شناسهٔ خبر: 40375680 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

یک روز با جهادگران گروه امام موسی بن جعفر (ع) / نوجوانان ۱۴ ساله‌ای که برای ضدعفونی معابر تا پاسی از شب بیدارند

با شیوع ویروس کرونا در کشور، گروه‌های جهادی برای مقابله با این بیماری دست به کار شدند و حتی نوجوانان ۱۴ ساله‌ای هستند که در غالب این گروه‌ها، مسئولیت ضدعفونی کردن معابر را تا پاسی از شب برعهده دارند.

صاحب‌خبر -

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: حدود ساعت ۱۷ بعدازظهر شنبه ۳۰ فروردین ۹۹ بود که به فکر رفتن بین یکی از گروه‌های جهادی غرب تهران که درحال حاضر مشغول مقابله با ویروس منحوس کرونا هستند، افتادم. این گروه که با نام امام موسی بن جعفر (ع) مشغول ارائه خدمات مختلف به مردم در حوزه مقابله با کروناست، در سال گذشته نیز اقدامات مختلفی برای کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاهی و سیل‌زدگان لرستانی انجام داده بود و اکثر اعضای این گروه را که در محدوده شهرک اکباتان تهران مشغول فعالیت هستند، جوانان تشکیل می‌دهند. جوانانی که دوران دفاع مقدس را ندیده و درک نکرده‌اند، اما با بهره‌گیری از تجربیات آن دوران، به‌صورت شبانه‌روزی مشغول ارائه خدمات به مردم و ضدعفونی کردن معابر و گندزدایی از فروشگاه‌ها هستند.

نزدیک ساعت ۱۷ و ۴۵ دقیقه بود که به محلی که بچه‌های گروه امام موسی بن جعفر (ع) قرار گذاشته بودند تا به ضدعفونی کردن معابر بپردازند، رسیدم. در عملیات روز شنبه آن‌ها حدود ۲۵ نفر از اعضای گروه آمده بودند و به گفته مسئول این گروه جهادی، منطقه اکباتان، بیمه و شهرک شهید فکوری روزانه با بیش از سه هزار لیتر ماده ضدعفونی کننده گندزدایی می‌شود. یک گروه در مسیر رفت و یک گروه در مسیر برگشت خیابان‌های محدوده فاز سوم اکباتان خودرو‌ها و معابر را گندزدایی می‌کردند و نکته جالب این بود که جوانان این گروه شور و شوق بسیار بالایی برای این کار داشتند و حتی برخی از آن‌ها تا پاسی از شب مشغول به کار بودند.

اعضای این گروه با چهار تانکر اقدامات مربوط به ضدعفونی کردن را برعهده داشتند که وقتی به آخر یکی از خیابان‌ها رسیدیم با کوچکترین فرد این گروه به نام حسین ذوالفقاری که ۱۴ سال سن داشت هم‌صحبت شدم. حسین کمی خسته شده بود، اما با اشتیاق بیشتر مشغول به ضدعفونی کردن معابر بود و می‌گفت که تا وقتی تانکر حاوی مواد تمیزکننده باشد، به کار ادامه می‌دهیم.

به همراه یکی از دوستانم به نام احمد حدود دو سالی است که با گروه جهادی امام موسی بن جعفر (ع) آشنا شدیم و سال گذشته نیز مسئول جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای ارسال به مناطق سیل‌زده استان لرستان بودیم و از آنجا که پدرم همواره در خانه صحبت از کمک به هموطنان و محرومان می‌کند، لذا تصمیم گرفتم گروه جهادی را که نزدیک محل زندگی‌مان است را پیدا کنم. سال گذشته که سیل لرستان رخ داد، تصمیم داشتم تا با اعضای گروه به این استان بروم، اما پدرم اجازه نداد و گفت اعزام به سایر استان‌ها بماند برای وقتی که سنت به ۱۸ سال رسید. خلاصه اینکه در این مدت دو سال به مناطق محروم و حاشیه شهر تهران می‌رفتیم و خدمات مختلفی مانند توزیع غذا و پوشاک بین افراد کم‌بضاعت را انجام می‌دادیم.

درحال حاضر هم که مدارس به‌دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل است، تقریباً همه روزه مشغول خدمت به مردم هستیم که ضدعفونی کردن معابر و منازل، مغازه‌ها و فروشگاه‌ها در محدوده خودمان در اولویت سایر کار‌ها قرار دارد. البته مجموعه ما حدود ۵۰ عضو دارد که روزانه به گروه‌های مختلف تقسیم می‌شویم و همان‌طور که می‌بینید، من امروز در گروه ضدعفونی معابر قرار گرفتم. درحال صحبت کردن با حسین بودم که تلاش یکی از افراد دیگر گروه که سن بالایی نیز داشت، توجهم را جلب کرد و تصمیم گرفتم درباره نحوه فعالیت گروه جهادی امام موسی بن جعفر (ع) و شور و ذوق نوجوانان گروه با وی صحبت کنم.

زنده شدن فرهنگ ایثار و فداکاری در ایام کرونایی

نزدیک ساعت ۱۹ و ۲۰ دقیقه بود که به سمت ماشین خیابان روبه‌رویی که مشغول ضدعفونی کردن خودرو‌های پارک شده بود رفتم. مسئول این اکیپ فردی به نام حجت‌الله رمضانی بود که بین بچه‌ها به حاج حجت معروف بود. آقا حجت از یک طرف مشغول ضدعفونی کردن خودرو‌ها بود و همزمان نیز خاطرات خود از جبهه‌های جنگ را به نوجوانان گروه تعریف می‌کرد.

