شناسهٔ خبر: 40384762 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

یادداشت استفان والت، نظریه پرداز برجسته روابط بین الملل در فارین پالیسی؛

تحولات مثبتی که کرونا با وجود آمار وحشتناک خود به ما نشان داد / توقف جنگ‌ها و بهبود رژیم غذایی مردم دنیا / با موفقیت چشمگیرِ دست کم ۴ سیاستمدار زن، نگاه‌ها به زنان تغییر خواهد کرد؟ / کرونا چگونه خواسته‌های مردم در انتخابات را برجسته‌تر خواهد کرد؟

استفان والت، نظریه پرداز برجسته روابط بین الملل و استاد دانشگاه هاروارد نوشت: نیازی نیست من به شما بگویم که زندگی این روزها بسیار ناخوشایند است. اینکه عواقب منفی این همه گیری را که مدتها پس از پایان یافتن آن وجود خواهد داشت را هم به شما یادآوری کنم کمک کننده نخواهد بود. اما حتی یک رئالیست نیز می تواند در شرایط تاریک امروز بارقه‌های امید را ببیند و معتقد باشد، آنچه امروز رخ می‌دهد، می تواند در نهایت عواقب مثبتی داشته باشد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

استفان ام. والت، نظریه پرداز برجسته روابط بین الملل و استاد دانشگاه هاروارد در فارین پالیسی نوشت: نیازی نیست من به شما بگویم که زندگی این روزها بسیار ناخوشایند است. اینکه عواقب منفی این همه گیری را که مدتها پس از پایان یافتن آن وجود خواهد داشت را هم به شما یادآوری کنم کمک کننده نخواهد بود. اما حتی یک رئالیست نیز می تواند در شرایط تاریک امروز بارقه‌های امید را ببیند و معتقد باشد، آنچه امروز رخ می‌دهد، می تواند در نهایت عواقب مثبتی داشته باشد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: در نوشته‌ی قبلی خودم، یک ارزیابی کامل از شیوع بیماری همه گیر کرونا و احتمال بروز جنگ بر اثر آن را ارائه کردم. با خوش بینی و با توجه به درد و رنج قابل توجهی که اکنون میلیون ها انسان با آن دست و پنجه نرم می کنند، این هفته چیزهای خوبی را درباره‌ی کووید 19 ارائه می دهم.

1- تغییرات کند شده است

یکی از آثار کرونا ویروس این بوده که طالبان و دولت افغانستان آتش بس اعلام کرده‌اند. همچنین با توجه به آزادی برخی زندانیان، بسیاری امیدوارند که مذاکرات صلح دوباره در دستور کار قرار بگیرد.

از طرف دیگر، تعطیلی اقتصاد جهانی باعث کاهش چشمگیر استفاده از سوخت های فسیلی شده و از این طریق تجمع دی اکسید کربن در جو، متان و سایر گازهای گلخانه ای کاهش یافته و سرعت گرم شدن کره زمین کند شده است. اکنون آسمان صاف تر است و احتمالاً باید در پیش بینی های بسیار نگران کننده درباره گرم شدن زمین تجدید نظر شود. این کشف که ما می توانیم کارهای مفیدی را در چارچوب ارتباطات تصویری زوم و سایر سیستم عامل های ویدئو کنفرانس انجام دهیم، در آینده میزان سفرها را کاهش می دهد. بدین ترتیب حتی پس از شروع بهبود بیماری، رفت و آمدهای تجاری کاهش می یابد. کمبود گوشت ناشی از تعطیلی کشتارگاه ها ممکن است، برخی از افراد را ترغیب کند که به رژیم های غذایی کمتر گوشتخوار سوق داده شوند. این امر باعث بهبود سلامت عمومی و کاهش انتشار متان توسط تمام آن گاوها می شود.

اشتباه نکنید، کووید 19 مشکلات را حل نمی کند. در بهترین حالت، فقط کمی زمان بیشتری برای مقابله با مشکل می‌خرد. به طور مثال، هنوز این مشکل وجود دارد که ممکن است حتی با تشویق یک احساس نارضایتی و یا مسموم کردن روابط چین و آمریکا تا آنجا که دستیابی به پیشرفت معنی داری در این مسئله حیاتی غیرممکن شود، اوضاع تشدید شود. اما در حال حاضر، کاهش فعلی انتشار گازهای گلخانه ای یک اتفاق خوب است که باید قدرش را بدانیم. اگر رهبران ما باهوش تر باشند، از زمان دیگری که بدست آورده ایم، استفاده خواهند کرد.

2- زنان در سیاست بهتر هستند

دومین موضوعی که کرونا ویروس ثابت کرد، این است که زنان در سیاست عملکرد بهتری از مردان دارند. در حال حاضر، تقریباً همه می‌دانند کشورهایی که توسط زنان رهبری می شوند، همه گیری کرونا را به مراتب بهتر از کشورهایی که توسط مردان هدایت شده اند، مدیریت می‌کنند. این بدان معنا نیست که رهبران مرد همگی بد عمل کرده‌اند، اما جالب است بدانید که ژاکیندا آردن در نیوزیلند، آنگلا مرکل در آلمان، سانا مارین در فنلاند و تسای اینگ ون در تایوان از اکثریت قریب به اتفاق همتایان مرد خود در دیگر کشورها بهتر عمل کرده اند. تضاد نمی تواند واضح تر از این باشد که بدترین پاسخ ها از سوی مدیران ارشد مانند جیر بولسونارو در برزیل، بوریس جانسون در انگلیس، ولادیمیر پوتین در روسیه و دونالد ترامپ در آمریکا به همه‌گیری داده شده است. به این ترتیب، می توان الگویی را در اینجا مشاهده کرد.

