شناسهٔ خبر: 40386958 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

آمار صعودی کرونا در هرمزگان و بوشهر، کنترل بیماری در خوزستان

روزهای آینده هرمزگان قرمز است

صاحب‌خبر -


پریسا عظیمی
خبرنگار
کرونا در استان هرمزگان شتاب نگران‌کننده‌ای گرفته، هر چند تعداد مراجعان سرپایی به بیمارستان‌ها کاهش یافته‌ اما تعداد بستری شدگان و مرگ و میرها رو به افزایش است. بخش مهمی از دلایل افزایش آمار مبتلایان این استان را می‌توان به حساب افزایش تست‌های کرونا در آزمایشگاه‌ها گذاشت اما مسئولان نگران رعایت نکردن ضوابط بهداشتی بین مردم هستند. در بازارهای جنوب هنگام غروب، بسیاری از مردم بی‌خیال کرونا به رفت و آمدهای عادی خود مشغولند.
دکتر محمود حسین پور، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس و رئیس مرکز بهداشت استان هرمزگان در گفت‌وگو با «ایران»، از شیب سریع ابتلا به کرونا در استان هرمزگان طی هفته‌های اخیر خبر داد و گفت: تا ۳ هفته قبل، تعداد بیماران سرپایی و بدون علامت و قرنطینه خانگی بیشتر بود و آمار بستری‌ها و مرگ و میر نیز کمتر اما در حال حاضر هم موارد بستری در بیمارستان و هم متأسفانه آمار مرگ و میر روبه افزایش است. پیش‌بینی می‌کنیم اگر همین روند ادامه داشته باشد، موارد بستری و آمار مرگ و میر در هفته‌های پیش رو در استان بالاتر برود. به‌ گفته رئیس مرکز بهداشت استان هرمزگان چیزی که در حال حاضر درخصوص کادر درمان استان مشهود است، خستگی ناشی از کار زیاد طی این مدت و همچنین کمبود نیرو در بیمارستان هاست زیرا تعدادی از پزشکان و پرستاران به‌دلیل مثبت بودن تست‌شان مجبور به ماندن در قرنطینه هستند و این مسأله باعث شده تعداد نیروهای درمانی و بهداشتی ما در بیمارستان‌ها رو به کاهش برود. اگر روند بستری شدن در بیمارستان‌ها به همین روال ادامه پیدا کند بیمارستان‌ها بزودی به حالت اشباع می‌رسند.
افزایش بیماریابی در بوشهر
در همین حال دکتر سعید کشمیری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر هم در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما از روند افزایشی ناقلان کووید19 دراستان بوشهر خبرداد و اظهار داشت: اما این افزایش مربوط به تعداد افراد بستری در بیمارستان‌ها نیست یعنی افزایش مثبت ما مربوط به افراد بی‌علامت و ناقل بوده که با پیدا کردن این افراد سعی کردیم جلوی پیشرفت این بیماری را بین افرادی مانند سالمندان، افراد دارای بیماری زمینه‌ای مثل دیابت یا تنگی نفس و زنان باردار بگیریم البته این بستگی به مردم نسبت به رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی اصناف هم گفت: در بررسی‌ها از اصناف هم مشاهده شد که ۸۰ درصد از آنها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند اما متأسفانه برخی مردم هنوز مراسمی مثل عروسی در باغ‌ها و خانه هایشان برگزار می‌کنند یا میهمانی و دورهمی‌های خانوادگی دارند که اگر فاصله‌های اجتماعی در این تجمعات رعایت نشود تعداد ناقلان قطعاً بالاتر خواهد رفت و اگر بخواهیم جلوی این روند صعودی افزایش ناقلان را بگیریم لازم است که مردم این نکات را رعایت کنند.
کنترل کرونا در خوزستان
از سوی دیگر دکتر سید محمدعلی علوی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز هم در گفت‌وگو با «ایران» با اشاره به اینکه موارد بیماری کرونا در خوزستان تفاوت چندانی نداشته ومثل گذشته است، اظهار داشت: تفاوتی در افزایش و کاهش مبتلایان نداشته‌ایم اما با افزایش بیماریابی‌ها تعداد زیادی از افرادی که در تماس با مبتلایان بودند، پیدا کردیم که خوشبختانه علائم بالینی هم ندارند. با شناسایی و گرفتن تست و آزمایش از افرادی که در تماس با مبتلایان هستند، آنها را پیدا می‌کنیم تا در قرنطینه خانگی یا در نقاهتگاه‌هایی که برای آنها در نظر گرفته شده؛ نگهداری شوند تا از این طریق موارد گسترش بیماری کنترل شود.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز شیب افزایش موارد بستری در بیمارستان‌ها را بسیار پایین اعلام کرد و افزود: می‌توانیم این نوید را بدهیم که این بیماری در خوزستان به‌طور کامل تحت کنترل قرار گرفته است و خوشبختانه برای بستری بیماران هم کمبود تخت یا مشکلی حتی در بخش‌های ویژه  نداریم.

نظر شما