شناسهٔ خبر: 40383571 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

انتقاد علم‌الهدی به وضعیت بازگشایی حرم امام رضا(ع)

با توجه به این‌که تولیت محترم آستان قدس رضوی و خدام با اخلاص این تشکیلات، پذیرای زوار در همه شرایط هستند و همه امکانات بهداشتی لازم را نیز آماده کردند و آماده‌اند مراقبت بهداشتی لازم را اعمال کنند، این محدودیتی که حرم شب بسته باشد، روز باز باشد، به چه مناسبت؟

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» آیت‌الله احمد علم‌الهدی در سیزدهمین هفته برگزار نشدن نماز جمعه در مشهد مقدس، نکاتی را در قالب «خطبه مجازی» در مورد خروج از ماه مبارک رمضان و اهمیت حفظ حال و هوای معنوی این ماه، افتتاح مجلس یازدهم و لزوم توجه به مانیفست اجرایی رهبر انقلاب و تصمیمات کرونایی برای مشهد، زیارت و آسیب‌های اقتصادی واردشده به مشهد و خراسان رضوی ایراد کردند که در ادامه می‌خوانید:

السلام علیکم و رحمت‌الله
بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدالله، والصلاة والسلام علی رسول‌الله و علی آله آل الله، لاسیما بقیه‌الله و الشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و ان محمد عبده و رسوله و عن علی امیرالمؤمنین و اولاده المعصومین و حجج الله.

اوصیکم و نفسی عبادالله بتقوالله
همه شما برادران و خواهران و خودم را به تقوای الهی سفارش می‌کنم
یک هفته از ماه مبارک رمضان گذشت، در این‌یک هفته بیرون ماه مبارک رمضان، یک خودارزیابی باید داشته باشیم، آیا از حال و هوای ماه رمضان و از توفیقاتی که در عبادت پروردگار در آن ماه مبارک و ترک گناه داشتیم در آن‌یک ماه که بر ما گذشت، از آن حال و وضع چقدر برای ما باقی‌مانده است.

اگر هنوز در آن حالت عبادت و ترک گناه ماه رمضان هستیم، ماه رمضان برای ما اثر گذاشته است، شب‌های قدر ما را متحول کرده اما اگر خدای‌نکرده با تمام شدن ماه رمضان برگشتیم به همان آدم پیش از ماه رمضان، دیگر آن وضعیت در عبادت خدا و تقوا برای ما وجود ندارد، باید این تأسف و تأثر را داشته باشیم که سوژه اثرگذاری ماه رمضان و شب‌های قدر نبودیم؛ ان‌شاءالله خدا توفیق بدهد که همان فیوضات را در زندگانی خودمان ادامه دهیم.

پیام رهبر انقلاب، مانیفست اجرایی مجلس یازدهم
در هفته‌ای که گذشت یازدهمین مجلس شورای اسلامی افتتاح شد، با توجه به این‌که این مجلس یک مجلس ولایی است و اکثریت افراد ولایتمدار هستند، توجه داشته باشیم پیانی که رهبری در مراسم افتتاح مجلس یازدهم صادر فرمودند، ازنظر جامعیت تبیین وظایف نمایندگی در مجلس شورای اسلامی، در حقیقت یک مانیفست در مجلس یازدهم است.

اگر عزیزان در مجلس یازدهم اولین اقدامی که می‌کنند این باشد که این پیام و رهنمودهای حکیمانه رهبری را در تمام ابعاد به‌صورت مواد برنامه‌ای دربیاورند و به‌عنوان‌ یک دستورالعمل قطعی، مسیر حرکت خودشان را در مجلس شورای اسلامی اجرای این مواد قرار بدهند و ارزیابی عملکرد مجلس را در هر زمان و سالی بر اساس اجرای این مواد قرار بدهند، این مجلس ان‌شاءالله مجلس موفقی خواهد بود اگر به این کیفیت عمل بشود.

مجلس شورای اسلامی، نماد مردم‌سالاری دینی
فرق بین مردم‌سالاری دینی و مردم‌سالاری لیبرال را در این مجلس می‌فهمیم، مجلس شورای اسلامی نماد مردم‌سالاری است اما آنچه ازنظر دینی در این مردم‌سالاری اثرگذار هست، رهنمودهای حکیمانه و مراقبت‌های داهیانه رهبری نسبت به عملکرد این جریان مردم‌سالاری است، یعنی هدایت‌های مقام معظم رهبری در کنار یک نماد مردم‌سالاری که مجلس شورای اسلامی هست، نشان‌دهنده مردم‌سالاری دینی است؛ همه ابعاد مدیریتی کشورمان خوشبختانه از این موقعیت و ویژگی برخوردار است، در کنار حکومت‌هایی که ادعای مردم‌سالاری دارند، ما واقعیت مردم‌سالاری را در جریان مدیریت نظام ولایی خودمان مشاهده می‌کنیم، آن‌هم به خاطر مردم‌سالاری دینی و ویژگی دینی بودن مردم‌سالاری است که مردم‌سالاری آمیخته با هدایت معنوی و رهنمود حکیمانه مقام ولایت اجرا می‌شود.

