شناسهٔ خبر: 40380220 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آقای نماینده! سهم شما 4 سال کار بدون استراحت

مجلس دهم با تمام ضعف و قوت‌ها به ایستگاه آخر رسید و در این سال پیش رو قطعاً قضاوت درست‌تری درباره عملکرد مجلس دهم می‌توان شاهد بود و عملکرد نمایندگان مردم در مجلس دهم زیر ذره بین تاریخ خواهد رفت.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس - بوشهر، مهراب کیانی: دو روز گذشته خانه ملت شاهد آغاز به کار مجلس یازدهم بود مجلسی که در این اوضاع نا به سامان اقتصادی چشم‌ها به سوی او دوخته شد تا بتواند گره‌ای از گره‌های اقتصادی را بگشاید. کار  مجلس قانون گذاری و نظارت بر عملکرد دولت است و کارشناسان بخش عمده‌ای از مشکلات را از نظارت ضعیف و بی‌توجهی به قانون‌های راه گشای حوزه اقتصادی می‌دانند.

مجلس دهم با تمام ضعف و قوت‌ها به ایستگاه آخر رسید و در این سال پیش رو قطعاً قضاوت درست‌تری درباره عملکرد مجلس  دهم می‌توان شاهد بود و عملکرد نمایندگان مردم در مجلس دهم زیر ذره بین تاریخ خواهد رفت.

مشاهدات چهار سال گذشته، مجلس دهم را پر حاشیه، کم تحرک، اهل رانت، فردمحور، آشفته و ضعیف در نظارت بر عملکرد دولت نشان داده است. مجلسی که  در موارد فراوانی با وجود سؤالات استیضاح‌ها و غیره نه یار دولت کار  شریک دولتم یا بهتر بگویم وکیل دولت می‌نمود.

مجلس دهم مجلس اصلاح طلبان بود. جریان پرمدعی و معترضی که چشم امیدشان به برجام دولت تدبیر بود که آن هم در قدم دولت ترامپ آخر شد.

شاید بتوان گفت وکیل الدوله‌ها در مجلس دهم بیش از مجالس گذشته نمود داشتند و این موضوع کاملاً قابل مشاهده بود و می‌شد خیلی‌ها را با انگشت نشان داد و گفت این فرد بیشتر نماینده دولت است تا نماینده مردم؛ در مجلس دهم فردگرایی هم بسیار پررنگ‌تر از دیگر مجالسی بود که توسط علی لاریجانی اداره شده بود.

حتی برخی فردگرایی علی لاریجانی در این مجلس را از فردگرایی رئیس مجلسی همچون علی اکبر هاشمی رفسنجانی به شدت بیشتر دیده‌اند. به نوعی این موضوع از کیفیت نمایندگان منشأ دارد زیرا  نمایندگان دور دهم  برخی در خواب هم نمایندگی را نمی‌دیدند اما دری به تخته خورده بود و نماینده شده بودند و سعی داشتند در لابی قدرت لاریجانی در مجلس جای بگیرند.

در لیست امید که اکثریت مجلس را داشت اعضاء در تمام استان‌ها با حمایت تمام دولت رأس کار آمده بودند و خود را وام دار دولت می‌دیدند. دولتی که قرار بود بر عملکرد او نظارت کنند.

این وضع نمایندگی شاید در استان بوشهر بسیار مشهودتر بود. نمایندگانی که تعدادی از آنها اگر چند سال پیش به آن‌ها می‌گفتید شما نماینده مجلس خواهید شد به شما می‌خندیدند و می‌گفتند مگر می‌شه مگه داریم، اما شد. 

مشکلاتی که در این دوره از مجلس در استان بوشهر شاهد بودیم را می‌توان این گونه بیان کرد:

1- اختلاف و تفرقه در پیگیری مسائل و مشکلات استان که باعث دست نیافتن به اهداف مطلوب شد.

2- اولویت یافتن منافع فردی نماینده بر منافع جمعی و حتی استانی که خروجی آن کسب منافع توسط نمایندگان دیگر استان‌ها شد.

3-کاهش سهم حق آلایندگی استان بوشهر از وزارت نفت که باعث ناراحتی شدید مردم استان شد.

4- تحقق نیافتن منابع برای پروژه‌های مهم و زیر بنایی استان در بودجه‌های سالانه و طرح‌های ملی.

5- اولویت قرار گرفتن تأمین منافع فردی و جناحی در انتصابات بر منافع مردم در موارد فراوان.

6- فشار بیش از اندازه برخی نمایندگان به مدیران استانی در انتصابات و درخواست‌های غیر قانونی که به افت کارایی مدیران انجامید.

7- تمرکز نمایندگان برای کسب سهم بیشتر از مزایای وزارت نفت در منطقه که به دلیل عدم همبستگی در حد تأمین منافع فردی و جناحی باقی ماند و از وزارت نفت منافع استانی به ندرت حاصل شد.

موارد فوق و موارد فراوان دیگری مثل قطع ارتباط با مراکز دانشگاهی و دانشجویی ارتباط ضعیف با مردم و مواردی از این دست که شرح آن هزار من کاغذ خواهد بود.

نمونه بارز این وضع رد صلاحیت دو تن از نمایندگان و انصراف یک نفر از آنها  از ثبت نام و رأی نیاوردن نفر دیگر همه ثمره عملکرد نمایندگان مجلس دهم در استان بوشهر بود که بخشی از حضور ضعیف‌تر مردم پای صندوق‌های رأی نسبت به گذشته ناشی از همین عملکرد بود هرچند عملکرد دولت را هم باید بر آن افزود.

