شناسهٔ خبر: 40376226 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

محکومیت بین المللی لغو معافیت هسته ای ایران

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از اقدام آمریکا، در لغو معافیت تحریم‌ها، در زمینه همکاری هسته‌ای با ایران، که بخشی صریح و آشکار از برجام بود، ابراز تاسف کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
جوزف بورل؛ در جلسه شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه اروپا گفت: برجام مهم بوده، چون به وسیله آن، می‌توان اطمینان حاصل کرد که فعالیت هسته‌ای ایران از حد و مرز تعیین شده فراتر نمی‌رود.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هم لغو معافیت هسته‌ای ایران توسط آمریکا را تاسف‌آور خواند.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با مطرح کردن این پرسش که آیا واشنگتن انتظار دارد تا راکتور اراک را آمریکا بسازد؟ لغو معافیت‌های هسته‌ای ایران از این کشور را تاسف‌آور خواند.

ماریا زاخارووا دیروز پنجشنبه در نشست خبری هفتگی در وزارت امور خارجه روسیه که به صورت آنلاین پخش شد، گفت: لغو معافیت‌های هسته‌ای ایران، این سوال را مطرح می‌کند که آیا آمریکا می‌خواهد ایران بطور مستقل طرح احداث راکتور هسته‌ای اراک را به پایان برساند؟

وی افزود: چنین به نظر می‌رسد مبتکران این سیاست حتی این پرسش را مطرح نمی‌کنند که چه منفعتی برای واشنگتن دارد و آمریکا درصورتی که اقدامات پیش‌بینی شده در برجام اجرا نشود، چه امتیازاتی بدست می‌آورد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: بگذارید به آنان یادآوری کنیم که شاخص‌ها با موافقت و هماهنگی متخصصان آمریکایی تایید شد و این طرح‌ها در واقع واکنشی به نگرانی طرف آمریکایی در برجام بود.

وی ادامه داد: در اینجا این سوال مطرح می‌شود که در زمان حاضر آمریکا واقعا خواهان آن است که به عنوان مثال راکتور اراک را خود بسازد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: چندی پیش چنین دورنمایی(ساخت راکتور اراک توسط نیرو‌های ایرانی) طرف آمریکایی را به شدت نگران کرده بود.
 
آمریکا هرچند از اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شده و تحریم‌های ضد ایرانی را تشدید کرده، اما از دیروز همه معافیت ها‌ی تصریح شده در برجام، در زمینه همکاری هسته‌ای با ایران را لغو شده اعلام کرد.

وزیر خارجه آمریکا، دیروز اعلام کرد: کلیه کشور‌ها و شرکت‌ها ۶۰ روز فرصت دارند تا به همکاری خود با ایران پایان دهند. مایک پومپئو همچنین، از تحریم ۲ مقام هسته‌ای ایران خبر داد.

نظر شما