شناسهٔ خبر: 40381413 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بورل:آتش‌بس ادلب باید به کل سوریه تعمیم یابد/ اقدام یکجانبه در کرانه باختری ثبات منطقه را تهدید می‌کند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی سخنرانی در شورای امنیت، درباره مسائل مختلفی از جمله توافق هسته‌ای ایران، مناقشات فلسطین-اسرائیل و بحران سوریه صحبت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر لزوم همکاری‌های کشورهای مختلف در بحران‌های منطقه غرب آسیا، لزوم بازگشت ایران به پایبندی کامل به برجام را تکرار کرد.

بورل طی سخنرانی ویدئوکنفرانسی در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: «می‌دانیم که خاورمیانه در مقیاس وسیعتر، تاثیر بزرگی بر امنیت جهانی و اروپا دارد. ما باید رویکردی اتخاذ کنیم تا به تک تک بحران‌ها و درگیری‌ها از جمله یمن و مناقشات فلسطین-اسرائیل رسیدگی کند».

به نوشته وبگاه سرویس خارجی اتحادیه اروپا، وی توضیح داد: «هر اقدامی در این مناطق می‌تواند ثبات در کل منطقه (غرب آسیا) را تهدید کند. اتحادیه اروپا آماده است با شرکایش و طرف‌های درگیر برای رسیدن به راهکاری بر مبنای اصول شناخته‌شده بین‌المللی، همکاری کند».

این مقام اروپایی با اشاره به ماهیت درهم‌تنیده مناقشات در منطقه، گفت: «با گذشت زمان، باید برای رسیدن به چارچوب همکاری واقعی امنیتی منطقه‌ای همکاری کنیم».

بورل ضمن شکننده خواندن وضعیت در منطقه ادلب واقع در سوریه، اظهار داشت: «آتش‌بس ضعیف، باید ادامه یابد و همراستا با درخواست نماینده ویژه سازمان ملل (گئر پدرسون) در سراسر سوریه نیز گسترش پیدا کند».

وی طی اظهاراتی در راستای حمایت از گروه‌های معارض و تروریستی در ادلب، از شورای امنیت خواست عملیات‌های بین‌مرزی را برای ارسال کمک به مناطق شمالی سوریه به بهانه‌های بشردوستانه، مجدداً از سر بگیرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن اشاره به نشست اتحادیه اروپا در مورد سوریه به تاریخ ۲۹ و ۳۰ ژوئن، افزود: «این چهارمین کنفرانس درباره سوریه خواهد بود و فرصتی است تا تداوم حمایت خود از مردم سوریه را نشان دهیم... این کنفرانس همچنین حمایت بین‌المللی از راهکار سیاسی برای بحران [سوریه] را مطابق با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت، تحکیم خواهد کرد».

بورل در بخش دیگری از صحبت‌های به موضوع توافق هسته‌ای ایران نیز اشاره کرده و ضمن مهم شمردن آن، توضیح داد: «من مصمم هستم هر کاری برای اجرای کامل و مؤثر آن، به‌صورت خاص بازگشت ایران به پایبندی کامل، انجام دهم».

وی همچنین اضافه کرد: «این توافق برای تأمین ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران ضروری است. به همین دلیل است که از تصمیم دیروز آمریکا برای عدم تمدید معافیت‌های پروژه‌های هسته‌ای مرتبط با برجام متاسف هستم».

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه ضمن اعلام این خبر که ظرف ۶۰ روز، معافیت‌های همکاری صلح آمیز هسته‌ای با ایران به پایان می‌رسند، از تحریم دو شخصیت مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران خبر داده بود.

همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران، یکی از بندهای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با گروه ۱+۵ است. بر این اساس، دولت آمریکا معافیت‌هایی را برای برخی از تحریم‌های یکجانبه مربوط به صادرات اقلام قابل استفاده در برنامه هسته‌ای به ایران، صادر کرد. این معافیت‌ها تا قبل از اعلام اخیر پامپئو هر بار تمدید شده بود.

با این حال «برایان هوک» نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران و رئیس «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه آمریکا روز گذشته ضمن ادعای موفق بودن کارزار فشار حداکثری علیه ایران، مدعی شد توافق هسته‌ای هم نتوانسته رفتار تهران را میانه‌رو کند. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

نظر شما