شناسهٔ خبر: 40387925 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

زبان چین در برابر دخالت‌های تجزیه‌طلبانه غرب نظامی شد

روزنامه جوان

پس از درخواست امریکا برای بررسی پیش‌نویس قانون چین درباره هنگ‌کنگ در شورای امنیت سازمان ملل و همین‌طور بیانیه مشترک وزارتخانه‌های امور خارجه بریتانیا، استرالیا، کانادا و ایالات متحده درباره مسائل هنگ‌کنگ ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه اعلام کرد که پکن کشور‌های دیگر را به قطع فوری مداخله در امور هنگ‌کنگ فرا می‌خواند.

صاحب‌خبر -
سرویس بین الملل جوان آنلاین:  وزیران خارجه امریکا، انگلیس، استرالیا و کانادا روز پنج شنبه با صدور بیانیه‌ای مشترک نسبت به تصویب لایحه امنیت ملی هنگ‌کنگ در کنگره ملی خلق چین، عمیقاً ابراز نگرانی کردند و از پکن خواستند به اعلامیه مشترک با انگلیس که طبق آن وعده خودمختاری با درجه بالا به هنگ‌کنگ داده شده، پایبند باشد، بدون اینکه به مداخلات آشکار خود در حمایت از جریانات تجزیه‌طلب این منطقه در سال‌های استعمار انگلیس اشاره کنند. علاوه بر این، انگلیسی‏‌ها در اقدام مداخله‏جویانه دیگری، در حال بررسی تسهیلات برای اعطای شهروندی به هنگ‌کنگی‌هاست و از طرف دیگر امریکایی‌ها هم ضمن اعلام تصمیم فروش موشک‌های پیشرفته به دنبال مطرح کردن پرونده هنگ‌کنگ در شورای امنیت هستند، اقداماتی که خشم چینی‌ها را به اوج رسانده و پکن که معمولاً پیرو سیاست «آرام‌سازی» کم‌تنش‌ترین نوع ادبیات را به کار می‌گیرد حالا به تهدید نظامی مستقیم رو آورده است.

پس از درخواست امریکا برای بررسی پیش‌نویس قانون چین درباره هنگ‌کنگ در شورای امنیت سازمان ملل و همین‌طور بیانیه مشترک وزارتخانه‌های امور خارجه بریتانیا، استرالیا، کانادا و ایالات متحده درباره مسائل هنگ‌کنگ ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه اعلام کرد که پکن کشور‌های دیگر را به قطع فوری مداخله در امور هنگ‌کنگ فرا می‌خواند. به گزارش اسپوتنیک، این دیپلمات چینی گفت: «کشور‌های مربوط به شدت در امور هنگ‌کنگ و در امور داخلی جمهوری خلق چین دخالت می‌کنند، چین این کار را محکوم و اعتراض شدید خود را ابراز می‌کند. ما این نکته را به کشور‌های مربوطه اطلاع داده ایم... از همه کشور‌های ذی‌ربط می‌خواهیم که به حاکمیت چین احترام بگذارند و از هرگونه تلاش برای مداخله در امور هنگ‌کنگ خودداری کنند.» یک روز قبل از سخنان لیجیان، استرالیا، کانادا و امریکا با صدور بیانیه‌ای مدعی شده بودند که تصمیم مقامات چین برای تدوین قانون امنیت ملی برای هنگ‌کنگ مغایر با مفاد اعلامیه خودمختاری این منطقه است که بریتانیا و چین آن را امضا کرده‌اند. قبل از آن بیانیه و در واقع برای مقدمه‌چینی برای صدور آن، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا خطاب به کنگره ایالات متحده گفته بود که هنگ‌کنگ دیگر یک منطقه خودمختار در چین نیست. پمپئو در حساب توئیتری خود نوشته بود: به کنگره گزارش دادم که با توجه به حقایق موجود، هنگ‌کنگ دیگر در چین یک منطقه خود مختار نیست. امریکا در کنار مردم هنگ‌کنگ می‌ایستد.

