شناسهٔ خبر: 40387253 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

سعید فائقی در گفتگو با آنا:

وزیر ورزش باید عضو افتخاری مجمع فدراسیون فوتبال باشد/ فیفا به فدراسیون فوتبال ایران بی‌اعتماد است

معاون اسبق سازمان تربیت‌بدنی گفت: در قانون ما فدراسیون‌ها مؤسسات عمومی غیردولتی هستند؛ وقتی یک موسسه عمومی غیردولتی است، دیگر وزیر و معاونین آنچه نقشی دارند؟!

صاحب‌خبر -

سعید فائقی در گفتگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، درباره اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال گفت: نمی‌دانم کارگروه تخصصی برای اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال تشکیل‌شده است یا خیر؛ اما اگر برای ایرادهای فیفا و اساسنامه فدراسیون فوتبال این کارگروه تشکیل‌شده قطعاً اتفاق مثبتی است. فیفا به قوانین کشورها احترام می‌گذارد و در اساسنامه فیفا هم این موضوع عنوان‌شده که قوانین کشورها برای اعضای فیفا حائز اهمیت است اما طبق اصولی است که فیفا از همه اعضا می‌خواهد تا آنها را رعایت کنند.

اعضای فیفا نباید چسبندگی به قدرت داشته باشند!

وی گفت: در واقع وقتی فدراسیون عضو فیفا می‌شود باید به قوانین آن هم احترام بگذارند. آنها نمی‌گویند وزیر ورزش دخالت کند یا خیر بلکه آنها می‌گویند عضو فیفا که همان فدراسیون‌ها هستند نباید وابستگی به قدرت داشته باشند. فیفا به‌عنوان یک موسسه مستقل هیچ وابستگی به سازمانی ندارد و در واقع یک نهاد NGO محسوب می‌شود که یک موسسه مردم نهاد است.

در یک موسسه عمومی غیردولتی، وزیر چه نقشی دارد؟!

معاون اسبق سازمان تربیت و بدنی اظهار کرد: وزارت ورزش وابسته به حاکمیت و قدرت است و وقتی فدراسیون فوتبال زیر مجموعه این مجموعه قرار می‌گیرد به این معنی است که به قوانین فیفا احترام گذاشته نشده است. در قانون ما فدراسیون‌ها مؤسسات عمومی غیردولتی هستند؛ وقتی یک موسسه عمومی غیردولتی است، دیگر وزیر و معاونین آنچه نقشی دارند؟! ما خودمان قانون کشور خودمان را زیر پا می‌گذاریم و آن‌وقت توقع داریم فیفا به قوانین ما احترام بگذارند و به اساسنامه فدراسیون فوتبال ایراد نگیرد. در یک موسسه عمومی غیردولتی وزیر ورزش و معاونین آن هیچ نقشی نباید داشته باشند.

فائقی گفت: در گذشته سازمان تربیت‌بدنی داشتیم؛ این سازمان قدرت چسبندگی کمتر و آزادی بیشتری داشت؛ اما الآن وزارتخانه و وزیر ورزش مطرح است که نشان‌دهنده قدرت است. ما نمی‌توانیم وزیر ورزش را مخفی کنیم. در گذشته هم رئیس سازمان تربیت‌بدنی را حتی اگر معاون وزیر بود به فیفا اعلام نمی‌کردیم و آن را رئیس سازمان اعلام می‌کردیم. اما وقتی پای وزیر ورزش و معاونین او به فدراسیون فوتبال باز می‌شود آن‌ها هم می‌گویند فدراسیون‌ها نباید وابستگی داشته باشند.

وزیر ورزش باید عضو افتخاری مجمع فدراسیون فوتبال باشد

معاون اسبق سازمان تربیت‌بدنی اظهار کرد: برای اینکه فدراسیون فوتبال حمایت دولت را بگیرد می‌توان وزیر ورزش را به‌عنوان عضو افتخاری مجمع فدراسیون ورزش به فیفا معرفی کنیم. در واقع فیفا این حق را به فدراسیون‌های عضو می‌دهد، برای اینکه امکانات خود را توسعه دهند افراد صاحب نفوذ را در مجمع یا حتی به‌عنوان اعضای هیئت‌رئیسه تعریف کنند. عضو افتخاری برای فیفا تعریف شده است و به راحتی می‌توان در اساسنامه وزیر ورزش را به‌عنوان عضو افتخاری درج کرد.

عضو افتخاری می‌تواند حق رأی داشته باشد

وی در پاسخ به این سؤال که آیا عضویت افتخاری وزیر ورزش به معنی حق سلب رأی او نیست؛ عنوان کرد رأی اعضای افتخاری را مجمع فدراسیون فوتبال تعیین می‌کند در واقع اگر اعضای مجمع تصویب کنند که افراد افتخاری می‌توانند رأی بدهند مشکلی به وجود نمی‌آید.

