شناسهٔ خبر: 40379268 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تلاش ایران برای استفاده از فرصت افزایش تقاضای نفت چین

با توجه به اینکه تقاضای نفت چین افزایش یافته و حتی به بالاتر از تقاضا قبل از همه گیری ویروس کرونا رسیده است، ایران تلاش می‌کند نفت مورد نیاز پکن را از تمام میادین نفتی خود تأمین ‌کند.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از اویل پرایس، با توجه به اینکه تقاضای نفت چین افزایش یافته و حتی به بالاتر از تقاضا قبل از همه گیری ویروس کرونا رسیده است، ایران تلاش می‌کند نفت مورد نیاز پکن را از تمام میادین نفتی خود تأمین ‌کند. این کار مستلزم بهینه کردن تولید از میادین نفتی بزرگ در منطقه نفتی غرب کارون است. ایران تلاش می‌کند نرخ بازیابی از میادین نفتی قدیمی را افزایش دهد و تولید از میادین نفتی مشترک با عراق و کویت را بالا ببرد. همه این اقدامات دو هدف دارند: افزایش تولید نفت ایران تا 5.7 میلیون بشکه در روز تا پایان برنامه ششم توسعه و اطمینان از اینکه ایران می تواند نفت مورد نیاز چین را تامین کند. با توجه به حمایت های روسیه از ایران طی سال‌های اخیر، تهران عقیده دارد چین فرصت بهتری برای آینده این کشور است. چین هم مانند روسیه یک رای از 5 رأی اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل را در اختیار دارد ( به علاوه بر آمریکا، انگلیس و فرانسه). ولی چین بر خلاف روسیه به خاطر استراتژی «یک کمربند یک جاده» قطعا به ایران در خاورمیانه نیاز دارد.

 علاوه بر میادین نفتی بزرگ غرب کارون، با اهمیت ترین سایتهای تولید نفت ایران دو میدان نفتی هستند که به دو دلیل اصلی مورد توجه قرار گرفته اند: اول اینکه تمام تولید آنها متعلق به چین است و دوم اینکه چین تخفیف های هنگفتی برای نفت این میادین نفتی دریافت می‌کند.

یکی از این میادین نفتی میدان نفتی «دورود» است که حدود 200 هزار بشکه در روز برای صادرات به چین تولید می کند و تخمین زده می‌شود ظرفیتی معادل 7.6 میلیارد بشکه نفت را داشته باشد.

 به گفته یکی از مقامات صنعت نفت و گاز ایران:« چین در اکثر پروژه های مربوط به نفت و گاز ایران شرکت دارد و تمام فناوری مورد نیاز ایران را در صورت لزوم در اختیار آن قرار می دهد و همچنین علاقه دارد نیروی کار خود را در میادین نفتی ایران به کار بگیرد».

 میدان نفتی بزرگ دیگر «اروند» است که شرایط فعلی آن هنوز تثبیت شده نیست. در واقع سایت اروند از سه منطقه قانونی تشکیل شده و هنوز در مورد تقسیم بندی آن بین ایران، عراق و کویت مشکلاتی وجود دارد. دو بخش از آن تحت مالکیت مشترک ایران و عراق است و بخش سوم مورد منازعه بین ایران عراق و کویت قرار دارد.

 مشکل اینجاست که بخش سوم بزرگترین بخش این میدان نفتی است. تخمین زده می شود ظرفیت آن بخش از میدان نفتی اروند که مسلماً در اختیار ایران است یک میلیارد بشکه نفت باشد. این میدان نفتی همچنین حاوی 14 میلیارد متر مکعب گاز و 55 میلیون بشکه میعانات گازی است.

 از نظر آمریکا، افزایش تولید نفت ایران از این میادین نفتی به خاطر فضای تحریم های فعلی کاملاً نامطلوب است.، مخصوصاً اینکه بیشتر نفت تولید شده از این میادین نفتی به سمت چین می‌رود.

 انتهای پیام/153

نظر شما