شناسهٔ خبر: 40375340 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

در جلسه کمیته صیانت از جنگل‌ها و مراتع استان تأکید شد؛

نقش ویژه جوامع محلی در صیانت از جنگل‌های ارسباران

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: دستگاه‌های مسئول با شناسایی نقاط حادثه‌خیز و تهیه پهنه‌بندی مناطق جنگلی درصدد هستند امسال را با کم‌ترین خطر سپری کنیم که همکاری جوامع محلی در تحقق این امر نقش ویژه‌ای خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش آناج، جواد رحمتی روز گذشته (پنجشنبه) در جلسه کمیته صیانت از جنگل‌ها و مراتع آذربایجان‌شرقی بر افزایش احتمال وقوع آتش سوزی در مراتع استان با گرم شدن دمای هوا اشاره کرد و گفت: هدف این کمیته، اتخاذ سازوکاری برای مدیریت حوادث احتمالی با هماهنگی و هم‌افزایی همه دستگاه‌های مسئول است.

وی با اشاره به آتش سوزی گسترده تابستان سال گذشته در جنگل های ارسباران که حدود 600 هکتار از این پهنه جنگلی بی مانند را در خاکستر کرد، خاطرنشان کرد: سه ماهه تابستان حساس‌ترین زمان جنگلهای ارسباران است که باید برای جلوگیری از ایجاد آتش‌سوزی در این جنگل‌ها، تدبیرهای جدی اتخاذ شود.

نایب رییس کمیته صیانت از جنگل‌های ارسباران اضافه کرد: آتش‌سوزی گسترده‌ی سال پیش در جنگل‌های ارسباران تجربه‌ی تلخی بود که برای پیشگیری از چنین حوادثی، کمیته‌ای تشکیل یافته است و در صورتی که هر دستگاه متناسب با مسئولیت‌های خود عمل کند به مرحله بحرانی نمی‌رسیم و می‌توانیم با امکانات داخل استان این حوادث را مدیریت کنیم.

هنربر، مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگویی در خصوص تدابیر اتخاذ شده در خصوص صیانت جنگل‌های ارسباران از آتش‌سوزی بیان داشت: با توجه به تجارت تلخی که از آتش‌سوزی جنگل‌ها در سال گذشته داشتیم، جلسات مختلفی را در سطوح منطقه‌ای و ملی از سه ماه گذشته برگزار کردیم تا اقدامات لازم توسط منابع طبیعی و محیط زیست که در این زمینه مسئولیت دارند، با نظارت فرمانداران انجام گیرد.

وی اضافه کرد: مکاتبات لازم در خصوص امداد هوایی با وزارت دفاع و ستاد کل نیروهای مسلح صورت گرفته است تا در صورت لزوم امداد رسانی سریع انجام گیرد و نخستین جلسه کمیته صیانت از جنگلها نیز روز پنجشنبه با ریاست معاونت عمرانی استاندار برگزار گردید.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: دستگاه‌های مسئول با شناسایی نقاط حادثه‌خیز و پرخطر و تهیه پهنه‌بندی مناطق جنگلی و استفاده از ظرفیت تمامی دستگاهها به‌ویژه نیروهای مسلح، درصدد هستند امسال را با کم‌ترین خطر و آتش‌سوزی سپری کنیم که همکاری مردم و به‌ویژه جوامع محلی در تحقق این امر نقش ویژه‌ای خواهد داشت.

گفتنی است؛ سال گذشته در حدود 2600 هکتار از جنگل‌های ارسباران، بیش از 150 مورد آتش‌سوزی رخ داده است که حدود 600 هکتار از این پهنه جنگلی بی مانند را در خاکستر کرد

نظر شما