لیجیان در ادامه واکنش خود، امریکا را به توقف فوری آنچه «بازی سیاسی بی ارزش» نامید، فراخواند و هشدار داد: «امریکا باید هر چه سریع‌تر به مداخله در امور داخلی هنگ‌کنگ پایان دهد و اگر همچنان به این دخالت ادامه دهد چین آماده اتخاذ تدابیری علیه واشنگتن است.» این مقام چینی افزود: نمی‌پذیریم امریکا از سازمان ملل به عنوان گروگان استفاده کند. سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین هشدار داد پکن حق دست زدن به اقدامات متقابل علیه انگلیس را در صورتی که این کشور تسهیلات برای اعطای شهروندی به هنگ‌کنگی‌ها را در نظر بگیرد برای خود محفوظ می‌داند. لیجیان در عین حال پیشنهاد امریکا برای میانجیگری در مناقشه مرزی اخیر میان چین و هند را رد و تأکید کرد این دو کشور مکانیزم‌های ارتباطی مختص به خود را برای حل و فصل مسائل دارند. همچنین کری لام، رئیس اجرایی هنگ‌کنگ به امریکا نسبت به مداخله در امور داخلی خود هشدار داده و در بیانیه‌ای عنوان کرد: هرگونه تحریم امریکا یک شمشیر دو لبه است که نه فقط به منافع هنگ‌کنگ آسیب وارد خواهد کرد بلکه لطمه چشمگیری نیز به منافع امریکا وارد می‌کند. بر اساس این بیانیه مازاد تجاری امریکا در تجارتش با هنگ‌کنگ از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ بیشترین مازاد تجاری در میان تمامی شرکای تجاری آن بوده است.

تهدید به اقدام نظامی در تایوان

دو مسئول برجسته چینی روز جمعه تأکید کردند اگر گزینه دیگری برای پکن جهت ممانعت از استقلال تایوان نماند، از گزینه نظامی استفاده خواهد کرد.

رئیس هیئت ستاد مشترک در شورای نظامی چین در اظهاراتی در همایشی به مناسبت پانزدهمین سالروز تصویب قانون مبارزه با جدایی‌طلبی و استقلال، گفت: درصورت ادامه پافشاری تایوان گزینه نظامی را اجرایی می‌کنیم. وی گفت: اگر فرصت برای اتحاد دوباره چین و تایوان از دست برود نیرو‌های مسلح و همه مردم چین و حتی ساکنان تایوان همه اقدامات و امکانات لازم را برای از بین بردن هر طرحی برای جدایی و استقلال به کار خواهند بست. این مسئول چینی خاطرنشان کرد: قول نمی‌دهیم که در این مسئله از استفاده از گزینه نظامی اجتناب شود. ما استفاده از همه تدابیر مطلوب برای تضمین ثبات و سلطه بر اوضاع در تنگه تایوان را حق خود می‌دانیم. رئیس کمیته دائم شورای ملی نمایندگان چین نیز که سومین مسئول در حزب حاکم کمونیست است، تأکید کرد گزینه نظامی آخرین گزینه در قبال تایوان است و چین برای بار صدم هم تلاش مضاعفش را خواهد کرد تا این مسئله از راه مسالمت آمیز حل شود. وی نیرو‌های جدایی‌طلب تایوان را مخاطب قرار داد و گفت: مسیر استقلال تایوان به بن‌بست می‌رسد و هرگونه به چالش کشیدن قانون مجازات سختی خواهد داشت. قانون مخالفت با جدایی‌طلبی که در سال ۲۰۰۵ در چین به تصویب رسید زمینه را برای هر اقدام نظامی علیه تایوان در صورت جدایی یا حتی نزدیک شدن به این هدف فراهم می‌کند.

نظر شما