شناسهٔ خبر: 40387639 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

خلاقیت باشگاه‌ها برای پر کردن جای خالی هواداران در ورزشگاه‌ها

تکنولوژی کمک‌حال فوتبال در پساکرونا

روزنامه جوان

لیگ‌های فوتبال در دوران پساکرونا به تدریج آغاز می‌شوند و در شرایطی که تماشاگران اجازه حضور در ورزشگاه‌ها را ندارند بسیاری از باشگاه‌ها تلاش می‌کنند با استفاده از شیوه‌های خلاقانه و همچنین کمک گرفتن از تکنولوژی جای خالی آن‌ها را به نوعی پر کنند. البته بنا بر اعلام رسانه‌ها، مقامات روسیه و مجارستان تصمیم گرفته‌اند در دیدار‌های باقی مانده از لیگ‌های فوتبال خود به تعداد محدودی از تماشاگران اجازه حضور در ورزشگاه‌ها را بدهند.

صاحب‌خبر -
سرویس ورزشی جوان آنلاین: لیگ‌های فوتبال در دوران پساکرونا به تدریج آغاز می‌شوند و در شرایطی که تماشاگران اجازه حضور در ورزشگاه‌ها را ندارند بسیاری از باشگاه‌ها تلاش می‌کنند با استفاده از شیوه‌های خلاقانه و همچنین کمک گرفتن از تکنولوژی جای خالی آن‌ها را به نوعی پر کنند. البته بنا بر اعلام رسانه‌ها، مقامات روسیه و مجارستان تصمیم گرفته‌اند در دیدار‌های باقی مانده از لیگ‌های فوتبال خود به تعداد محدودی از تماشاگران اجازه حضور در ورزشگاه‌ها را بدهند.

سکوی مجازی

خالی بودن سکو‌ها در فوتبال حرفه‌ای یک بحران به حساب می‌آید. حضور هواداران سال‌هاست که اصل مهمی در فوتبال محسوب می‌شود و این مسئله برای تیم‌های مهمان یک امتیاز است. منتها شیوع کرونا نه تنها باعث تعطیلی مسابقات شد، بلکه با از سرگیری بازی‌ها، آن هم پس از نزدیک به سه ماه تماشاگران حق رفتن به ورزشگاه‌ها را ندارند. به همین خاطر است که برای جبران این خلأ بزرگ تیم‌ها دست به کار شده‌اند و قصد دارند در هفته‌های باقی مانده از این فصل به شکل مجازی به بازیکنان‌شان روحیه دهند. در دانمارک، مسابقات پس از هفته‌ها وقفه شروع شده و مسئولان لیگ این کشور از پروژه سکوی مجازی رونمایی کرده‌اند. از آنجا که بازی‌ها پشت در‌های بسته انجام می‌شود هزار نفر از تماشاگران دانمارکی در این پروژه ثبت‌نام کرده‌اند تا در زمان برگزاری دیدار‌ها از طریق نرم‌افزاری به نام زووم تصاویرشان به صورت ویدئوکنفرانس روی صفحه‌های نمایشی که در ورزشگاه‌ها در نظر گرفته شده، ظاهر و همزمان صدای‌شان نیز پخش شود. واکنش‌های احساسی هواداران به عملکرد بازیکنان و تیم‌ها به صورت آنلاین در ورزشگاه‌ها پخش می‌شود تا شاید از طریق آن‌ها بتوانند از تیم‌های محبوب‌شان حمایت کنند. این پروژه اولین بار در دیدار دو تیم آرهوس و راندرز استفاده شد و قرار است در بازی‌های بعدی لیگ دانمارک هم مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این قرار است در بازی امروز تیم میت یالند صدرنشین لیگ دانمارک هواداران این تیم با ماشین‌های شخصی‌شان به نزدیکی استادیوم بیایند و بازی تیم‌شان را تماشا کنند.

طرح موزاییکی

آبی و اناری‌ها که مثل بسیاری از تیم‌های بزرگ جهان به خاطر کرونا متحمل ضرر هنگفتی شده‌اند پس از تولید و فروش ماسک‌های تنفسی، این‌بار برای دیدار حساس با اتلتیکومادرید ۱۵ هزار پیراهن را به هواداران‌شان فروخته‌اند. در کمپین «همه اینجا بازی می‌کنند» مسئولان باشگاه بارسلونا قصد دارند صندلی‌های خالی نیوکمپ را با استفاده از پیراهن‌هایی که به هواداران فروخته شده پر کنند. هدف از طرح موزاییکی بارسا روحیه دادن به تیم، ایجاد حس همبستگی و اهدای درآمد حاصل از فروش پیراهن‌ها به طرح مبارزه با کرونا اعلام شده است. اجرای این طرح بیش از ۹۰۰ هزار یورو برای باشگاه درآمد خواهد داشت که به کودکان نیازمند در دوران شیوع کرونا اختصاص خواهد یافت. پیش از این برخی از تیم‌های بوندس‌لیگایی چنین ابتکاراتی را به خرج داده بودند. باشگاه مونشن‌گلادباخ برای طراحی ماکت‌های مقوایی از هواداران ۱۹ یورو دریافت کرد و درآمد حاصل از آن صرف امور خیریه شد.

تصمیم مهم روس‌ها

از روسیه خبر می‌رسد که شروع دوباره لیگ فوتبال این کشور با حضور حداقلی تماشاگران همراه خواهد بود. در اطلاعیه اتحادیه فوتبال روسیه آمده است: «در فاز نخست تنها ۱۰ درصد از جایگاه‌ها پر خواهد شد. این تعداد مناسبی برای هواداران محسوب می‌شود اگر به تمام قوانین احترام بگذارند.» گویا مقامات بهداشتی روسیه این اجازه را به تیم‌ها داده‌اند تا در هشت هفته باقی مانده از مسابقات این فصل، بازی‌های‌شان را با تعداد اندکی از هواداران برگزار کنند. یوفا به این خبر واکنش جالبی نشان داده است. اتحادیه فوتبال اروپا اعلام کرد این موضوع در حیطه مسئولیت‌های دولت و فدراسیون فوتبال روسیه است. به همین خاطر یوفا هیچگونه تحلیلی پیرامون آن ندارد. لیگ روسیه از تاریخ اول تیرماه دوباره از سرگرفته خواهد شد. دولت مجارستان نیز اجازه برگزاری رقابت‌های ورزشی با حضور تماشاگران را صادر کرده است. لیگ فوتبال این کشور آغاز شده و گفته می‌شود دیدار فینال جام حذفی مجارستان چهارشنبه هفته آینده با حضور تماشاگران برگزار خواهد شد. البته رعایت قوانین در نظر گرفته شده برای باشگاه‌ها آسان نخواهد بود.

نظر شما