شناسهٔ خبر: 40383662 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

چگونه استراتژی تاخیر آمار تلفات کرونا را کاهش داد

خبرگزاری فارس

استراتژی تاخیر فرصت بسیار خوبی فراهم ساخت تا با گذر زمان و ضعیف شدن مستمر ویروس همراه کاهش شدت بیماری‌زایی، از فشار بیش از حد بر کادر درمان بکاهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بولتن نیوز، حجت‌اله تنهایی با اشاره به وضعیت شهرستان شهرضا در خصوص کرونا اظهار داشت: سخن گفتن از نیمه پنهان دوران نفس‌گیر همه‌گیری کرونا بسیار دشوار است، چرا که در بازنگری دوره زمانی دوم اسفند ماه ۹۸ تا دوم خرداد ماه ۹۹ فراز و نشیب‌های بهداشتی و اجتماعی فراوانی بر ما گذشته است که اشاره مختصر به هر کدام زمان زیادی را می‌طلبد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرضا با بیان این‌که امروز شواهد اپیدمیولوژیکی موجود شهرضا نشان از آن دارد که ویروس کرونا با حفظ قدرت انتشار و سرایت خود در شهرمان در چرخش است، افزود: با تلاش و همت همکاران پزشک و مراقب سلامت ما در مرکز ۱۶ ساعته قائمیه شهرضا گروه‌های در معرض خطر روزانه تا محدوده ۵۰ نفر از نظر احتمال ابتلا به بیماری کرونا بررسی آزمایشگاهی می‌شوند و به طور متوسط روزانه ۷ تا ۱۰ مورد مثبت از بیماری کرونا به صورت سرپایی شناسایی می‌شود.

فوت ناشی از کرونا در شهرضا به 20 نفر نرسیده است

وی با بیان این‌که قدرت و شدت بیماری‌زایی ویروس کرونا کاهش پیدا کرده است و موارد بد حال بستری و نیازمند مراقبت‌های ویژه تنفسی در بیمارستان به شدت کاهش یافته است، افزود: به دنبال کاهش چشمگیر موارد بستری بد حال، مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا را طی روزهای گذشته نداشته‌ایم و همچنان عدد تعداد افراد فوت شده قطعی همشهریان از بیماری کرونا از دوم اسفند ماه تاکنون به 20 نفر نرسیده است.

تنهایی گفت: افزایش کشف موارد سرپایی ابتلا به ویروس کرونا با علائم خفیف یا بدون علامت بیماری و کاهش تعداد موارد بستری بد حال و مرگ و میر ناشی از بیماری در شهرضا می‌تواند حاصل گذر زمان از زمان اولین موارد بروز بیماری، همچنین کاهش استرس و ترس مردم از بیماری، عبور از فصل سرما، مهم‌تر از همه فرضیه ضعیف شدن ویروس در سه ماهه گذشته به دلیل پاساژهای متعدد ویروسی در چرخه انتقال اجتماعی فرد به فرد باشد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرضا با تأکید بر این‌که به یاد داشته باشیم، فصل سرما و ترس ناشی از ابتلا به بیماری می‌تواند سبب ضعف و اختلال عملکرد ایمنی بدن بشود، بیان کرد: سخن از نیمه پنهان ویروس کرونا، اقدامات بی‌نظیر و نقش تعیین کننده همکاران بی‌ادعا و زحمتکش حوزه بهداشت در آموزش، نظارت و بازرسی تمام وقت، مداخلات غربالگری و پیشگیری و مراقبتی و بیماریابی در قطع زنجیره پر خطر بیماری کرونا در اطرافیان و خانواده بیماران و به دنبال آن در پخش اجتماعی بیماری است.

ویزیت سرپایی 2 هزار و 59 نفر در مرکز ۱۶ ساعته قائمیه

وی ادامه داد: ویزیت افراد حساس و در معرض خطر در مرکز ۱۶ ساعته قائمیه در تمامی روزهای تعطیل و غیرتعطیل در راستای تشخیص موارد مشکوک و درمان بیماری‌های تنفسی غیر از بیماری کرونا به صورت سرپایی در این مرکز انجام شد آن هم در زمانی که مردم از مراجعه به بیمارستان واهمه داشتند، به نحوی که تاکنون 2 هزار و 59 نفر ویزیت سرپایی و خدمت‌رسانی در این مرکز انجام شده و این خدمت بزرگ سبب یک اقدام حیاتی و تأثیرگذار شهرستانی شده است که از آن به عنوان «استراتژی تأخیر» نام می‌بریم.

بیش از ۷۰ درصد از افراد جامعه باید به این ویروس آلوده شوند

تنهایی تصریح کرد: به جرأت می‌توان گفت استراتژی تأخیر از اهداف اصلی و مهم ما در کنترل بیماری کرونا در شهرستان شهرضا بوده است و امروز در شرایط فعلی ارزش این «تأخیر» به خوبی معلوم می‌شود چرا که به خوبی قابل درک است که اگر کسی در اسفند ماه سال گذشته با فروردین ماه امسال به ویروس کوید ۱۹ مبتلا و آلوده می‌شد، شدت بیماری و احتمال مرگ و میر به ویژه در گروه‌های حساس و پر خطر به مراتب بسیار بیشتر از آلودگی او در اردیبهشت ماه امسال بود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرضا افزود: این یک واقعیت است که بیش از ۷۰ درصد از افراد جامعه باید به این ویروس آلوده شوند تا همه‌گیری به پایان برسد و علت اصلی آن بیماری جدیدی است که واکسن ندارد و بدن افراد جامعه در برابر آن مصون و ایمن نیست.