دلیل عمده‌اش همین مسئله کرونا است که پیش آمد، در همه کشورها و در بسیاری از کشورهای پیشرفته مبتلا شدند اما مدیریت نظام ما در مسئله این ویروس کرونا و عزیزان مسؤول اجرایی ما در این عرصه آن‌قدر جالب بود که دنیا را به تعجب وا‌داشت و دنیا در برابر مدیریت عظیمی که عزیزان ما در مسئله ابتلای به این بیماری انجام دادند، حیرت‌زده شد که همه آن به برکت ولایت مقام معظم رهبری و رهنمودهای رهبری بود که چندی قبل در بیانات وزیر محترم بهداشت و درمان این مسئله اظهار و ابراز شد که تمام موفقیتی که در مدیریت بهداشت و درمان و سایر مدیریت‌های این بیماری و ویروس داشتیم، به برکت ولایت مقام معظم رهبری بود؛ اگر نفوذ ولایی رهبری در جامعه نبود و رهنمودهای لحظه‌به‌لحظه، آن به آن و هفته‌به‌هفته رهبری به مردم و مدیران نظام نبود، شاید این مدیریت جالبی که دنیا را به حیرت وا‌داشته است، انجام نمی‌گرفت.

ما خواهشمندیم و انتظار داریم از عزیزان مسؤول که مجموعه رهنمودها و فرمایشات رهبری را در همه ابعاد مدیریتشان در نظر بگیرند، به‌خصوص در مدیریت این بیماری و عوارض سوء و منفی آن‌که ازنظر فرهنگی و اقتصادی آسیب‌هایی به وجود آورده است، این آسیب‌ها را طوری مدیریت کنند که دقیقاً فرمایشات و دستورات رهبری اجرا شود.

دو دستور رهبری به مردم و مسؤولان؛ مسؤولان اجرا نکردند!
مقام معظم رهبری دو دستور دادند، یک دستور به مردم و یک دستور به مسؤولان؛ دستور رهبری این بود که فرمودند برنامه‌ها و دستوراتی که از ناحیه ستاد ملی مقابل به کرونا صادر می‌شود، لازم‌الاجرا است و مردم نیز به این دستور عمل کردند، هم فردی، هم اجتماعی، هم‌نهادی، هم سیاسی و هم قشری، همه افراد در هر رتبه، مقام و موقعیت اجتماعی، آنچه را که ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب می‌کرد را انجام می‌دادند چون ولایت فرمودند لازم‌الاجرا است.

یک دستور نیز اخیراً در مورد باز کردن درهای حرم‌های اعتاب مقدسه و برنامه عبادی مردم به مسؤولان دادند، فرمودند «پیشنهاد خاصی ندارم اما هر محدودیتی که می‌خواهید در این زمینه اجرا کنید، افراد متخصص و کارشناسی نظر بدهند و شما چیزی را تصویب کنید که نیاز دینی مردم، انس دینی و عواطف مذهبی و دینی مردم را هم به مقام ولایت و زیارت و هم در خط عبادت در نظر بگیرند» ولی متأسفانه این انجام نشد.

می‌بینیم الآن ممنوعیتی که در عتبات مقدسه و حرم‌های مطهر به وجود آوردند، با در نظر گرفتن نیاز عاطفی، دینی، فطری و عشق ولایی مردم به‌هیچ‌وجه مناسبت ندارد، ضرورت هم ندارد؛ امروز در یک زیارت، عبادت و مسجد، ارتباطات به‌اندازه ارتباطات مردمی در یک بازار، اتوبوس و مترو نیست، آنجا مردم باهم مرتبط هستند، حرف می‌زنند و معامله می‌کنند اما در یک حرم که وارد می‌شوند، همه در حال زیارت هستند، حداکثر ارتباطاتشان این است که کنار هم ایستاده‌اند!