مسائل باید از کانال فدراسیون فوتبال مطرح شود

فائقی در مورد دخالت وزارت ورزش و جوانان در فدراسیون فوتبال گفت: ما باید این دخالت را به حداقل برسانیم. من چند وقت پیش دیدم که وزارت ورزش و جوانان اعلام کرده بود که دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند بازیکن و مربی خارجی جذب کنند. این موضوع دخالت مسلم دولت در امور فدراسیون فوتبال است درحالی‌که فدراسیون فوتبال رئیس و هیئت‌رئیسه دارد و وزارت ورزش و جوانان می‌تواند از طریق این اعضا مسائل را مطرح کند و به‌صورت مستقیم ورود نکند. وزارت ورزش می‌تواند برای فدراسیون فوتبال توضیح دهد که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را قرار است به بخش خصوصی‌سازی واگذار کند و نمی‌توانند تعهد مالی ایجاد کنند بنابراین از حضور بازیکنان خارجی به‌صورت موقت نباید استفاده کنند. در واقع وزارت ورزش و جوانان باید این مسائل را از طریق کانال فدراسیون فوتبال مطرح کند که این اتفاق نمی‌افتد. فیفا هم این مسائل را بررسی می‌کند و می‌گوید فدراسیون ایران چسبندگی به قدرت دارد. در واقع بالاترین مقام تصمیم‌گیری برای فوتبال فدراسیون است و ما باید جایگاه خودمان را رعایت کنیم. ما به‌عنوان حاکمیت فقط در مسائل حاکمیتی باید ورود کنیم و اصلاً به مسائل جزئی نپردازیم.

مجمع می‌تواند بدون اصلاح اساسنامه رئیس را مشخص کند

وی تأکید کرد: در حال حاضر اعضای مجمع فدراسیون فوتبال می‌توانند رأی به برگزاری انتخابات بدهند.اکثریت اعضای مجمع باشگاه‌ها هستند و آنها بیشترین عضو را در مجمع فدراسیون فوتبال دارند. بنابراین می‌توانند با حضور نمایندگان مربیان، بازیکنان، داوران و اعضای مستقل به این فدراسیون مجمع فوق‌العاده را تشکیل و منتظر برای برگزاری انتخابات نمانند. عالی‌ترین رکن فدراسیون، مجمع است و آنها می‌توانند برای ریاست این فدراسیون تعیین تکلیف کنند.

فائقی در پاسخ به سؤال که می‌توان بدون اصلاح اساسنامه انتخابات فدراسیون فوتبال را برگزار کرد، گفت: بله با مجوز از طریق فیفا و AFC اعضای مجمع فدراسیون فوتبال می‌توانند تکلیف ریاست این فدراسیون را مشخص کند البته باید مذاکراتی صورت بگیرد.

فیفا به فدراسیون فوتبال ایران بی‌اعتماد است

معاون اسبق سازمان تربیت‌بدنی گفت: متأسفانه مشکل اینجاست که اعتماد فیفا به فدراسیون فوتبال از بین رفته است. این در حالی است که ما در گذشته افراد صاحب نفوذ در فوتبال داشتیم که به شدت در فیفا اعتبار داشتند و حتی می‌توانستند خیلی از امور را با یک تلفن حل و فصل کنند. در حال حاضر فیفا خیلی از مسئولان فعلی فدراسیون فوتبال را نمی‌شناسد. البته می‌توان از طریق همان اعضای بانفوذ با فیفا ارتباط برقرار کرد و مجوز برگزاری انتخابات را صادر کرد.

در فوتبال ایران شهر شلوغ شده و هر کس ساز خود را می‌زند

فائقی در واکنش به نامه ۴ باشگاه لیگ برتری وزارت ورزش و جوانان مبنی بر عدم برگزاری مسابقات لیگ اظهار کرد: نکته قابل‌توجه این است که ۴ باشگاه لیگ برتری که عضو مجمع فدراسیون فوتبال هستند به وزارت ورزش و جوانان نامه می‌نویسند تا از برگزاری لیگ جلوگیری کنند. این در حالی است که اعضای فدراسیون باید به خود فدراسیون یا سازمان لیگ نامه بنویسند و اصلاً نباید وزارت ورزش و جوانان را در این موضوع دخیل کنند؛ اما شهر شلوغ شده و هر کس کار خودش را انجام می‌دهد. فدراسیون فوتبال می‌تواند اعضایی را که به قوانین و مقررات احترام نمی‌گذارند به‌راحتی اخراج کند.

انتهای پیام/4057/

نظر شما