شناسهٔ خبر: 40388359 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

بناهای حریم «فلک الافلاک» موزه می‌شوند

مرمت ساختمان«باشگاه افسران»پایان یافت/تهیه طرح محتوایی ایجاد موزه

خرم‌آباد- با اتمام مرمت ساختمان «باشگاه افسران» در حریم قلعه «فلک الافلاک»، تهیه طرح محتوایی ایجاد موزه «سکه و اشیای مفرغی» در این بنای تاریخی در دستور کار قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: ساختمان «باشگاه افسران» یکی از بناهای تاریخی موجود در محوطه قلعه «فلک الافلاک» است که به منظور مرمت این بنا و ساماندهی محوطه اطراف قلعه «فلک الافلاک» و ثبت جهانی آن از سوی اداره کل میراث فرهنگی لرستان تحویل گرفته شد.

پس از تخلیه این ساختمان تاریخی که متعلق به دوره پهلوی اول است، پروژه مرمت آن آغاز شد و خرداد ماه سال ۹۷ در حین مرمت و به دنبال بارش باران و وقوع رعد و برق، بخشی از آن فروریخت.

عملیات مرمت و احیای این اثر تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، ادامه یافت تا از ظرفیت ساختمان «باشگاه افسران» برای ایجاد موزه آثار تاریخی و حفظ بافت تاریخی حریم قلعه «فلک الافلاک» بهره گرفته شود.

مرمت ساختمان «باشگاه افسران» تمام شد

زهرا بهاروند معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اجرای طرح مرمت ساختمان «باشگاه افسران» در جوار قلعه تاریخی «فلک الافلاک» اظهار داشت: مرمت این بنای تاریخی کاملاً تمام شده است و در حال حاضر فضا سازی اطراف آن در حال انجام است.

پیگیری تهیه طرح محتوایی ساختمان «باشگاه افسران»

وی با بیان اینکه در خصوص ایجاد موزه در ساختمان «باشگاه افسران» با مشاوری که سازمان میراث فرهنگی معرفی کرده است وارد رایزنی شده‌ایم، تصریح کرد: به دنبال تهیه طرح محتوایی این بنا هستیم تا به موزه تبدیل شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان یادآور شد: پس از تهیه طرح محتوایی بحث موزه شدن ساختمان باشگاه افسران را پیگیری کنیم.

پیش بینی کاربری «موزه» برای ساختمان‌های حریم قلعه فلک الافلاک

بهاروند با اشاره به اینکه این ساختمان تبدیل به موزه سکه و یا اشیای مفرغی خواهد شد، گفت: ظرفیت ساختمان باید مطالعه شود و با توجه به اشیا و سکه‌های تاریخی که داریم طرح محتوایی تهیه شود و از این بنا به عنوان موزه استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه کاربری ساختمان‌های موجود در عرصه قلعه تاریخی «فلک الافلاک» به شکل موزه تعریف خواهد شد، تصریح کرد: در این راستا ساختمان «سربازخانه» نیز پس از مرمت به موزه اشیای تاریخی تبدیل می‌شود.

ساختمان «باشگاه افسران» موزه سکه و اشیای مفرغی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان نیز در این رابطه با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته تلاش شده که چند ساختمان را برای ایجاد موزه آماده کنیم، گفت: در این راستا ساختمان «باشگاه افسران» در محوطه باغ گلستان خریداری شده و مرمت آن را انجام داده‌ایم، این ساختمان در حال آماده سازی نهایی بوده تا طرح محتوایی آن آماده شود و بخشی از سکه‌ها و اشیا تاریخی استان را در گالری‌های متفاوتی که در این ساختمان و موزه پیش بینی کرده‌ایم به نمایش بگذاریم.

سید امین قاسمی با بیان اینکه قرار بود که این موزه قبل از عید نوروز و برای بازدید گردشگران افتتاح شود، اما با توجه به محدودیت‌هایی که به وجود آمده این کار متوقف شد و ما نتوانستیم بحث آماده سازی طرح محتوایی را انجام دهیم، تصریح کرد: با رفع محدودیت‌ها، قطعاً این موزه تکمیل و ظرف دو ماه آینده آماده بهره برداری خواهد بود.

به زودی گالری‌های موزه‌ای، ویترین‌ها و طرح محتوایی ساختمان «باشگاه افسران» را آماده می‌کنیم

وی با بیان اینکه بعد از موزه ایران باستان شاید، بیشترین و غنی‌ترین اشیا تاریخی را در گنجینه آثار تاریخی لرستان داریم، گفت: در این راستا ساختمان «باشگاه افسران» در کنار قلعه «فلک الافلاک» را مرمت اصولی، بازسازی و استحکام بخشی کردیم و به زودی گالری‌های موزه‌ای، ویترین‌ها و طرح محتوایی آن را آماده می‌کنیم تا به عنوان موزه باستان شناسی، اشیای مفرغی، سکه‌ها و اشیای نقره‌ای را در معرض نمایش بگذاریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با بیان اینکه در تلاش هستیم که یکی دیگر از ساختمان‌های عرصه قلعه «فلک الافلاک» که دارای قدمت تاریخی است را به موزه مردم شناسی و موزه اشیای سفالی تبدیل کنیم، افزود: کار اجرایی ساختمان «باشگاه افسران» تمام شده است، تنها طرح محتوایی، گالری‌ها و ویترین‌های موزه‌ای آن مانده که به زودی با منابع استانی و ملی فاز اول که موزه سکه و اشیا مفرغی بوده را در این ساختمان تا پایان امسال ایجاد کنیم.

نظر شما