شناسهٔ خبر: 40387647 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

حاشیه‌ای بر مثبت شدن تست کووید ۱۹ در حداقل ۱۰ تیم لیگ برتری در فاصله ۲۰ روز تا شروع دوباره مسابقات

تیغ کرونا زیر گلوی فوتبال

روزنامه جوان

مثبت شدن تست کرونا در بین اعضـای حداقل ۱۰ تیم لیگ برتری سبب شده شرایط سختی بر فوتبال باشگاهی در فاصله ۲۰ روز تا شروع دوباره لیگ حاکم شود.

صاحب‌خبر -
سرویس ورزشی جوان آنلاین: کار فوتبال ایران با کرونا گویا کم‌کم دارد به جا‌های باریک کشیده می‌شود. ۲۹ خرداد در شرایطی با بازی عقب‌افتاده فولاد و استقلال، لیگ نوزدهم از سرگرفته می‌شود که در فاصله کمتر از سه هفته تا آغاز دوباره لیگ برتر با بالا رفتن آمار تیم‌هایی که تست کرونای برخی اعضای‌شان مثبت شده، لیگ در وضعیت نامعلومی قرار گرفته و اعلام آمار کرونایی‌های لیگ برتر فضای نگران‌کننده‌ای را بر فوتبال باشگاهی حاکم کرده است. پاسخ‌های دوپهلو و عدم شفاف‌سازی تصمیم‌گیرندگان برگزاری لیگ، درباره سرنوشت لیگ نوزدهم در صورت افزایش کرونایی‌های لیگ هم سبب شده فوتبال باشگاهی ایران این روز‌ها در یک برزخ گرفتار شود.

۱۰ تیم آلوده به کرونا در لیگ برتر

۲۷ اردیبهشت وقتی ستاد ملی مقابله با کرونا با از سرگیری لیگ‌های ورزشی موافقت کرد، خیلی‌ها شمارش معکوس را برای شروع لیگ برتر آغاز کردند. باشگاه‌ها در اولین قدم طبق پروتکل بهداشتی تنظیم شده برای مسابقات و شروع تمرینات، مأمور شدند تا از همه اعضای تیم تست کرونا بگیرند تا در صورت منفی بودن در تمرینات پا به توپ شوند. حالا با گذشت ۱۰ روز از صدور مجوز برگزاری لیگ، شیوع کرونا در بین تیم‌های لیگ برتری سبب شده دغدغه‌هایی جدی درباره شروع لیگ با وجود تست‌های مثبت برخی تیم‌ها به وجود بیاید. در حال حاضر طبق آماری که به صورت غیررسمی منتشر شده، تست ۲۹ نفر از اعضای ۱۶ تیم لیگ برتری مثبت اعلام شده است.

با توجه به خبر‌هایی که تا دیروز اعلام شد تاکنون ۱۰ تیم از ۱۶ تیم لیگ برتری تست مثبت کرونا داشته‌اند، آماری قابل تأمل که حساسیت‌های شروع لیگ را بالا برده است. تاکنون تست دو عضو تدارکات باشگاه پرسپولیس، دو بازیکن و یک عضو باشگاه سپاهان، چهار عضو باشگاه تراکتور، یک مربی و یک عضو باشگاه شهرخودرو، پنج عضو باشگاه فولاد، دو بازیکن و یک عضو کادر اجرایی باشگاه صنعت نفت، شش عضو باشگاه ماشین‌سازی، سه بازیکن و یک عضو تیم پارس جنوبی، یک بازیکن سایپا و پنج بازیکن باشگاه گل‌گهر مثبت اعلام شده که برخی از این موارد مانند اعضای گل‌گهر سلامتی‌شان را به دست آورده‌اند و تست جدیدشان منفی بوده است.

در این میان تیم‌های استقلال، شاهین شهرداری بوشهر، پیکان و نساجی چهار باشگاهی هستند که تست همه اعضای آن‌ها منفی گزارش شده و از نتایج تست‌های گرفته شده از اعضای نفت مسجدسلیمان و ذوب‌آهن نیز هنوز خبری منتشر نشده است.

توپ در زمین فدراسیون فوتبال است

حال در شرایطی که شاهد مثبت شدن تست کرونای اعضای حداقل ۱۰ تیم لیگ برتری هستیم، سرنوشت شروع بازی‌ها از ۲۹ خرداد با چالش روبه‌رو شده است. در این بین وزارت بهداشت و وزارت ورزش مدعی هستند که تصمیم نهایی درباره شروع بازی‌ها را باید سازمان لیگ بگیرد و توپ را در زمین فدراسیون فوتبال انداخته‌اند.

در این راستا بود که مهدی علی‌نژاد، معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش دیروز تصمیم برگزاری یا عدم برگزاری لیگ را به گردن فدراسیون فوتبال انداخت: «ما می‌گوییم آن‌ها مجاز به برگزاری مسابقات هستند و اجازه دادیم، اما برگزاری یا عدم برگزاری بازی‌ها بر عهده فدراسیون فوتبال است. کشور‌هایی مثل آلمان و ایتالیا یا کار خود را شروع کرده‌اند یا شروع خواهند کرد. شرایط ایتالیا و اسپانیا از ایران به لحاظ مرگ و میر خیلی بدتر است، اما آن‌ها هم کارشان را آغاز کرده‌اند. آن چیزی که ستاد مبارزه با کرونا به ما ابلاغ کرده در اختیار فدراسیون‌ها قرار گرفته است و همه چیز به عهده آنهاست.»

مهرزاد خلیلیان، سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی هم چنین نظری دارد: «درباره شروع بازی‌ها فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ باید تصمیم می‌گرفتند و ما برای ارتقای سطح بهداشت آن‌ها را کمک می‌کنیم.»

ستاد ملی مقابله با کرونا ورود کند

هرچند مثبت شدن تست کرونا در تیم‌های مختلف سبب شده مدیران برخی باشگاه‌ها با متمسک قرار دادن سلامتی بازیکنان با اهدافی خاص و نخ‌نما شده دوباره بر طبل تعطیلی لیگ بکوبند، اما به نظر می‌رسد فارغ از جوسازی این باشگاه‌ها که پشت پرده مخالفت‌شان با شروع لیگ مشخص است، دورقمی بودن تست‌های مثبت کرونا در بین لیگ برتری‌ها، ضرورت بررسی مجدد و محکم‌تر کردن پروتکل‌های بهداشتی و بازنگری درباره شرایط آغاز بازی‌ها را ضروری کرده است.

در این شرایط ستاد ملی مقابله با کرونا که وزارت ورزش و وزارت بهداشت نیز از اعضای آن هستند با شرایط جدیدی که بر آغاز لیگ با توجه به مثبت شدن تست کرونا در برخی باشگاه‌ها سایه انداخته در این باره باید ورود کنند و با تدابیری که اندیشیده می‌شود، بهترین تصمیم برای فوتبال باشگاهی گرفته شود.

نظر شما