شناسهٔ خبر: 40388538 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بررسی رخدادهای لرزه‌ای در هفته گذشته؛

ثبت زلزله‌های ۵.۲ و ۴ در دوگنبدان و دماوند/دهدشت با زمینلرزه ۴.۲ لرزید

مریم رضایی

بعد از زمینلرزه دو گنبدان استان کهگیلویه و بویراحمد با بزرگای ۵.۲، دماوند استان تهران نیز بار دیگر زمینلرزه‌ای با بزرگای ۴ را تجربه کرد و به اعتقاد محققان این حوزه جنبایی گسل مشا موجب این رخداد لرزه‌ای در استان تهران شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، روز چهارشنبه، ۷ خرداد ماه بار دیگر دماوند استان تهران با زلزله‌ای به بزرگای ۴ لرزید. عمق این زلزله در ۱۲ کیلومتری و به فاصله ۷ کیلومتری دماوند، ۷ کیلومتری آبعلی و ۱۳ کیلومتری رودهن بوده است.

به گفته دکتر علی بیت‌اللهی، رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، شهر دماوند با جمعیت ۴۸ هزار و ۳۸۰ نفر در ۷ کیلومتری، آبعلی با جمعیت ۲ هزار و ۷۵۸ نفر در ۷ کیلومتری و رودهن با جمعیت ۲۸ هزار و ۵۳۳ نفر در فاصله ۱۳ کیلومتری از رومرکز زلزله، نزدیکترین شهرهای منطقه به رومرکز زلزله هستند. علاوه بر آن آبادی‌های "قیام دشت خاوران شرقی" با جمعیت ۳۶ هزار و ۴۴۶ نفر در ۴۵ کیلومتری، "شهید نامجو جمال آباد" با جمعیت ۲۲ هزار و ۹۹۰ نفری در ۴۵ کیلومتری، "عالیین عظیمیه" با جمعیت ۲۱ هزار و ۵۹۴ نفر در ۵۷ کیلومتری رومرکز از نزدیکترین آبادی‌های گستره به رومرکز زلزله ۴ دماوند استان تهران هستند.

پراکندگی شهرها و آبادی‌های پیرامون زلزله ۷ خرداد

وی خاطر نشان کرد: بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که سگمنت‌هایی از گسل پیشانی کوهستان در مجاورت رومرکز زلزله امتداد دارند و احتمالا جنبایی آن قطعه گسلی از سامانه گسلی مشا موجب رخداد زلزله ۴ دماوند استان تهران شده است.

بیت‌اللهی با اشاره به زمینلرزه‌های تاریخی این منطقه، خاطر نشان کرد: تعداد ۱۴۱۸ زلزله با بزرگی ۲.۵ و بالاتر در گستره اطراف رومرکز از سال ۲۰۰۶ میلادی تا زمان وقوع زلزله ۴ دماوند استان تهران (مدت ۱۴ سال) ثبت شده است. از این تعداد ۱۲ زمینلرزه با بزرگی ۵ و بالاتر و ۹۵ زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ و بقیه زمینلرزه‌ها کوچکتر از بزرگی ۴ در اطراف رومرکز گسترده شده‌اند. این داده‌ها نشان می‌دهد که محدوده رخداد زلزله، لرزه‌خیزی بسیار بالایی دارد.

نقشه لرزه‌خیزی گستره اطراف زلزله ۴ دماوند استان تهران

علاوه بر آن روز شنبه، ۳ خرداد دوگنبدان استان کهگیلویه‌وبویر احمد با زلزله‌ای به بزرگای ۵.۲ لرزید. سگمنت‌هایی از گسل "پیشانی‌کوهستان" (MFF) در مجاورت رومرکز زلزله امتداد دارند و احتمالا جنبائی آن قطعه گسلی از سامانه گسلی MMF موجب رخداد زلزله ۵.۲ دوگنبدان استان کهگیلویه و بویراحمد شده است.

جزئیات زلزله‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۳ خرداد

در زرآباد استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۷، در شول‌آباد استان لرستان زلزله ۲.۸، در دیباج استان سمنان زلزله ۲.۹، در قاضی استان خراسان شمالی زلزله ۲.۶، در گلفاف استان کرمان زلزله ۲.۹، در دماوند استان تهران زلزله ۲.۶ و در دو گنبدان استان کهگیلویه‌وبویراحمد زلزله ۲.۶ رخ داد.

یکشنبه ۴ خرداد

در یکه‌سود استان خراسان شمالی زلزله ۲.۹، در سراب دوره استان لرستان زلزله ۲.۶، در فریدون‌شهر استان اصفهان زلزله ۲.۸ و در نایبند استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۶ به ثبت رسید.

دوگنبدان استان کهگیلویه‌وبویراحمد با زلزله‌ای به بزرگای ۵.۲ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۱۴ کیلومتری دوگنبدان و ۴۵ کیلومتری چرام استان کهگیلویه و بویراحمد و ۴۱  کیلومتری سردشت استان خوزستان بوده است. زلزله ۲.۹ از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بوده است.