توجیه علمی «حرم شب بسته، روز باز» چیست؟!
با توجه به این‌که تولیت محترم آستان قدس رضوی و خدام با اخلاص این تشکیلات، پذیرای زوار در همه شرایط هستند و همه امکانات بهداشتی لازم را نیز آماده کردند و آماده‌اند مراقبت بهداشتی لازم را اعمال کنند، این محدودیتی که حرم شب بسته باشد، روز باز باشد، به چه مناسبت؟ با کدام توجیه پزشکی و علمی این محدودیت را قائل شدید؟ کجا عشق و علاقه مردم را در نظر گرفتید؟

رهبری فرمودند کارشناسانی نظر بدهند که عشق مردم و عاطفه دینی مردم را لحاظ بکنند، چه کسی لحاظ کرد؟ شما اصرار دارید که مردم مشهد زیارت نروند و از اطراف‌واکناف به این شهر نیایند به خاطر این‌که باعث توسعه بیماری کرونا می‌شود، آیا توسعه بیماری کرونا با کنترل رفت‌وآمدهای مسافرین و مردم به شهر قابل‌کنترل نیست؟ طرحی برای کنترلش نیست؟ طرحش همین است که در حرم بسته باشد؟ آیا درست است جلوگیر رفت‌وآمد و ایاب و ذهاب زوار به مشهد شویم؟ این کار صحیحی است؟

متأسفانه مصالح اقتصادی استان نیز نادیده گرفته شد
برنامه‌های اقتصادی کشور برای شما در اولویت فوق‌العاده قرار دارد، شما برای این‌که اقتصاد را از کار نیندازید، با کمال خطرهایی که احساس می‌کردید، مراجع و مجامع اقتصادی، بازارها و پاساژها را دایر کردید، کسبه و هتل‌ها در مشهد میلیاردها تومان خسارت‌دیده‌اند، بقیه شهر نیز خسارت‌دیده، برای این‌که کسی به مشهد نیاید، این رفت‌وآمد را قطع کردند، در حرم را ببندیم و جلوی زیارت را بگیریم، با کدام توجیه اقتصادی و پزشکی این مسئله قابل توجیه است؟

متأسفانه ازاین‌جهت هم مصالح اقتصادی استانی که بزرگ‌ترین استان کشور هست، مصالح اقتصادی مرکز این استان را در نظر نگرفتند، عواطف و عشق ولایی مردم را نسبت به امام هشتم (علیه‌السلام) را نادیده بگیرند، صرفاً به خاطر این‌که شیوع ویروس کرونا را محدود کنیم، آیا راه دیگری برای کنترل این مسئله نداریم؟ آیا نمی‌شود غربالگری در ورودی‌های این شهر، در ترمینال‌های قطار و فرودگاه‌ها ایجاد کنیم که راه‌ها و طرح‌های بزرگی است؟

تکرار غربت شب‌های بقیع پشت دیوار حرم امام رضا (علیه‌السلام)
عزیزان ما در استان نیز هم آمادگی و هم ابتکار اجرای آن رادارند، برای پیشگیری از توسعه و شیوعی که در اثر رفت‌وآمد از جاهای دیگر به شهر هست، طرح دیگری اجرا کنید که هم اقتصاد این شهر از این مصیبت و فلاکتی که دچار شده که زندگی مردم دیگر دارد فلج می‌شود، هم ازاین‌جهت اقتصاد شهر و استان نجات پیدا کند و هم عشق مردم نسبت به امام هشتم (علیه‌السلام) با یک برخورد نامساعد روبرو نشود، مردم نیایند شب در خیابان‌ها بنشینند مثل شب‌های پشت بقیع مدینه که مردم روی خاک‌ها می‌نشینند و زیارت می‌کنند، مردم این‌طور در خیابان روی خاک‌ها بنشینند و این‌طور امام رضا (علیه‌السلام) را زیارت کنند.

به بعد اقتصادی محدودیت‌های زیارت توجه کنید
روش درستی نیست و امیدواریم مسؤولان ما دستور خاص و رهنمود مقام معظم رهبری که فرمودند «کسانی در این مسائل تصمیم بگیرند و کارشناسی کنند که عواطف دینی مردم و همچنین روابط ولایی مردم را با اهل‌بیت (علیه‌السلام) کاملاً در نظر بگیرند»، تصمیم بگیرند چه رسد به این‌که مسئله بُعد اقتصادی قوی نیز دارد که عزیزان در تصمیم‌گیری‌شان به این بعد اقتصادی نیز توجه کنند.

آماده پذیرایی از زوار هستیم
البته طبق دستور مقام معظم رهبری، هم ما و هم مسؤولان این استان‌ که وابسته به‌نظام و دولت هستند و هم‌نهاد مقدس آستان قدس رضوی، آماده پذیرایی زوار هستند و آماده اجرای هرگونه برنامه و ضرورتی که در جریان بهداشتی و پیشگیری از توسعه این بیماری باشد، آماده‌اند این برنامه را اجرا کنند.

امیدواریم خداوند متعال به همه ما هم گرایش عظیم و لازم ضروری مردم‌سالاری دینی را به مقام ولایت و ولایت اهل‌البیت عطا کند و هم بصیرت کامل عیاری که خوشبختانه مسؤولان ما در ابعاد مدیریتی خودشان دارند این بصیرت را هم بیفزاید و همه مشکلات به دست عزیزان مسؤول ما حل‌وفصل شود.

نظر شما