شناسهٔ خبر: 40373974 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کشاورزان خراسان شمالی از نرخ خرید تضمینی گندم راضی نیستند

بجنورد- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال گندم با افزایش ۴۷ درصدی، بیشترین میزان افزایش نرخ خرید تضمینی را در بین محصولات کشاورزی داشته است، اما همچنان کشاورزان از این قیمت رضایت ندارند.

صاحب‌خبر -

عبدالله یوسفی، پنجشنبه در نشست کارگروه خرید تضمینی گندم در فاروج اظهار داشت: با شیوه نامه جدید نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم به ۲۵ هزار ریال تعیین شده است اما  فعالان این صنف این نرخ را نسبت به هزینه های انجام شده ناکافی دانسته و خواستار افزایش آن هستند.

وی با اشاره به خرید ۱۶۴ هزار تن گندم مازاد و سه هزار تن گندم توافقی در این استان در سال گذشته، افزود: این رقم نسبت به سال پیش از آن ۸۰ درصد افزایش داشت و امسال نیز پیش بینی می شود ۲۵۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز از گندمکاران استان خریداری شود.

کار شرکت غله سخت شد

وی با اشاره به پیش بینی افزایش چشمگیر برداشت گندم در سال جاری افزود: افزایش برداشت، کار شرکت غله را برای ایجاد بستر خرید سخت تر می کند و باید به نحوی برنامه ریزی کند که محصول روی دست کشاوز نمانده و در عین حال اسیر دست واسطه ها نشده و از استان هم خارج نشود.

یوسفی گفت: پارسال ۱۵ مرکز برای خرید گندم کشاورزان در استان فعال شده بود که امسال ۲۳ مرکز معرفی شده است و امیدواریم برای تسهیل روند خرید مورد تایید قرار گیرند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به فعال نبودن ۲ سیلوی فاروج و آشخانه، افزود: امیدواریم از سوی شرکت غله تمهیداتی اندیشیده شود که این ۲ واحد هم در شمار مراکز خرید قرار گیرند.

وی افزود: محدودیت مراکز خرید در سال گذشته منجر به خروج بخش زیادی از گندم کشاورزان فاروجی از استان شد که انتظار می رود این وضعیت امسال تکرار نشود.

یوسفی، سطح گندمزارهای استان در سال جاری را ۱۴۷ هزار هکتار، شامل ۴۷ هزار هکتار آبی و ۱۰۰ هزار هکتار دیم عنوان کرد و گفت: ۱۴ هزار و ۸۵۰ هکتار از گندمزارهای آبی استان با چهار هزار و ۵۰۰ تن محصول،  مربوط به شهرستان فاروج است.

پیش بینی برداشت ۲۷۰ هزار تن گندم در استان 

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پیش بینی می شود امسال ۲۷۰ هزار تن گندم در استان تولید شود که ۱۸۵ تا ۲۰۰ هزار تن برای مصارف خوراکی و ۱۰ تا ۱۵ هزار تن هم برای بذر مورد استفاده قرار گیرد.

یوسفی گفت: پیش بینی برداشت گندم در فاروج ۳۵ هزار تن است که در مقایسه با ۲۱ هزار تن خرید سال گذشته، امید داریم امسال میزان خرید گندم در این شهرستان به ۲۵ هزار تن برسد.

افزایش برداشت گندم و احتمال قاچاق 

فرماندار فاروج هم در این نشست گفت: افزایش میزان برداشت گندم زمینه قاچاق این محصول را با توجه به وضعیت جهانی متاثر از کرونا، افزایش می دهد.

مسعود صادق تیتکانلو افزود: همانطور که در بخش پیشگیری از خروج دام از شهرستان پرونده موفقی داشتیم در این بخش هم رویکرد همین است که لازمه آن ایجاد زیرساخت های لازم برای خرید گندم مازاد از کشاورزان است.

وی با اشاره به اینکه لحاظ شدن محدویت میزان خرید برای مراکز تعاونی تولید، مشکلات زیادی را برای کشاورزان شهرستان ایجاد می کند، گفت: علیرغم استقرار سوله مرکز خرید گندم شهرستان در مجاورت روستاهای شهرستان،  آنان به خاطر این محدودیت ها، متحمل هزینه های حمل و نقل تولیدات خود به دیگر شهرستان ها شدند که نارضایی های زیادی ایجاد کرد.

صادق بر تعریف سازوکار قانونی از سوی متولیان برای تخصیص اعتبار در خصوص استانداردسازی و توسعه انبارهای شرکت های تعاونی تاکید کرد.

شهرستان فاروج ۵۰ درصد گندم بذری خراسان شمالی را تولید می کند.

نظر شما