بنابراین، شاید کووید 19 به مردم و به خصوص آمریکایی ها آموزش دهد که نقش بیشتر زنان در زندگی عمومی عادلانه تر خواهد بود و نشان‌دهنده‌ی تیزهوشی ما است. بسیاری از کشورهای دیگر قبلاً این موضوع را درک کرده اند و اگر کووید-19 بتواند آمریکایی ها را متقاعد کند که تعصبات قدیمی خود علیه زنان را در سیاست کنار بگذارند، می تواند گامی برای برابری و رهبری مؤثرتر باشد.

چه کسی می دانست که مؤسسات عمومی مؤثر چیز خوبی هستند؟

من طرفدار بوروکراسی های مکرر و ناکارآمد دولت نیستم (چه کسی طرفدار آن‌ها است؟) و اهمیت انگیزه ها و فضیلت های بازارهای رقابتی را می شناسم. اما آمریكا جنگی پنج دهه‌ای را علیه عملاً همه نهادهای عمومی به جز ارتش، انجام داده است و نتایج آن مبارزات كاملاً موفقیت آمیز، در حال حاضر واضح است. ایالات متحده دارای نظامی است که هنوز هم تواناترین و با سخاوتمندترین سرمایه جهان است، در حالی که سایر نهادهای عمومی این کشور فاقد وسایل برای ارائه آنچه آمریکایی ها از آنها انتظار دارند، هستند. با این همه، بدتر این است که آنها رئیس جمهوری دارند که به تحقیر تخصص و وفاداری به شایستگی اهتمام می ورزد و استراتژیست سیاسی سابق وی گفت: یکی از اهداف اصلی دولت، تجزیه ساختار اداری است.

اکنون مشاهده کردیم که این رویکرد چه چیزی ایجاد می کند. داشتن مؤسسات مؤثر عمومی وقتی که به طور ناگهانی با یک بحران پیچیده جهانی روبرو هستید، بسیار مفید است. به این ترتیب، این نهادها ضروری هستند. کشورهایی که دارای رهبران صالحی هستند که به حرف حرفه ای های آموزش دیده گوش می دهند، اکنون بسیار بهتر از کشورهایی عمل می‌کنند که آژانس های کلیدی آن‌ها توسط افراد دارای رانت سیاسی، اداره می شوند. در این کشورها، مسئولیت های اصلی به اعضای خانواده فاقد صلاحیت کسانی که در رأس قدرت هستند، واگذار شده است و رهبران به جای واقعیت در خیالات خود سیر می‌کنند.

این یک ایده جنون آمیز است که بگذارید مردم رای دهند!

جوهر یک دموکراسی واقعی مجموعه ای از نهادها است که به شهروندان امکان می دهد تا رهبران خود را در یک فرایند آزاد و عادلانه انتخاب کنند. بسیاری از دموکراسی ها با تسهیل رای دادن برای بعضی از مردم نسبت به دیگران یا تقلب در ایالات یا رویه های انتخاباتی، نتوانسته اند استانداردهای دموکراتیک را رعایت کنند. متأسفانه، چنین نشانگرهای ضد دموکراتیک به ویژه در آمریکای معاصر رواج یافته و احتمالاً در ماه نوامبر به اوج خود خواهد رسید.

سوال اینجاست که آیا ممکن است بیماری همه گیر کرونا در رفع این مسئله به ما کمک کند؟ اگرچه نگرانی های بهداشت عمومی برخی از فرصت ها را برای ایجاد فساد در انتخابات ایجاد می کند، اما کرونا ویروس از سوی دیگر آمریکایی ها را مجبور می کند تا گزینه هایی از قبیل رأی گیری زودهنگام یا رای گیری از طریق ایمیل را با جدیت بیشتری مدنظر داشته باشند. سیاستمداران که از دور نگه داشتن مردم از نظرسنجی ها سود می برند و از اینکه تعداد بیشتری از مردم امکان رأی داشته باشند، ضرر می‌کنند، احتمالاً دوست ندارند این پیشرفت در روش‌های رأی‌گیری ایجاد شود. اما حدس من این است که آمریکایی ها متوجه خواهند شد که راه های بهتری برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه وجود دارد.

من می خواهم باور داشته باشم که گسترش مشارکت باعث افزایش تأثیر افراد مستقل و میانه رو خواهد شد، باعث می شود انتخابات در هر دو بخش از طیف سیاسی شرایط کمتری برای مانور افراط گرایان ایجاد کند و سطح قطبیت فعلی در سیاست آمریکا را کاهش دهد. اما دلایلی وجود دارد که باید نسبت به این موضوع شک داشت. با این وجود، من دوست دارم همچنان خوش بین باشم و تصور کنم که حضور بیشتر مردم در نظرسنجی‌ها باعث می شود که ترجیحات آنان بیشتر در انتخابات مدنظر قرار بگیرد.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما