شناسهٔ خبر: 40375071 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واکنش آمریکا و متحدانش به تصویب لایحه امنیتی هنگ‌کنگ از سوی چین

لندن – ایرنا – وزیران خارجه آمریکا، انگلیس، استرالیا و کانادا روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای مشترک نسبت به تصویب لایحه امنیت ملی هنگ‌کنگ در کنگره ملی خلق چین، عمیقا ابراز نگرانی کرده و از پکن خواستند تا به اعلامیه مشترک با انگلیس که طبق آن وعده خودمختاری با درجه بالا به هنگ‌کنگ داده شده، پایبند باشد.

صاحب‌خبر -

در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد آمده است: «هنگ‌کنگ توانسته به عنوان کانون آزادی شکوفا شود و جامعه بین‌المللی در رفاه و ثبات آن نقشی قاطع داشته است.» 

این بیانیه می‌افزاید که مقررات امنیتی باید در نهادهای داخلی هنگ‌کنگ بررسی و تصویب شوند و مداخله پکن، آزادی‌های مدنی و استقلال این منطقه را کاهش  خواهد داد.

وزرای کشورهای یاد شده در این بیانیه یادآور شدند که تحمیل این قانون به هنگ‌کنگ، با تعهدات بین‌المللی چین و توافق امضاشده با انگلیس مغایرت داشته و استقلال قضایی و دادرسی در هنگ‌کنگ را نیز به خطر می‌اندازد. همچنین کلیه حقوق مندرج در میثاق‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم آن را به حاشیه می‌برد.

امضاء کنندگان این بیانیه با ابراز نگرانی از اینکه اجرای مصوبه کنگره خلق چین، جامعه هنگ‌کنگ را دوپاره کرده و به انسداد مسیر آشتی و تفاهم متقابل می‌انجامد تصریح کردند: «احیای اعتماد در بدنه اجتماعی هنگ‌کنگ و اجازه دادن به مردم برای بهره‌مندی از حقوق و آزادی‌های وعده داده شده، می‌تواند راه حل رفع تنش‌ها و ناآرامی‌هایی باشد که در یک سال گذشته وجود داشته‌اند.»

در بخش دیگری از این بیانیه با اشاره به اینکه تمرکز جهان روی شیوع کرونا، مستلزم اعتماد به دولت‌ها و همکاری‌های بین‌المللی است می افزاید: «ولی پکن گامی برداشته که تاثیری کاملا برعکس خواهد داشت.»

این بیانیه در پایان از دولت چین خواسته که ثبات و رونق هنگ‌کنگ را با این مصوبه به خطر نینداخته و در تعامل با دولت محلی و رعایت تعهدات بین‌المللی‌اش، راهکار قابل قبول‌تری برای موضوع وفق بیانیه مشترک با انگلیس پیدا کند.

کنگره ملی خلق چین روز پنجشنبه با قاطعیت تمام، لایحه امنیت ملی هنگ کنگ را با هدف مقابله با استقلال، براندازی، تروریسم و ‌دخالت های خارجی در این منطقه تصویب کرد.

کنگره ملی خلق چین امروز پنجشنبه که آخرین روز از سلسله نشست های پارلمان چین بود با ۲۸۷۸ رأی موافق در مقابل یک رای مخالف و  ۶ رای ممتنع،  لایحه امنیت ملی هنگ کنگ را تصویب کرد.

همزمان با نمایش آرا بر روی نمایشگرهای سالن کنگره خلق چین، نمایندگان کنگره به صورت یکصدا به تشویق پرداختند.

نام قطعنامه مصوب کنگره ملی خلق چین «تصمیم پیش نویس درخصوص ایجاد و بهبود نظام و ساختار قانونی برای منطقه اداره ویژه هنگ کنگ با هدف حراست از امنیت ملی» است که با رای ۲ هزار و ۸۷۸ رای موافق،  یک رای مخالف و ۶ رای ممتنع به تصویب رسید.

رای گیری به این قطعنامه بدین معنا است که کنگره ملی خلق چین اجازه دارد تا قانونی را پیشنهاد و ارایه کند که بر اساس آن با جدایی طلبان، براندازان، تروریست ها و دسیسه گران همکار با دولت های ذی نفوذ خارجی در هنگ کنگ، مقابله شود.

مقامات چین به منظور تضمین امنیت هنگ کنگ، در ایجاد این قانون پیشقدم شده بودند آنها همچنین تاکید داشتند سازمان هایی در منطقه هنگ کنگ تاسیس کنند تا در مواقع لزوم وظایف خود را انجام دهند.

مقامات چین معتقدند این قانون به منظور جلوگیری، متوقف کردن و مجازات فعالیت هایی که بطور جدی امنیت ملی را به خطر می اندازد از قبیل اقدام برای تجزیه کشور و یا تلاش برای براندازی قدرت حاکم و همچنین فعالیت های نیروهای خارجی که در امور هنگ کنگ دخالت می کنند لازم است.

نظر شما