شناسهٔ خبر: 40381300 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

پلیس آمریکا شهروند سیاه‌پوست را خفه کرد/ شهر به آتش کشیده شد

صاحب‌خبر -

مینیاپولیس یکی از شهرهای بزرگ آمریکا است که این روزها مرکز اعتراض‌های جدی مخالفان نژادپرستی است. اعتراض‌هایی که به سایر ایالت‌های دیگر آمریکا هم کشیده شده است. 

به گزارش الف انتشار فیلمی از رفتار خشونت آمیز یک پلیس آمریکایی با یک دستگیر شده سیاه پوست، افکار عمومی جهانیان را در حیرت فرو برده است. این فیلم نشان می‌دهد که پلیس سفیدپوست بشکل بیرحمانه طوری با پای خود مانع نفس کشیدن فرد دستگیر شده می شود که در نهایت فرد رنگین پوست دستگیر شده،  جان خود را از دست می‌دهد. این فیلم را ببینید 

با انتشار این ویدئو بسیاری از مردم شهر «مینیاپولیس» با حضور در خیابان‌، اعتراض خود را به قتل «جورج فلوید» جوان سیاه پوست اعلام کردند. پلیس افسر جنایتکار خود را اخراج کرده است.  ام مردم این اقدام ا کافی نمی‌دانند.

اعتراض‌ها گسترده تر شده و  به خشونت گراییده است و بنظر می‌رسد دست کم چندین روز ادامه داشته باشد.

یک مقام ارشد پلیس، گزارش‌های دزدی و آتش زدن شهر را مایه دلشکستگی دانست. «جاکوب فری» شهردار مینیاپولیس هم از مردم خواست نگذارند تراژدی قتل مرد سیاه‌پوست، تراژدی‌های بیشتری را رقم بزند. فرماندار مینه‌سوتا نیز در اطلاعیه‌ای هشدار داد وضعیت اطراف محل حادثه قتل مرد سیاه‌پوست که به محل اعتراضات تبدیل شده به شدت خطرناک است و از مردم خواست منطقه را ترک کنند و اجازه دهند نیروهای امدادی در آنجا حاضر شوند.در اعترض‌های خیابانی این شهر یک نفر بر اثر تیراندازی در شهر «مینیاپولیس» کشته شد.

صدها نفر از معترضان به تبعیض نژادی در شهر «مینیاپولیس»، با ورود به مرکز پلیس این شهر، ساختمان آن را به آتش کشیدند.

به آتش کشیده شدن اداره پلیس شهر توسط معترضان:

پایگاه واشنگتن پست در گزارشی با عنوان «سیاه پوست دیگری که مسلح نبود به دست پلیس به قتل رسید» به موضوع قتل این جوان سیاه پوست پرداخت. این رسانه در گزارش خود، بیانیه پلیس با عنوان «مرگ یک مرد بر اثر حادثه پزشکی حین تعامل با پلیس» را خنده‌دار توصیف کرد. واشنگتن پست نوشت حتی اگر این مرد به ادعای پلیس آمریکا در حالت طبیعی نبوده و در مقابل بازداشت مقاومت می‌کرده هم هیچ یک از ادعاهای پلیس و اتفاقی که بعداً رخ داده را توجیه نمی‌کند. هیچ نوع پروتکل پلیسی توصیه نمی‌کند که روی گردن یک فرد آنقدر زانو بزنید تا جان بدهد. این پروتکل قتل است، نه اجرای قانون.

سی‌ان‌ان هم گزارش داد دست‌کم دو شهر بزرگ دیگر آمریکا هم شامگاه چهارشنبه صحنه اعتراض به نژادپرستی و رفتار خشن پلیس با مظنونان غیرمسلح سیاه‌پوست بوده است. خبرها گزارش می‌دهند علی‌رغم اینکه بطن اصلی اعتراض‌های اخیر علیه خشونت‌های پلیس آمریکا علیه رنگین‌پوستان است اما نیروهای امنیتی و پلیس این کشور در مواجه با این تظاهرات‌ها، بازهم به تدابیر و اقدامات خشن متوسل شده‌اند.

رفتار خودرو پلیس درشهر مینیاپولیس با راهپیمایی اعتراضی مردم:

غارت فروشگاه های مینیاپولیس در جریان اعتراض‌ها:

به آتش کشیده شدن پرچم آمریکا در شهر لس آنجلس

ترامپ دستور شلیک صادر کرد 

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با لحنی 

یخشن، به مانند خشونت پلیس این کشور علیه رنگین‌پوستان، معترضان را به صدور دستور شلیک تهدید کرد. وی ادامه داد: اگر تظاهرات معترضان به خشونت پلیس آمریکا علیه رنگین‌پوستان ادامه یابد، نیروهای امنیتی به سمت آنها شلیک خواهند کرد. ترامپ در واکنش به هجوم معترضان به مرکز پلیس شهر «مینیاپولیس» و آتش زدن آن، در صفحه توئیتر خود نوشت: «نمی‌توانم بایستم و تماشا کنم که چنین اتفاقی برای شهر بزرگ مینیاپولیس می‌افتد. [مشکل] فقدان رهبری است».

ترامپ :نمی‌توانید گارد ملی را بفرستم 

ترامپ با ابراز نارضایتی از عملکرد شهردار مینیاپولیس در مقابله با این اعتراضات، افزود: «یا جاکوب فرِی، شهردار چپ‌گرای افراطی بسیار ضعیف این شهر، خودش را جمع‌وجور می‌کند و شهر را تحت کنترل درمی‌آورد، یا من گارد ملی را اعزام می‌کنم تا این کار را به درستی انجام دهند».

رئیس‌جمهور آمریکا در توئیت دیگری ضمن توهین کردن به معترضان آمریکایی و نمک‌پاشیدن به روی زخم کسانی که علیه خشونت پلیس با رنگین‌پوستان این کشور تظاهرات کردند، نوشت: «این اراذل و اوباش، به یاد و خاطره جورج فلوید بی‌احترامی می‌کنند و من اجازه نمی‌دهم این اتفاق رخ دهد». گارد ملی ایالت مینه‌سوتا نیز خبر داد که حدود ۵۰۰ نظامی را برای سرکوب معترضان در مینیاپولیس اعزام کرده است.

به گزارش الف این حادثه واکنش های بین المللی را هم در پی داشته است. اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به این حادثه واکنش نشان داد.وی نوشت: «رویکرد نژادپرستانه و فاشیستی که منجر به مرگ جورج فلوید در شهر مینیاپولیس در نتیجه شکنجه شد، نه تنها همه ما را ناراحت کرده بلکه این موضوع تبدیل به یکی از دردناک‌ترین مظاهر نظام ناعادلانه‌ای شده است که ما در سراسر جهان علیه ان ایستاده‌ایم».

همچنین کمیسر حقوق بشر سازمان ملل ضمن هشدار درباره مرگ جرج فلوید که در بازداشت نیرو‌های پلیس آمریکا بود، از مقامات این کشور خواستار اتخاذ اقدام جدی برای توقف کشتار شهروندان آمریکایی سیاه پوست غیر مسلح شد.

برچسب‌ها:

نظر شما