وی ادامه داد: در این شرایط که سیستم سلامت شهرستان از بیمار شدن افراد نمی‌توانست به روش ایمن‌سازی جلوگیری کند «استراتژی تاخیر» فرصت بسیار خوبی فراهم ساخت تا با گذر زمان و ضعیف شدن مستمر ویروس همراه کاهش شدت بیماری‌زایی، از فشار بیش از حد و طاقت‌فرسا بر کادر درمان و پزشکان و پرستاران خط اول بیمارستانی بکاهد و فرصت بیشتر برای رسیدگی مطلوب درمانی موثر و حفظ جان همشهریان فراهم آید.

تنهایی اضافه کرد: جدای از فعال‌سازی موثر مرکز ۱۶ ساعته قائمیه در شهرضا، از دیگر ارکان مؤثر استراتژی تأخیر می‌توان به دو نوبت غربالگری اجتماعی بیماری کووید ۱۹ از طریق پرسش علائم بیماری‌زا تمامی همشهریانی که در سامانه الکترونیکی سلامت شهرستان دارای پرونده سلامت بودند، اشاره کرد.

غربالگری اجتماعی ویروس کرونا در تمامی ساعات کاری

تنهایی با بیان این‌که غربالگری اجتماعی ویروس کرونا در تمامی ساعات کاری و حتی عصر و شب و روزهای تعطیل و غیرتعطیل و حتی تمامی ایام نوروز توسط مراقبان سلامت به طور جامع و کامل انجام شد، خاطرنشان کرد: این کار فرصتی برای آموزش، پیشگیری از بیماری و کشف زودرس موارد مشکوک و راهنمایی درمانی موثر برای مردم را فراهم ساخت.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرضا با تأکید بر این‌که غربالگری و بیماریابی زمینه جداسازی افراد بیمار و ناقلان را بوجود آورد، گفت: در یک گستره شهرستانی اطلاعات آماری ما برای تصمیم‌گیری‌های شهرستانی و ارائه پیشنهادات در ستاد مقابله با کرونا افزایش یافت.

وی با بیان این‌که از دیگر ارکان مهم استراتژی تأخیر، قرنطینه خانگی و ماندن همشهریان در خانه بود، عنوان کرد: لازمه این کار تعطیلی مرحله‌ای کسب و کارها آن هم در حساس‌ترین موقعیت زمانی کسب درآمد اصناف و کسبه شهرستان شهرضا بود.

شهرضا، روزهای سخت و خاصی را در اسفند و فروردین گذراند

تنهایی با تأکید بر این‌که اگر نبود همکاری همه‌جانبه اتاق اصناف و هیأت مدیره بازار و همراهی کسبه، قطعاً این رکن استراتژی دچار مشکل می‌شد، افزود: شهرستانی که چهارراه اقتصادی شهرهای مجاور نیز محسوب می‌شد، روزهای سخت و خاصی را در اسفند و فروردین برای تعطیلی گذرانید.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرضا ادامه داد: رکن دیگر استراتژی تأخیر استفاده از ظرفیت ادارات دولتی برای تقویت قرنطینه خانگی بود که همراه تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و دورکاری پرسنلی به کاهش انتقال اجتماعی بیماری و تأخیر بیمار شدن کمک کرد.

وی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما برای کاهش و قطع زنجیره انتقال بیماری در شهرستان شهرضا برای حضور مشاغل ضروری مورد نیاز مردم و رفت و آمدهای اجباری اجتماعی، تأمین اقلام بهداشتی حفاظتی مثل ماسک، دستکش، الکل و مواد ضدعفونی بود، به گونه‌ای که با همیاری اعضای ستاد مقابله با کرونا از تمامی ظرفیت‌های موجود شهرستان برای تأمین الکل و ماسک استفاده شد و در پایان اسفند، شهرضا در مقایسه با شهرستان‌های همجوار در تامین اقلام بهداشتی وضعیت بسیار بهتری داشت.

تنهایی با اشاره به این‌که در کنار اقدامات سیستمیک انجام شده نقش افراد دلسوز و فنی برای ایجاد فضای پیشگیری از ابتلا به بیماری را نمی‌توان نادیده گرفت، تصریح کرد: فراموش نمی‌کنم بیان حقیقتی بسیار تلخ در فضای مجازی از زبان یکی از پزشکان شهر را که در نگاه اول و در شرایط مبهم بیماری برای افراد حساس، تلخ و ناراحت کننده بود اما واقعیتی بود که بایستی مطرح می‌شد تا پذیرش محدودیت‌های فردی و اجتماعی برای ایجاد پدیده تأخیر در شهرستان شهرضا امکان‌پذیر می‌شد و این ایجاد زمینه با گفتاری بر مبنای داشته‌های علمی و پزشکی در خصوص بیماری در آن زمان شجاعت پذیرش ترکش‌های فراوان اجتماعی را می‌طلبید که پزشک ایثارگر شهرمان انجام این مهم را پذیرفت.

