شناسهٔ خبر: 40379345 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

ابلاغ شیوه نامه مدیریت نگهداری و تعمیرات فضا‌های آموزشی

وزیر آموزش و پرورش طی بخشنامه‌ای شیوه نامه مدیریت نگهداری و تعمیرات فضا‌های آموزشی، تربیتی و ورزشی را به ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور ابلاغ کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
ساختمان‌های آموزشی از مهم‌ترین ساختمان‌های عمومی کشور‌ها محسوب می‌شوند.
 
با توجه به مساحت زیاد زیربنا و فراوانی این نوع ساختمان‌ها، نگهداری آن‌ها ازنظر حفظ سرمایه‌های ملی حائز اهمیت است.
 
ساخت این‌گونه ساختمان‌ها که بخش بزرگی از سرمایه‌های ملی هر کشوری را به خود اختصاص می‌دهند همواره موردتوجه مدیران و تصمیم‌گیرندگان ارشد هر کشور است و نقش مهمی را در برنامه‌ریزی بودجه‌های سازمان‌های مرتبط به عهده دارد، این بنا‌ها به‌عنوان محلی ایمن که آسایش محیطی دانش آموزان را فراهم می‌کند، نیازمند نگهداری و تعمیرات دوره‌ای است تا بتوانند با حفظ کارایی خود نقش مؤثری در چرخه آموزشی کشور ایفا کنند.
 
با این رویکرد و در اجرایی کردن بند‌های ۲، ۳ و ۴ فصل مدیریت نگهداری و تعمیر از زیر نظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و لزوم نگهداری مناسب از فضا‌ها و تجهیزات آموزشی و نیز کاهش هزینه‌های تعمیرات، شیوه نامه مدیریت نگهداری و تعمیرات فضا‌های آموزشی، تربیتی و ورزشی که بر اساس نظرات کارشناسی و مدیریتی وزارت آموزش و پرورش تهیه شده است جهت اجرا ابلاغ شد.

ادارات کل آموزش و پرورش باید نسبت به اجرای سیاست‌های زیر اهتمام ویژه‌ای داشته باشند:
ادارات آموزش و پرورش مناطق، نواحی موظفند در زمان انتصاب مدیران مدارس و مراکز آموزشی و تربیتی، ساختمان و تجهیزات موجود را به عنوان املاک و اموال دولتی طی انجام مراحل قانونی و رسمی از مدیر قبلی تحویل گیرند و به مدیر جدید تحویل دهند.

مسؤولیت نگهداری فضا‌ها و تجهیزات آموزشی، تربیتی و ورزشی با وزارت آموزش و پرورش(بهره بردار) است که برای انجام این مأموریت، باید ساز و کار‌های لازم (از جمله ساختار اداری، نیروی انسانی، منابع مالی) را با هماهنگی مراجع مربوط تدارک نماید.
 
مسؤولیت تعمیرات جزئی مدارس و فضا‌های آموزشی، تربیتی و ورزشی و تجهیزات بر عهده ادارات آموزش و پرورش است که برای انجام آن با برون سپاری، از پیمانکاران مورد تأیید سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور استفاده خواهند کرد.

مسؤولیت تعمیرات اساسی مدارس و فضا‌های آموزشی، تربیتی و ورزشی بر عهده سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور است.

در صورت نیاز، انجام تغییرات اساسی در فضای فیزیکی مدارس و مراکز آموزشی، تربیتی و ورزشی توسط ادارات آموزش و پرورش با موافقت و هماهنگی ادارات نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان‌ها صورت پذیرد.

نظر شما