دوشنبه ۵ خرداد

در بروات استان کرمان زلزله ۲.۹، در شول‌آباد استان لرستان زلزله ۲.۵، در قلعه گنج استان کرمان زلزله ۲.۹، در تایباد استان خراسان رضوی زلزله ۲.۵، در فیروزآباد استان لرستان زلزله ۲.۸ و در لیکک استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله ۲.۸ به ثبت رسید.

در دوگنبدان استان گهیلویه و بویراحمد زلزله‌های ۳.۴ در عمق ۸ کیلومتری و دو زلزله ۲.۸ رخ داد.

گرگان استان گلستان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد که کانون این زلزله در ۷ کیلومتری گرگان، ۱۹ کیلومتری سرخنکلاته و ۲۴ کیلومتری آق‌قلا این استان بوده است.

سرعین استان اردبیل با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۴ لرزید. عمق این زمینلرزه در ۱۴کیلومتری و کانون آن ۶  کیلومتری سرعین، ۱۰ کیلومتری نیر و ۱۴ کیلومتری اردیموسی این استان گزارش شد.

در ایذه استان خوزستان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۴ در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۲۶ کیلومتری ایذه، ۳۲ کیلومتری مسجد سلیمان و ۳۳ کیلومتری قلعه تل این استان گزارش شد.

پول استان مازندران با زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳.۷ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۱۶ کیلومتری پول، ۲۴ کیلومتری رویان و ۲۶ کیلومتری بلده این استان بوده است.

سه‌شنبه ۶ خرداد

در عشق آباد استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۹، در سرگز استان هرمزگان زلزله ۲.۹، در دوگنبدان استان کهگیلویه و بویر احمد زلزله ۲.۸، افرز استان فارس زلزله ۲.۸، فیروز آباد استان لرستان زلزله ۲.۹ و بیرم استان فارس زلزله ۲.۶ به ثبت رسید.

قیر استان فارس با زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۱۴ کیلومتری لرزید که کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۰ کیلومتری قیر، ۱۰ کیلومتری افرز و ۲۹ کیلومتری دوزه این استان بوده است. زلزله ۲.۸ از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

در شول‌آباد استان لرستان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۱۴ کیلومتری به ثبت رسید که کانون آن در ۲۴ کیلومتری شول‌آباد، ۳۶ کیلومتری ازنا و ۳۸ کیلومتری الیگودرز این استان بوده است.

چهارشنبه ۷ خرداد

سربیشه استان خراسان جنوبی با زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳.۵ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و کانون این زلزله در ۲۶ کیلومتری سربیشه، ۴۲ کیلومتری مود و ۶۹ کیلومتری شوسف این استان گزارش شد. زلزله ۲.۹ از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

در آرین‌شهر استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۶، در اهرم استان بوشهر زلزله‌های ۲.۹ و ۲و ۸، در بهرمان استان کرمان زلزله ۲.۶ و در نورآباد استان فارس زلزله ۲.۹ رخ داد.

دماوند استان تهران نیز با زلزله‌ای به بزرگای ۴ لرزید. عمق این زمینلرزه در ۱۲ کیلومتری زمین و کانون‌ آن در ۷ کیلومتری دماوند، ۱۳ کیلومتری رودهن و ۱۶ کیلومتری بومهن این استان گزارش شد.

پنج‌شنبه ۸ خرداد

در اهر استان آذربایجان شرقی زلزله ۲.۷ و در قطور استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۵ به ثبت رسید.

سفیدسنگ استان خراسان رضوی نیز با زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید که کانون آن در ۲۳ کیلومتری سفید سنگ، ۳۷ کیلومتری قلندرآباد و ۳۹ کیلومتری نصرآباد این استان گزارش شد.

جمعه ۹ خرداد

در مسجد سلیمان استان خوزستان زلزله ۲.۷ رخ داد.

تخت استان هرمزگان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۶ در عمق ۷ کیلومتری را تجربه کرد که کانون این زلزله در ۱۶ کیلومتری تخت، ۲۶ کیلومتری قلعه قاضی و ۴۱ کیلومتری بیکاه این استان بوده است.

در برازجان استان بوشهر زلزله‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۹ کیلومتری رخ داد که کانون این زلزله در ۱۵ کیلومتری برازجان، ۱۸ کیلومتری تنگ ارم و ۲۹ کیلومتری سعدآباد این استان بوده است.

دهدشت کهگیلویه وبویراحمد با زلزله‌ای به بزرگای ۴.۲ لرزید. عمق این زمینلرزه در ۱۴ کیلومتری و کانون آن در ۱۵ کیلومتری دهدشت و ۲۷ کیلومتری چرام استان کهگیلویه وبویر احمد و ۲۴ کیلومتری بهبهان استان خوزستان بوده است. دهدشت همچنین در این روز بار دیگر با زلزله ۳.۴ ریشتری لرزید.

انتهای پیام

نظر شما