صحبت از خاطرات عملیات فتح‌المبین بود که حاج حجت به افراد گروه می‌گفت که در آن دوران، کمک به مردم و رزمندگان دیگر جزو اتفاقات عادی بود که رخ می‌داد و رزمندگان با همدلی که با یکدیگر داشتند، در اجرای دقیق عملیات و معنی کردن روح ایثار، فداکاری و شهادت از یکدیگر سبقت می‌گرفتند و این‌طور بود که برخی از شهدا با علم به اینکه اگر کاری را انجام دهند امکان دارد، جان خود را از دست دهند، اما با اشتیاق بالا کار مربوطه را انجام می‌دادند، چراکه رمز پیروزی بچه‌های جنگ دفاع از کشوری اسلامی بود و با معنویتی که داشتند، فقط برای رضای خدا قدم برمی‌داشتند؛ بنابراین رزمندگان وقتی خود را حق می‌دانستند، با شور و ذوق در جبهه‌ها فعالیت می‌کردند و همدلی و وحدتی که بین بچه‌ها به‌خصوص در عملیات فتح‌المبین وجود داشت، منجر به پیروزی قاطع جمهوری اسلامی ایران در عملیات مذکور شد. به‌طوری که روستا‌ها و زمین‌های بسیاری در شهرستان شوش، اندیمشک و دهلران از دست اشغالگران آزاد شد.

از نحوه خاطره‌گویی حاج حجت متوجه شدم که مسئول این گروه به‌دنبال این بود تا به نوجوانانی که دوران دفاع مقدس را ندیده و درک نکردند، بدانند که در آن دوران چه فداکاری‌هایی صورت گرفت که ما امروز به راحتی می‌توانیم در امنیت کامل به زندگی خودمان برسیم. حاج حجت به‌طور مرتب، بر لزوم ترویج روحیه جهادی، ایثار و شهادت بین مردم و خانواده‌ها تأکید می‌کرد.

جهادگرانی که به عشق حاج قاسم سلیمانی به یاری محرومان رفتند

سرگرم صحبت‌های حاج حجت بودیم که به آخر خیابان در محدوده فاز سوم اکباتان شدیم و با اینکه دلم میخواست بیشتر بین این گروه بمانم و از تجربیات دوران دفاع مقدس حاج حجت بهره ببرم، ولی به ناچار و درحالی که عقربه‌های ساعت، عدد ۹ شب را نشان می‌داد، به سمت مسجد حضرت امیرالمومنین (ع) که در کمی پایین‌تر از شهرک اکباتان بود رفتم. در آنجا هم برخی دیگر از اعضای گروه جهادی امام موسی بن جعفر (ع) را دیدم که مشغول بسته‌بندی بسته‌های حاوی اقلام بهداشتی مانند ماسک، دستکش، محلول ضدعفونی کننده و ... بودند و برخی دیگر نیز، بسته‌های ارزاق برای مناطق محروم بسته‌بندی می‌کردند. به گفته مسئول این بخش نیز، روزانه ۵۰۰ بسته بهداشتی و بیش از ۵۰۰ بسته حاوی ارزاق بین نیازمندان توزیع می‌شود.

نکته قابل توجه این بود که اعضای این گروه همگی لباس‌هایی با عکس حاج قاسم سلیمانی پوشیده بودند و آن‌ها اعلام می‌کردند که به عشق حاج قاسم که دغدغه کمک به محرومان و رفع مشکلات مردم را داشت، اینجا هستیم.

اقدامات این گروه جهادی به‌دلیل اینکه اکثر اعضای آن را نوجوانان تشکیل می‌دادند برایم قابل توجه بود و اعضای گروه جهادی امام موسی بن جعفر (ع) با اینکه در دوران دفاع مقدس هنوز به دنیا نیامده بودند، اما با بهره‌گیری از تجربیات رزمندگان اسلام به جنگ با ویروس کرونا رفته بودند و خود آن‌ها اعلام می‌کردند که شرایط امروز ما در دوران کرونا، سختتر از دوران جنگ نیست و به همین دلیل با همدلی، وحدت و اقدامات جهادی قطعاً کرونا را شکست خواهیم داد.

با اینکه اعضای این گروه جهادی هنوز حرف‌های بسیاری برای گفتن داشتند و برخی از آن‌ها می‌خواستند از اقداماتشان در روستا‌های اطراف تهران بگویند، اما تصمیم گرفتم در ساعت ۱۰ و ۲۰ دقیقه مسجد را ترک و به خانه بروم، ولی قرار شد تا در اقدام بعدی که اعضای این گروه در مناطق محروم تهران انجام می‌دهند، همراه آن‌ها باشم تا بتوانم هم با مشکلات افراد نیازمند اطراف تهران آشنا شوم و هم اقدامات جهادی و ایثارگونه عزیزان گروه جهادی امام موسی بن جعفر (ع) را مشاهده و به نوبه خودم برای ترویج روحیه جهادی تلاش کنم.

گزارش از احسان یعقوبی

انتهای پیام/ 117

نظر شما