حال با وضع موجود ما شاهد شروع به کار  مجلس یازدهم هستیم و در این فضا نمایندگان استان که ترکیبی از با تجربه‌ها و جوانترها هستند، از دو روز گذشته کار خود را آغاز کرده‌اند پس باید کارنامه مجلس قبل را پیش رو قرار دهند و کارهای مثبت را به سرعت به پیش ببرند و غلط‌ها را نیز اصلاح کنند نه این که بدون توجه به گذشته ماشین را در جاده انداخته و بی‌توجه به موانع و مشکلات به پیش بروند.

شاید موارد ذیل بخشی از موضوعاتی باشد که نمایندگان هم استانی ما در بوشهر باید مورد توجه قرار دهند.

1- در انتخاب کمیسیون‌ها تمرکز همه نمایندگان به کمیسیون نفت نباشد که تجربه نشان داده در این کمیسیون با توجه به تعداد نماینده‌های استان کاری از پیش نخواهد برد و هم از یار می‌شوند و هم از دلبر.

2- هم افزایی رمز پیروزی نمایندگان استان است که می‌تواند با یارگیری از دیگر نمایندگان نیز همراه شود.

3- ارتباط دائم و قوی با مردم که منجر به گره‌گشایی مشکلات اصلی مردم در استان شود و حتی نمایندگان به سبب وضعیت خاص این دوره و تأمین نشدن منافع مردم در دولت، در موارد فراوان باید بخشی از توان دفتر خود را جهت حل مسائل کوچک و خرد مردم بگذارند. (در این ارتباط گیری باید از ابزار جدید ارتباطی بیشتر استفاده کنند)

4- جلوگیری از سوء استفاده اطرافیان و دوری از باند بازی و فامیل بازی می‌تواند چهره نمایندگی مجلس را ایفا کنند.

5- خوش زبانی و محبت به مردم توسط نماینده و مسؤولان دفتری وی حتی در زمانی که نماینده توان برآورده کردن خواسته‌های مردم را ندارد. چون باید نماینده باور داشته باشد که وکیل مردم است، نوکر مردم است نه آقا و و رئیس مردم. وکیل باید پاسخگو باشد حتی در مواردی که خواسته مردم نابجا بود با محبت با آنها روبرو شود و مردم را احترام کنند.

6- نمایندگان استان بوشهر  باید بدانند نماینده همه مردم هستند نه فقط آنها که به وی رأی داده یا در ستاد او فعال بوده‌اند پس بدون توجه به حزب و جناح و گروه و دسته، منافع و امورات همه را پیگیری کنند.

7- نظارت دقیق بر عملکرد دولت در استان برخی مسائل را مرتفع می‌کند. این نظارت به معنای دخالت بیجا در امورات آنها نیست. نماینده نباید ماشین تغییرات مدیران باشد آن هم در مسیر انتصاب دوستان.

8- پیگیری پایان پروژه‌های ناتمام و پروژه‌های مهم زمین مانده استان می‌تواند حلال بسیاری از مشکلات استان باشد.

9- استفاده از ظرفیت مسؤولان هم استانی در بالا دست  و همبستگی با مسئولان استانی از جناح‌های مختلف در تأمین منافع مردم استان راه و چاره پیشرفت و عدالت در استان است.

10- زیر دوخم گرفتن از وزارت نفت برای کسب منافع استان به دور از منفعت طلبی‌های جناحی و فردی.

11- ارتباط گیری با نمایندگان دور گذشته و ادوار مجلس برای استفاده از تجربیات آنها و پیگیری اموراتی که بخشی از آن توسط گذشتگان پیگیری شده است.

دست آخر باید نمایندگان هم استانی ما در مجلس به سبب ضعف قوه مجریه نقش لکوموتیو کمکی را نیز ایفا کنند تا قطار دولت در حل مسائل مردم در استان و کشور با سرعت رو به جلو حرکت کند.

موارد فوق بخشی از موضوعاتی است که نمایندگان هم استانی ما باید مورد توجه قرار دهند و موارد فراوان دیگری وجود دارد که در مشورت با کارشناسان کشوری و استانی به دست خواهد آمد و نمایندگان باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند که توقعات از آنها بسیار زیاد است و باید آماده تلاش جهادی باشند زیرا آنهایی که به این نمایندگان اعتماد کرده‌اند اول منتقدان آنها خواهند بود تا با نقدهای سازنده راه را برای آنها هموارتر کنند پس برای چهار سال کار بدون استراحت آماده باشند که این مجلس کار زیادی دارد و اگر بارهای بر زمین مانده برداشته نشود مردم با کسی تعارف ندارند و این صندلی سبز را باید با تلخ کامی و گلایه‌ها و حتی تندی مردم ترک کنند و اگر با عملکردی قوی به دور از تبعیض و نابرابری و منافع شخصی مجلس را به پایان ببرند و رضایت خدا و مردم را مد نظر داشته باشند اطمینان داشته باشند حتی اگر نماینده هم نباشند مردم به نیکی از آنها یاد خواهند کرد.

نام نیکی گر بماند ز آدمی 
به که از او ماند سرای زرنگار

انتهای پیام/

نظر شما