عملکرد مثبت ستاد مقابله با کرونای شهرستان شهرضا

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرضا گفت: ما برای اجرای استراتژی تأخیر در شهرستان شهرضا از اصول اولیه مراقبت‌های بهداشتی مثل هماهنگی بین‌بخشی و مشارکت مردمی به خوبی استفاده کردیم؛ در بحث هماهنگی بین بخشی، ستاد مقابله با کرونای شهرستان با مدیریت فرماندار به نحو شایسته‌ای از تمام ظرفیت قضایی، انتظامی، ارتش و بسیج و ادارات دولتی شهرستان استفاده کرده و هماهنگی و اقدامات موثر انجام شده، سبب شد که این ستاد در استان اصفهان از نمونه‌ها باشد.

وی با بیان این‌که ارتباط موثر ستاد مقابله با کرونا از طریق کمیته اطلاع‌رسانی و روابط عمومی مطلوب و هماهنگی فرهنگ و ارشاد اسلامی مشارکت موثر مردمی را برای قطع بهتر زنجیره انتقال و اعمال محدودیت‌های اجباری سخت فراهم ساخت، افزود: در این میان همراهی، حمایت و مداخلات موثر امام جمعه همراه با تبلیغات اسلامی و اداره اوقاف همیاری جامعه مذهبی و متولیان مساجد و اماکن مذهبی شهرستان را به همراه داشت.

تنهایی ادامه داد: امام جمعه شهرضا هر روز بدون استثنا به صورت تلفنی وضعیت سلامت شهر را جویا می‌شد و آمادگی لازم برای هر گونه همیاری و همراهی را اعلام می‌کرد که از نقاط قوت مشارکت اجتماعی شهرمان بود و اما جداگانه به نقش موثر شهردار و همکاران خدوم‌شان و شورای اسلامی باید اشاره کنم که حجم عظیم و گسترده‌ای از مداخلات اجرایی و مالی را برای پشتیبانی سلامت شهرستان رقم زدند.

ورود داوطلبانه و نجات‌بخش خیران شهرضا در مبارزه با کرونا

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرضا ادامه داد: آنچه بر زیبایی بیش از پیش مشارکت مردمی در شهرضای ما افزود، ورود داوطلبانه و نجات‌بخش خیران شهرستانی بود که همچون ستاره‌ای درخشان بر آسمان نورانی شهرمان تا ابد خواهد درخشید؛ تامین نیازهای نجات‌بخش جان بیماران که این شبکه توان مالی تامین آن‌ها را نداشت از طرف خیران یک امداد الهی آشکار بود.

وی تصریح کرد: در یک جمع‌بندی، می‌توانم بگویم همه دست به دست هم دادیم تا از بیمار شدن در زمان وحشی‌گری ویروس تازه وارد مرگ‌آفرین جلوگیری کنیم و ابتلا به بیماری را به تأخیر بیاندازیم تا از یک طرف زمان کافی تجدید قوا و تازه نفس بودن کادر درمان را در خط اول مبارزه با کرونا فراهم آوریم و از طرف دیگر اجبار بیمار شدن همگانی آحاد جامعه را برای زمان کم خطر شدن شدت بیماری به تعویق بیاندازیم.

تنهایی افزود: اکنون سخن ما با شما همشهریان به طور قاطع این است که، زوایای پنهان بیماری زیاد است، موضع ما براساس آخرین دانسته‌ها برای سلامت مردم تبیین می‌شود و این امکان که در زمان‌های دیگر صحبت متفاوتی هم گفته شود وجود دارد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرضا با تأکید بر این‌که بیماری تمام نشده و همیشه و در همه حال بدانید، امکان ابتلا وجود دارد پس مراقبت‌های فردی را جدی گرفته، خاطرنشان کرد: با دقت مواظب سالمندان، زنان باردار، کودکان، بیماران با ایمنی پایین و بیماران کلیوی و کبدی و تنفسی و قلبی و همچنین افراد با فشار خون بالا، قند خون بالا و دیابتی و افراد با وزن زیاد باشید.

بیماری تمام نشده و امکان ابتلا وجود دارد

وی با بیان این‌که نسبت به حضور در اماکن شلوغ، فضاهای بسته، دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی، اماکن مذهبی، اماکن تفریحی و گردشگری با دقت و حساسیت برخورد کنید، گفت: به سایر مراقبت‌های سلامت مثل واکسیناسیون اطفال، مراقبت دوران بارداری، مراقبت‌های دوره‌ای فشارخون بالا و قندخون بالا و سایر برنامه‌های بهداشت جدای از کرونا توجه داشته باشید و در زمان مقرر به مراکز و پایگاه‌های سلامت مراجعه کنید.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ک۳۰/

نظر شما