یکی از مهمترین دستاوردهای دستگاه تعلیم و تربیت در دوره کرونا، که تعطیلی اجباری مدارس را در پی داشت، تقویت انواع روشهای آموزشی غیرحضوری بود که ظرفیتهای خوبی برای آموزش و پرورش ایجاد کرده است. در واقع معضل کرونا و آثار مترتب بر آن، در کنار همه مشکلات و بحرانهایی که در جامعه باعث شده است، توانست موتور خاموش و زنگزدۀ آموزشهای مبتنی بر تکنولوژی نوین را در نظام آموزش و پرورش ما به راه انداخته و آن را به پیشران اصلی این قطار تبدیل کرده است.
رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، در گفتوگو با پانا درباره آموزش در دوران پساکرونا و همه تغییرات حاصل از این دوره گفت: «بعد از تعطیلی مدارس کشور در اثر شیوع اپیدمی کرونا و تجارب نظام تعلیم و تربیت کشور در تداوم امر آموزش و پرورش از طریق «آموزشهای تلویزیونی»، «تدریس آنلاین» و «بستههای آموزشی» در مناطق محروم ما را به چند سناریوی مختلف برای سال تحصیلی میرساند که در همه این سناریوها بر استفاده از ظرفیت فناوری در آموزش و پرورش تاکید شده است.»
وی ادامه داد: «برنامه ما برای سال آینده بستگی به وضعیت خطر کرونا در کشور دارد؛ اما در مهرماه امسال، درگیر کرونا باشیم یا نباشیم، مسلم است که آموزش و پرورش قصد بازگشت به روشهای سنتیِ قبل از کرونا را ندارد؛ چون ثابت شده است که فناوری جدید در عرضه محتواهای متعدد و گسترده نقش بسیار مهمی را ایفا میکند.»
معاون وزیر آموزش و پرورش در تشریح گزینههایی که برای سال آتی تحصیلی مطرح است گفت: «درصورتیکه در سال تحصیلی آینده مشکل کرونا حل و فصل شده باشد و مدارس به روال عادی بازگردد، رویکرد ما در آموزش رویکردی ترکیبی مشتمل بر روشهای سنتی (حضوری) و مجازی (غیرحضوری) خواهد بود که در آن از آموزشهای تلویزیونی و آنلاین و ... برای غنیکردن آموزشها استفاده خواهیم کرد.»
حکیمزاده ادامه داد: «چنانچه در مهرماه امسال همچنان درگیر مشکل کرونا باشیم، از روشهای غیرحضوری موجود استفاده خواهیم کرد که البته با شناسایی نقاط ضعف و برطرف کردن اشکالاتِ شیوههای غیرحضوری سعی میکنیم حداکثر بهرهبرداری را از تجارب آموزش و پرورش در این دوره داشته باشیم.»
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با ابراز امیدواری از رفع بحران کرونا در دنیا بیان کرد: «آرزو میکنم تا شروع سال تحصیلی آتی دنیا از وجود این بیماری پاک شود؛ اما به همه دانشآموزان و خانوادههایشان اطمینان میدهم دستگاه تعلیم و تربیت، با بهرهگیری از رویکرد ترکیبی در امر آموزش، با آمادگی کامل به استقبال سال تحصیلی جدید خواهد رفت.»
∎
نظر شما