شناسهٔ خبر: 40388926 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

چگونه بعد از قرنطینه به دنیای ورزش برگردیم؟

عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی سناباد گلبهار گفت:اگر تمرینات بدنسازی برای مدتی چند ماهه قطع شود، حجم و قدرت عضلات کاهش می‌یابند.

صاحب‌خبر -
محترم یزدانیان دکتری فیزیولوژی ورزشی عصبی عضلانی و عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی سناباد گلبهار در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: دوران قرنطینه به پایان رسیده و زندگی کم کم به روال عادی خود باز می گردد در این بین تعطیلی باشگاه‌های ورزشی در کنار تعطیلی سایر مشاغل، باعث شد که تعداد زیادی از ورزشکاران از تمرین فاصله بگیرند بسیاری از ورزشکاران با خلاقیت خود تمریناتی را در منزل انجام می‌دادند برخی هم تمرینات را به طور کامل متوقف کردند.
 
چگونه بعد از قرنطینه به دنیای ورزش برگردیم؟
 
او افزود: بی تمرینی عوارض روحی و جسمانی زیادی را با خود به همراه دارد. خستگی، بی حوصلگی، کاهش استقامت، قدرت و حجم عضلانی از عوارض مهم بی تمرینی است.
 
 
این متخصص فیزیولوژی ورزشی عصبی عضلانی ادامه داد: خبر خوب این است که زیاد نگران نباشید، زیرا به محض شروع فعالیت ورزشی بعد از بی تمرینی پدیده "حافظه عضلانی" به کمک شما می‌آید و شما را در زمان کمتری نسبت به قبل به شرایط آمادگی می‌رساند.

حافظه عضله چیست؟

یزدانیان بیان کرد: اگر تمرینات بدنسازی برای مدتی چند ماهه قطع شود، حجم و قدرت عضلات کاهش می‌یابند و اگر مجددا از سر گرفته شوند حجم و قدرت از دست رفته تنها در عرض چند هفته تمرین دوباره به دست خواهند آمد.

او تصریح کرد: مکانیزم حافظه عضلانی به این صورت است که، حافظه عضله یک حافظه عملی است و عقیده بر این است این پدیده عمدتاً به دلیل مکانیزم سیستم عصبی است.
 
این مدرس دانشگاه با اشاره به دو نظریه مطرح در زمینه حافظه عضلانی، تاکید کرد: اولین نظریه این است که به دلیل تمرینات قدرتی، بافت‌های اطراف عضلات گسترش پیدا کرده که در زمان بی تمرینی این بافت‌های اضافی از بین نمی‌روند، بلکه فقط از سایز و حجم آن‌ها کم می‌شود و بعد از شروع مجدد تمرینات قدرتی، این بافت‌ها ساده‌تر از قبل ساخته شده و رشد می‌کنند.
 
چگونه بعد از قرنطینه به دنیای ورزش برگردیم؟
 
یزدانیان اظهار کرد: نظریه دوم از سیستم عصبی مرکزی منشاء می‌گیرد. عصب به دلیل تمرینات مستمر، گذرگاه ساخت مجدد عضلات را یاد گرفته، بنابراین سیستم عصبی نیازی برای یادگیری مجدد تمرینات و مسیر رشد عضلات ندارد؟! زیرا در حافظه عضلات ذخیره شده است.

او افزود: تنها به خاطر داشته باشید که اکنون تمرینات خود را با شدت پایین و با حوصله شروع کنید و اجازه بدهید تا بدنتان کمی به تمرینات عادت کند و سپس شدت تمرینات را با توجه به شرایط رشته ورزشی و فردی خود، افزایش دهید.

انتهای پیام//ف.س

نظر شما