شناسهٔ خبر: 40377383 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

یک‌هفته با کتاب؛

درگذشت دو چهره حوزه کتاب در ایران و جهان/بحران نشر در فرانسه

صادق وفایی

درگذشت یک‌ناشر در ایران و یک‌شاعر در فرانسه، همراه با بحران نشر در فرانسه، از جمله مهم‌ترین خبرهای حوزه کتاب و نشر در این‌هفته بودند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: پس از چندهفته کم‌خبری و تاثیر کرونا بر اخبار حوزه کتاب، هفته گذشته با داشتن ۱۰ خبر مهم، یکی از هفته‌های متفاوت ماه‌های اخیر محسوب می‌شد که به‌نظر می‌رسید در آن، رویدادهای حوزه کتاب و نشر در حال جان‌گرفتن و بیشترشدن تعدادشان هستند. اما هفته‌ای که گذشت، با داشتن ۲ روز تعطیل، دوباره موجب کم‌شدن خبرهای مهم و تاثیرگذار حوزه کتاب شد. طوری‌که گزارش «یک‌هفته با کتاب» ‌اش حتی با گزارش‌های کم‌خبر ۸ خبری برابری نمی‌کند.

گزارش این‌هفته تنها ۶ خبر مهم دارد و باقی اخبار منتشرشده در این‌هفته مربوط به پیش‌خبرها، اعلان‌های آینده یا خبر انتشار و تجدیدچاپ کتاب‌های مختلف بودند. با این‌وجود، گزارش گلچین خبرهای مهم کتاب و نشر در این‌هفته در ۶ خبر از ایران و جهان خلاصه می‌شود که به‌دلیل تعداد کم‌شان از تقسیم‌بندی همیشگی داخل و خارج در آن‌ها، صرف‌نظر می‌کنیم.

این‌هفته دو چهره مربوط به حوزه کتاب و نشر در ایران و خارج از ایران درگذشتند که یکی مدیرمسئول یک‌انتشارات و دیگری یک شاعر و ادیب بود. خبرهای دیگر هم یکی مربوط به پویش با کتاب در خانه است که توسط معاونت فرهنگی وزارت ارشاد برگزار می‌شود و دیگری، برگزار نشدن نشست خبری معاون توسعه و ترویج امور کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است که بنا بود این‌هفته برگزار شود اما به زمان دیگری موکول شد. خبر بعدی هم درباره انتشار یک‌فراخوان با موضوع کتاب و آخرین خبر گزارش هم مربوط به بحران نشر در فرانسه است.

در ادامه مشروح گزارش «یک‌هفته با کتاب» اولین هفته خردادماه ۹۹ را می‌خوانیم.

انجام داوری‌های پویش با کتاب در خانه

طبق خبری که این‌هفته منتشر شد، با آغاز داوری مرحله نیمه نهایی پویش با کتاب در خانه ۲۰۰ اثر از مجموع ۱۰۳۸ اثر ارسالی به مرحله نهایی این برنامه راه پیدا کردند. داوری مرحله نیمه نهایی پویش با کتاب در خانه در چهار بخش پیش از دبستان، دبستان، متوسطه اول و دوم از هفته گذشته آغاز شد.

درگذشت مدیرمسئول انتشارات نص

محمدحسین زارع مهرجردی، مدیر مسئول انتشارات نص صبح چهارشنبه ۷ خرداد درگذشت. انتشارات نص ناشر تخصصی کتاب‌های فنی و علوم کامپیوتر بود و زنده‌یاد زارع، سال‌ها ریاست هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی را به عهده داشت.

درگذشت شاعر و ادیب لبنانی

صلاح ستیتیه شاعر، مترجم و منتقد ادبی متولد لبنان این‌هفته در شهر ایولین فرانسه در سن ۹۰ سالگی از دنیا رفت. او یکی از مهم‌ترین چهره‌های ادبیات فرانسوی‌زبان بود و سال ۱۹۹۵ موفق به کسب جایزه بزرگ ادبی آکادمی فرانسه شده بود.

موکول‌شدن نشست خبری معاون توسعه کتابخانه‌های عمومی

این‌هفته همچنین بنا بود نشست خبری مهدی رمضانی معاون توسعه و ترویج امور کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و حجت‌الاسلام جلیل محبی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، پس از تعطیلی‌های عید فطر روز سه‌شنبه ۶ خرداد برگزار شود که برگزاری این‌برنامه به هفته‌های آتی موکول شد.

انتشار فراخوان مسابقه طراحی آثار حجمی با موضوع کتاب

طبق خبر دیگری که دیروز پنجشنبه منتشر شد و مانند خبر پیشین، مربوط به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بود، فراخوان مسابقه «طراحی آثار حجمی با موضوع کتاب و خواندن» با پیشنهاد این‌نهاد، توسط سازمان زیباسازی شهر تهران منتشر شد. این‌مسابقه با هدف بهره گیری از هنر مجسمه‌سازی در ارتقای فرهنگ عمومی، ضرورت ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در راستای اهداف توسعه فرهنگی و تولید سرمایه‌های هنری در شهر، برگزار می‌شود.

بحران نشر در فرانسه

دیگر خبر مهمی که این‌هفته در خروجی خبرگزاری مهر منتشر شد و منبع اصلی‌اش روزنامه فیگارو در فرانسه بود، مربوط به بحران نشر در این‌کشور است. طبق اطلاعات مندرج در خبر مذکور، نتایج مطالعه‌ای که اخیراً توسط اتحادیه انتشارات ملی فرانسه (SNE) منتشر شده نشان می‌دهد صنعت نشر این کشور به‌خاطر شیوع ویروس کرونا درگیر بحرانی بی‌سابقه شده است.

نتایج این مطالعه که هفته گذشته منتشر شد، نشان می‌دهد سیستم‌های حمایتی و کمکی راه‌اندازی‌شده برای کمک به این صنعت «ناکافی و بیش از حد محدودکننده» هستند و به همین دلیل بسیاری از ناشران با مشکلاتی جدی مواجه شده‌اند که روی فعالیت آن‌ها در کوتاه و میان مدت اثرگذار خواهد بود.

جزئیات بیشتر این‌خبر در خبرگزاری مهر قابل مطالعه است.

نظر شما