرفیت انبار گندم در شهرستان  ۱۲۰ هزار تن است که بیش از ۲ برابر تولید گنجایش انبار داریم.

الیگودرز در شرق لرستان واقع شده است.

نظر شما